Hej! Jag har nyligen köpt en gård (tillträde i vår). Jag planerar bland annat att renovera och bygga om ladan på 29x9m samt riva befintligt bostadshus och bygga en ny 1,5 planare.
Tomten är omgiven av åkrar runt om och är i stort sett helt plan och lättbyggd men jag har svår beslutsångest vart jag skall placera nya villan någonstans.
Såhär ser det ut idag:
Dessa hus + ridbana osv. skall bort:
P g a närhet till högspänningsledning så går det inte att bygga på den markerade delen:
Några ideer jag har är dessa..
Alternativ 1. För att "ringa in" gården mer och få det lite mysigare med en gårdsplan framför ladan/bredvid huset.
Alternativ 2. Kan ge en snyggare anblick när man kör in på gården nere i högra hörnet, känslan blir kanske lite maffigare.
Båda tycker jag funkar bra med att man får ett fint sydvästligt läge men det är vääldigt svårt att bestämma sig. Huset är inte ritat så det är helt öppet än.
Hur hade ni gjort? Kom gärna med ideer!
MVH Teodor
Tomten är omgiven av åkrar runt om och är i stort sett helt plan och lättbyggd men jag har svår beslutsångest vart jag skall placera nya villan någonstans.
Såhär ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa hus + ridbana osv. skall bort:
Logga in
Skapa konto
P g a närhet till högspänningsledning så går det inte att bygga på den markerade delen:
Logga in
Skapa konto
Några ideer jag har är dessa..
Alternativ 1. För att "ringa in" gården mer och få det lite mysigare med en gårdsplan framför ladan/bredvid huset.
Alternativ 2. Kan ge en snyggare anblick när man kör in på gården nere i högra hörnet, känslan blir kanske lite maffigare.
Båda tycker jag funkar bra med att man får ett fint sydvästligt läge men det är vääldigt svårt att bestämma sig. Huset är inte ritat så det är helt öppet än.
Logga in
Skapa konto
Hur hade ni gjort? Kom gärna med ideer!
MVH Teodor
You can't build a house in 1 location. First, you'll obstruct traffic on the plot, but more importantly, at noon, the house will be in the shade of the barn. A second location is fine, but I'd keep the old house. It's very easy to remove. You might regret it later – kids are growing, and so are real estate prices!
HejF fribygg skrev:
Det var inte det som var frågan… jag har inte behov av att ha det kvar och har köpt gården delvis för att slippa ha folk nära.
Vad anser du vara bästa platsen på gården för ett nytt hus?
En vän till mig har en gård som är snarlik din gällande placering av befintligt hus och lada.
Dom hade också planer på att bygga nytt hus på gården och då när vi pratade om det så kom vi överens om en placering som är väldigt lik ditt alternativ 2!
Det känns som det smartaste då man kan nyttja ladan på ett bra sätt till garage och man kan ha en större gårdsplan med rundkörning men samtidigt ha rejält med tomt kvar för grönytor.
Dom hade också planer på att bygga nytt hus på gården och då när vi pratade om det så kom vi överens om en placering som är väldigt lik ditt alternativ 2!
Det känns som det smartaste då man kan nyttja ladan på ett bra sätt till garage och man kan ha en större gårdsplan med rundkörning men samtidigt ha rejält med tomt kvar för grönytor.
Sure I can build it there, I don’t think shadowing will be a concern with that location but I investigate it again.S sturnus skrev:You can't build a house in 1 location. First, you'll obstruct traffic on the plot, but more importantly, at noon, the house will be in the shade of the barn. A second location is fine, but I'd keep the old house. It's very easy to remove. You might regret it later – kids are growing, and so are real estate prices!
To keep it simple, I don’t need and I don’t want to keep the old house.
Vad skoj!L Lutte skrev:En vän till mig har en gård som är snarlik din gällande placering av befintligt hus och lada.
Håller med , tror jag. Med placering 1 så finns det utrymme så det räcker också framför ladan men det blir ju luftigare med läge 2 helt klart.
I bakhuvudet är det något som gnager med att det skulle se konstigt ut med typ 45 meter hus som ligger på rad i princip, men kanske får försöka ta bort den tanken…
Tomten är drygt 6000kvm så grönytor räcker och blir över 😊
Behåll ridbanan och bygg om till RC-bana.
Klicka här för att svara