H Hybro skrev:
A/ När gick man ifrån detta och satte ångspärren typ 2" in i isoleringen?
Det är ett relativt nytt påfund som kom i samband med att man började göra täthetsprov på huset. För att få helt tätt är det i princip nödvändigt att göra alla elinstallationer och liknande innanför ångspärren.

Dock tycker jag att det har gått lite hybris i tätheten... Från 1970-talet fram till 2010-talet var det standard med ångspärren direkt innanför väggskivorna och jag har hittills inte sett ett enda normalt fungerande hus där det har blivit problem på grund av att ångspärren är punkterad av eldosor, tavelkrokar, etc.
 
  • Gilla
Huldet och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ett relativt nytt påfund som kom i samband med att man började göra täthetsprov på huset. För att få helt tätt är det i princip nödvändigt att göra alla elinstallationer och liknande innanför ångspärren.

Dock tycker jag att det har gått lite hybris i tätheten... Från 1970-talet fram till 2010-talet var det standard med ångspärren direkt innanför väggskivorna och jag har hittills inte sett ett enda normalt fungerande hus där det har blivit problem på grund av att ångspärren är punkterad av eldosor, tavelkrokar, etc.
Diffusionen ut i väggar är ett mindre problem kontra konvektionen uppåt.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Ja, men det verkar vara ett väldigt fokus på att fuktspärren i väggarna måste vara extremt tät. Folk vågar inte sätta upp tavlor på väggarna för dom tror att huset kommer att mögla bort omgående.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så fick jag lära mig att räkna på det när jag gick i skolan, har man ändrat på det?

Min dotter läser till byggingenjör just nu, de räknar också så.
Skönt att byggondustrin aldrog har haft fel... not
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mest troligt fungerar det där alldeles utmärkt.

Isoleringen ger en linjär temperaturminskning mot utsidans temperatur och kondensationspunkten hamnar då (beroende på relativ luftfuktighet mm) en bra bit in i väggen. En tumregel som en del använder är att den hamnar 20cm in i isoleringen, men den gillar jag inte riktigt. Om vi antar 20 grader inomhus och 50% luftfuktighet inne så skulle kondensationspunkten hamna vid 9 grader ungefär, det gör att du vid 2 grader utomhus hamnar på halva väggens djup om vi antar att det är samma isolering (samma U-värde) hela vägen. I ett badrum med väldigt kallt på utsidan om väggen skulle du kunna få problem, men då har man ju en fuktspärr utanpå väggens konstruktion.

Risken för fukt i väggarna är i princip noll med det djupet! Det är ju inte ens halvvägs in. Nej, detta kan inte bli något problem alls.
Kondenspunkten flyttar ju sig beroende på temperatur. Innan plastens intåg var detta aldrig ett problem.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Kondenspunkten flyttar ju sig beroende på temperatur. Innan plastens intåg var detta aldrig ett problem.
Ja den flyttar sig om fukten är densamma, men det är oftast väldigt torr luft när det är kallt, vilket till stor del kompenserar för detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är nog ingen rekommenderad konstruktion, fungerar säkert bra under s.k. normala förhållanden, men testade göra en fuktanalys för en extremvecka och 596 gram kondenserad fukt per kvadratmeter på en vecka anser åtminstone jag att är för mycket för att kunna accepteras.

Här är fuktanalysen jag gjorde.
Graf och tabell om fuktighet, kondensrisk inom byggteknik. Röd linje visar specifik vattenångvolym mot temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtolkningshjälp: På de platser i väggen var den blåa linjen ligger över den röda linjen finns risk för kondens.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens Hallgren och 5 till
  • Laddar…
M Monteras skrev:
Skönt att byggondustrin aldrog har haft fel... not
Lattjo då har det ändrats för vi lörde oss 1/3 som tumregel 2004. Inbillar mig att det inte förändrats nämnvärt sen plastens intåg som diffspärr.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Det är oxo skillnad på typ av isolering. Trä sågspån cellilosa lin stenull eller glasull. Där väl glasullen är sämsta val i detta fall
 
T
W WIRN skrev:
Jag håller på att bygga boarea av ett garage.
Det är i dag 9,5 cm isolering och jag ska tilläggsisolerina 7 cm till.
Hantverkarna är halvvägs igenom jobbet men en sak gör mig fundersam.
Jag bad dem sätta fuktspärren efter all isolering in mot rummet mot osb-skivan. De satte den dock i mitten, dvs efter 9,5 cm isolering med 7 cm kvar.
Har de gjort rätt eller ska jag be dem ändra innan det är för sent?

(på bilden ser man fuktspärren och isoleringen som är 9,5. Isolering som är 7 cm är inte monterad än)
Den delen till vänster där det inte sitter ångspärr, varför är det så? Det kanske ska tas en öppning eller något antar jag?
 
  • Arg
maria01
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Den delen till vänster där det inte sitter ångspärr, varför är det så? Det kanske ska tas en öppning eller något antar jag?
Ja, ska vara ett fönster där
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ett relativt nytt påfund som kom i samband med att man började göra täthetsprov på huset. För att få helt tätt är det i princip nödvändigt att göra alla elinstallationer och liknande innanför ångspärren.

Dock tycker jag att det har gått lite hybris i tätheten... Från 1970-talet fram till 2010-talet var det standard med ångspärren direkt innanför väggskivorna och jag har hittills inte sett ett enda normalt fungerande hus där det har blivit problem på grund av att ångspärren är punkterad av eldosor, tavelkrokar, etc.
Håller med, rev bort gamla gipset och satte OSB + gips i ett av rummen (byggt 1979), en hel del hål i befintlig plast, men bara lite svartmögel precis vid hålen. Inget som bekymrar mig, bara att tejpa över innan OSB'n sattes upp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja den flyttar sig om fukten är densamma, men det är oftast väldigt torr luft när det är kallt, vilket till stor del kompenserar för detta.
Känns som ett vanligt ”tankefel” att folk bara tittar på den relativa fuktigheten totalt sett istället för tillskottet av fukt i inomhusmiljön kontra utomhusmiljön.

Ångspärr är till för att förhindra att fukttillskott i boendemiljön når en kall yta och kondenserar. Om inget fuktillskott finns utan den enda fukten kommer från utomhusluften så behövs ingen ångspärr.
Har man så pass bra ventilation att den totala fuktmängden (per volymenhet) är samma som utomhus så behövs ingen fuktspärr för då kan den inte kondensera mot någon yta i huset, om det inte är kallare inne än ute

pacman42 pacman42 skrev:
Du har inte 50% inomhus om det är nollgradigt eller kallare...
Det kan du ha temporärt om det finns ett tillskott, tex om du kokar enorma mängder vatten utan att ventilera ut det ordentligt. Finns ju till och med de som har luftfuktare. Eller så har man dålig ventilation som inte transporterar bort fukten från människornas kroppar. Och det är just i de lägena man behöver ångspärren. Man behöver den inte om man bara ventilerat in fukt utifrån (för då blir det som du säger väldigt torrt på vintern)

Och det är ju också just på vintern som du behöver fuktspärren då det finns kalla väggar att kondensera mot
 
Redigerat:
  • Gilla
useless
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Känns som ett vanligt ”tankefel” att folk bara tittar på den relativa fuktigheten totalt sett istället för tillskottet av fukt i inomhusmiljön kontra utomhusmiljön.

Ångspärr är till för att förhindra att fukttillskott i boendemiljön når en kall yta och kondenserar. Om inget fuktillskott finns utan den enda fukten kommer från utomhusluften så behövs ingen ångspärr.
Har man så pass bra ventilation att den totala fuktmängden (per volymenhet) är samma som utomhus så behövs ingen fuktspärr för då kan den inte kondensera mot någon yta i huset, om det inte är kallare inne än ute



Det kan du ha temporärt om det finns ett tillskott, tex om du kokar enorma mängder vatten utan att ventilera ut det ordentligt. Finns ju till och med de som har luftfuktare. Eller så har man dålig ventilation som inte transporterar bort fukten från människornas kroppar. Och det är just i de lägena man behöver ångspärren. Man behöver den inte om man bara ventilerat in fukt utifrån (för då blir det som du säger väldigt torrt på vintern)

Och det är ju också just på vintern som du behöver fuktspärren då det finns kalla väggar att kondensera mot
Jag håller helt med, men man får ju sätta saken i rätt perspektiv. Hög luftfuktighet inomhus finns i huvudsak i badrummen och där har man fuktspärren strax under ytskiktet. Hög luftfuktighet inomhus på vintern i övrigt händer under vissa förhållanden, men man kan ju inte använda detta som norm heller för då skulle man få mögel i ytskikten då fukten som avsätts där inte skulle kunna kondensera igen.

Är luftfuktigheten utomhus låg så kommer den att bli lägre inomhus också om man inte har extrema förhållanden. Så länge man följer rekommendationerna på luftutbyte i sovrum (och andra rum) och inte fuskar med det så skall inte luftfuktigheten kunna skapa några problem så som TS snickare har lagt fuktspärren.

Jag mäter löpande luftfuktighten inomhus i många av rummen i huset och det är enbart i det (nästan) ouppvärmda kallgaraget som jag har några som helst problem med hög luftfuktighet (något jag löser med luftavfuktare, därför så värms det upp lite grann och går därmed inte förrän mot slutet av vintern under +8 grader). Orsaken till fukten där är att den sugs upp från marken (asfalt på golvet och utan fuktspärr), ett problem som jag skall lösa vilket år som helst (men luftavfuktare fungerar så pass bra att jag inte stressar på med att lösa det).

Självklart kan man få fuktproblem i rummet som TS bygger, men sannolikheten för detta är mycket låg.
 
  • Gilla
Zebbr
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag håller helt med, men man får ju sätta saken i rätt perspektiv. Hög luftfuktighet inomhus finns i huvudsak i badrummen och där har man fuktspärren strax under ytskiktet. Hög luftfuktighet inomhus på vintern i övrigt händer under vissa förhållanden, men man kan ju inte använda detta som norm heller för då skulle man få mögel i ytskikten då fukten som avsätts där inte skulle kunna kondensera igen.

Är luftfuktigheten utomhus låg så kommer den att bli lägre inomhus också om man inte har extrema förhållanden. Så länge man följer rekommendationerna på luftutbyte i sovrum (och andra rum) och inte fuskar med det så skall inte luftfuktigheten kunna skapa några problem så som TS snickare har lagt fuktspärren.

Jag mäter löpande luftfuktighten inomhus i många av rummen i huset och det är enbart i det (nästan) ouppvärmda kallgaraget som jag har några som helst problem med hög luftfuktighet (något jag löser med luftavfuktare, därför så värms det upp lite grann och går därmed inte förrän mot slutet av vintern under +8 grader). Orsaken till fukten där är att den sugs upp från marken (asfalt på golvet och utan fuktspärr), ett problem som jag skall lösa vilket år som helst (men luftavfuktare fungerar så pass bra att jag inte stressar på med att lösa det).

Självklart kan man få fuktproblem i rummet som TS bygger, men sannolikheten för detta är mycket låg.
pacman42 pacman42 skrev:
Du har inte 50% inomhus om det är nollgradigt eller kallare...
Men jag tycker ”rätt perspektiv” i det här fallet är just exemplet med vintern. Det är i princip den enda gången man behöver fuktspärren över huvud taget, någonsin. Anledningen är ju just att motsvarande fuktnivå i uppvärmd inomhusluft är så torr, så ett tillskott till inomhusluften kan leda till kondens.

Jag är helt med dig att fuktspärren förmodligen inte behövs alls så länge du har ventilation och/eller ett begränsat tillskott på fukt. Det är en extra säkerhetsåtgärd typ.

Men att luften är torr på vintern är inget som hjälper. För det är bara på vintern som fuktspärren gör någon nytta öht. Ska man ha en så är det då, och då blir räkneexemplet med 50% en vettig utgångspunkt likaväl som någon annan. Har du en fuktspärr installerad så vill du nog att den ska klara det scenariot tänker jag… ungefär som att du vill ha marginal på hur mycket vikt dina bjälkar i huset klarar etc.

Ang det fuktiga kallgaraget med betongplatta så hade jag exakt samma problem. Det är ju att förvänta sig hög Rh i kalla utrymmen men kartonger och sånt blev fuktiga. Tror det kom en hel del tillskott från markplattan. Jag löste det med en luft värmepump blev snustorrt uppvärmt till 16 grader, och drar väldigt lite ström som tur är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.