1 816 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Var placera frånluftsdon i detta badrum? (Skiss är med)
Tjena.
Sitter och funderar på var jag ska montera frånluftsventilen i vårt nya badrum.
Det kommer att se ut enligt skissen och badkaret som är där kommer att vara ett "massagebadkar med ångfunktion" typ något i stil med: http://www.sparmax.se/?action=produ...prodtext=JULIE 3 MASSAGEDUSCH/BADKAR 9007 W/G
Den badkarskarbinen kommer att hålla samma mått men kommer att bygga en bit på höjden.
Vill inte ha frånluftsdonet direkt under den då det kanske blir problem?
Men vill inte ha det i mitten av rummet heller. . . hade helst velat ha det borta vid toaletten just för spiroröret ändå ska dras åt det hållet...
Första gången jag bygger en sådan skiss som denna och jag har bara tagit saker för att visa storleken på de olika delarna. Så att träslaget inte passar ihop är orelevant.
Är tacksam för tips!
Visa bilaga utbyggt.pdf
Sitter och funderar på var jag ska montera frånluftsventilen i vårt nya badrum.
Det kommer att se ut enligt skissen och badkaret som är där kommer att vara ett "massagebadkar med ångfunktion" typ något i stil med: http://www.sparmax.se/?action=produ...prodtext=JULIE 3 MASSAGEDUSCH/BADKAR 9007 W/G
Den badkarskarbinen kommer att hålla samma mått men kommer att bygga en bit på höjden.
Vill inte ha frånluftsdonet direkt under den då det kanske blir problem?
Men vill inte ha det i mitten av rummet heller. . . hade helst velat ha det borta vid toaletten just för spiroröret ändå ska dras åt det hållet...
Första gången jag bygger en sådan skiss som denna och jag har bara tagit saker för att visa storleken på de olika delarna. Så att träslaget inte passar ihop är orelevant.
Är tacksam för tips!
Visa bilaga utbyggt.pdf
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag skulle sätta frånluften högt och ovanför källan till fukt, dvs nästan uppe vid taket i det högra hörnet vid ångduschen. Då blir flödet också diagonalt mellan tilluften (som jag antar är via ventilerad tröskel i dörren) och omsätter därmed bättre hela rumsvolymen.
Donet kommer att sitta i taket så det är högt nog
Saken är den att vi kommer att ha golvbrunnen i det högra hörnet om mab tittar från dörren sett. Och gör man om det till en vanlig dusch någon gång så är det kanske inte optimalt att ha donet i själva duschen....?
Saken är den att vi kommer att ha golvbrunnen i det högra hörnet om mab tittar från dörren sett. Och gör man om det till en vanlig dusch någon gång så är det kanske inte optimalt att ha donet i själva duschen....?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Varför inte i duschen?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I en vanlig dusch är det väl tom nästan optimalt, kanske lite åt sidan bara så man inte spolar vatten på donen så att dessa måste göras i RF. Finns ju ingen anledning till att dra ut den fuktiga luften i rummet och sedan evakuera bort den. Nära duschhörnan med diagonala flöden är min tanke.
Däremot vet jag inte hur din ångduschkabin fungerar, den har väl antagligen någon form av tak som hindrar/styr var fuktig luft kommer ut och det bör man kanske ta hänsyn till?
Däremot vet jag inte hur din ångduschkabin fungerar, den har väl antagligen någon form av tak som hindrar/styr var fuktig luft kommer ut och det bör man kanske ta hänsyn till?
Klicka här för att svara