Nederdelen av bärande pelare till carporten är rutten. Tidigare ägare har gjort något räddningsförsök för några decennier sedan. Jag skulle vilja byta ut nedre delen av pelaren (typ halva). Men hur stöttar jag taket vid bytet? Var sätter jag stämpen? V.g.s bilder:

• IMG_0680.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0681.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0682.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0682.jpeg
    Skapa konto
Du sätter stämpen under hammarbandet, som syns i sista bilden, hammarbandet ligger i urjackningen i stolpen.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Passa på att byta HELA stolpen, lägg en bit grundmurspapp eller takpapp under stolpen så minskar risken att den ruttnar.

• Gilla
massemanne och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du sätter stämpen under hammarbandet, som syns i sista bilden, hammarbandet ligger i urjackningen i stolpen.
Men hur får jag till det? Stolpen är ju nu ”i vägen” och under delen som är bakom stolpen är det fönster och reglar under hammarbandet. Jag förstår inte hur jag ska komma åt att stötta hammarbandet (som jag precis lärde mig att det heter, tack!).

Ett stämp på var sida om hammarbandet med en balk emellan som bär upp vikten

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag hade också använt dubbla stämp. Eller bara dubbla stående reglar. Du kan lyfta konstruktionen 5 mm eller så med en domkraft och en regel för att få lite plats att jobba med nya stolpen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hade också använt dubbla stämp. Eller bara dubbla stående reglar. Du kan lyfta konstruktionen 5 mm eller så med en domkraft och en regel för att få lite plats att jobba med nya stolpen.
Dubbla stående reglar som står på varsin domkraft?

tommib
Nej, jag skulle alltså ställt en regel på domkraft under hammarbandet och lyft den lite. Sen skulle jag ställt dit de reglar som ska hålla den medan stolpen är borta och skruvat fast en tvärregel mellan dem så att den hamnar kloss an mot hammarbandet. Sen kan hjälpregeln på domkraften tas bort.

• Gilla
massemanne
  • Laddar…
M massemanne skrev:
Dubbla stående reglar som står på varsin domkraft?
Eftersom man bara behöver lyfta några mm, så räcker det med en domkraft på ena sidan, den andra sidan kan vara fast

• Gilla
massemanne
  • Laddar…
Tack för alla svar, fantastiskt forum det här!

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Jag har bytt ut stolpen nu. Men kom på så här i efterhand om jag borde gjort någon infästning i den gamla betongplinten? Nu står den på plats av takets tyngd så att säga. Den gamla stolpen hade ingen infästning i plinten.

• image.jpg
    Skapa konto
Jag skulle ha fäst den på något sätt, så den tål en felbackning typ.

• Gilla
massemanne och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det och vind. Man ska inte underskatta kraften i vinden och stora tak.

• Gilla
massemanne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.