17 922 läst ·
33 svar
18k läst
33 svar
Var ska fuktspärren vara?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det kommer nog att fungera bra det där. Att lägga plasten längst in och ta en massa hål i den för elen blir mycket sämre. Om du inte planerar att ha utanpåliggande el, det är ändå ett garage.
Annars är luftfuktigheten i ett garage låg, det brukar vara snustorrt där. Enda som tillför fukt är då du kör in en snöig bil på vintern. Men det finns såklart ingen som har bilen i garaget, det ska ju vara fullt med skrot.
Annars är luftfuktigheten i ett garage låg, det brukar vara snustorrt där. Enda som tillför fukt är då du kör in en snöig bil på vintern. Men det finns såklart ingen som har bilen i garaget, det ska ju vara fullt med skrot.
Att ha ångspärren längst ut kommer innebära 100 läckor. Behåll den för guds skull där den sitter.
Tyvärr nackdelen med detta forumet, många ser inte hela bilden. Lyssna på snickarna på plats, oftast vet dom bäst, om det är kompetent folk.
Tyvärr nackdelen med detta forumet, många ser inte hela bilden. Lyssna på snickarna på plats, oftast vet dom bäst, om det är kompetent folk.
Hur tjockt installationsskikt man kan ha måste ju bero mycket på det yttre skiktets tjocklek, som inte är så stor i detta fall.B BSOD skrev:Pacman42 är ganska rätt ute med kondenspunkt och ungefär vart den landar i väggen, jag tittade i mollier diagrammet. Jag är ingenjör, och van med den typen av beräkningar. Jag har även fuktmätare inomhus.
Dock är jag inte byggingenjör, utan brukar snarare använda mollierdiagtammet i kylasammanhang t.ex.
Man brukar ha ca 45mm installationsskikt, och här är det 70mm. Det är en rätt liten avvikelse. Det är hopplöst att få till infälld el utan installationskikt, utan att helt perforera plasten, så jag förstår snickarna.
Ska man lägga plasten på insidan av all isolering så får du ju dra el el utanpåliggande. Och undvika att sätta upp för mycket hyllor o liknande, eftersom det blir massa hål i plasten.
Det som är grejen här är väl den tunna isoleringen. Väggen här är bara 16cm isolering. 1/3 tumregeln är rätt bra att följa, den ger lite marginal. Marginal kan vara rätt bra att ha, ifall man har köldbryggor eller missat lite i isoleringen någonstans, för att undvika lokal kondensatation. Finns det planer på att byta fasad? Lite tilläggsisolering utvändigt på sikt skulle hjälpa.
Har man lite mindre marginal är det ju viktigt att man inte tar bort den sista marginalen, genom t.ex. köra luftuppfuktare, eller ha bristfällig ventilation (så RH inomhus blir onormalt högt ofta).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden