3 319 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Var placera ångspärren.
Håller på att renovera min ovanvåning. 1½ planshus med kallvind.
Har mögel på råsponten så har därför rivit allt ända ut till råsponten och spruta med Mögelfri. Nu när det är dags att bygga upp det igen så hade jag tänkt att isolera vinden också så vi får ett förvarningsuttrymme där. Min första tanke var då att lägga ångspärren hela vägen upp till nocken och ner längs snedtaket, och därmed få med vinden innanför ångspärren. Idiotsäkert tänkte jag.
Sedan slog det mig, kommer ju ha lite isolering i bjälklaget mellan ovanvåningen och vinden för att inte all värme skall smitta upp till vinden (ca: 200 mm). Det blir ju kallare på vinden än i resten av ovanvåningen.
Och då slog det mig att om man inte har någon uppvärmningen i ett föråd skall man inte ha ångspärr eftersom man kan få kondens på platsen på sommaren istället när det är varmare ute än inne. Det problemet kan ju jag få på min vind också eftersom den inte heller kommer ha någon direkt uppvärmning.
Så du blev det genast mer komplicerat. Skall ångspärren istället ligga i bjälklaget och sedan bara ha en isolerad vind utan ångspärr, det blir ju enklare att få det tätt eftersom jag slipper dra ångplasten genom bjälklaget. Men har ju då vindsluckan där det kommer läcka upp varm fuktig luft och då finns ingen ångspärr som kan hindra det för att läcka ut vidare.
Har mögel på råsponten så har därför rivit allt ända ut till råsponten och spruta med Mögelfri. Nu när det är dags att bygga upp det igen så hade jag tänkt att isolera vinden också så vi får ett förvarningsuttrymme där. Min första tanke var då att lägga ångspärren hela vägen upp till nocken och ner längs snedtaket, och därmed få med vinden innanför ångspärren. Idiotsäkert tänkte jag.
Sedan slog det mig, kommer ju ha lite isolering i bjälklaget mellan ovanvåningen och vinden för att inte all värme skall smitta upp till vinden (ca: 200 mm). Det blir ju kallare på vinden än i resten av ovanvåningen.
Och då slog det mig att om man inte har någon uppvärmningen i ett föråd skall man inte ha ångspärr eftersom man kan få kondens på platsen på sommaren istället när det är varmare ute än inne. Det problemet kan ju jag få på min vind också eftersom den inte heller kommer ha någon direkt uppvärmning.
Så du blev det genast mer komplicerat. Skall ångspärren istället ligga i bjälklaget och sedan bara ha en isolerad vind utan ångspärr, det blir ju enklare att få det tätt eftersom jag slipper dra ångplasten genom bjälklaget. Men har ju då vindsluckan där det kommer läcka upp varm fuktig luft och då finns ingen ångspärr som kan hindra det för att läcka ut vidare.
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Tja jag har ju 2 varma sidor. En som håller inomhustemperatör och som kanske håller +6-8 grader.
Men om jag förstår dig rätt så blir det mellan ovanvåningen och vinden, även om vinden blir isolerad, så blir den ju inte uppvärmd. Och då måste den varma sidan vara ovanvåningen och den kalla vinden, även om denna i sin tur har en isolering mot råsponten och luftspalten.
- M
Men om jag förstår dig rätt så blir det mellan ovanvåningen och vinden, även om vinden blir isolerad, så blir den ju inte uppvärmd. Och då måste den varma sidan vara ovanvåningen och den kalla vinden, även om denna i sin tur har en isolering mot råsponten och luftspalten.
- M
Du skall ha ångspärren på varma sidan sett från bostaden. Det är där du har ett fuktillskott. Om det läcker upp vinden så kommer den att kondensera mot kalla ytor, oavsett om de är isolerade eller inte. Vinden är ju inte uppvärmd.Gladh skrev:Tja jag har ju 2 varma sidor. En som håller inomhustemperatör och som kanske håller +6-8 grader.
Men om jag förstår dig rätt så blir det mellan ovanvåningen och vinden, även om vinden blir isolerad, så blir den ju inte uppvärmd. Och då måste den varma sidan vara ovanvåningen och den kalla vinden, även om denna i sin tur har en isolering mot råsponten och luftspalten.
- M
Ska du isolera en kallvind och få klimat- eller varmvind, ja då skall du lägga isoleringen på utsidan. Då flyttas daggpunkten ut från vinden. Googla på tex Thermisol eller Maco-Dach.
ångspärr alltid förläggas I väggen, aldrig i anslutning till ytbeklädnad.
gäller det innertak så är det innertak-glespanel-ångspärr som gäller.
i vägg tex skall det se ut i princip samma men där kan ångspärr förläggas 45 eller 70mm in i väggen.
gäller det innertak så är det innertak-glespanel-ångspärr som gäller.
i vägg tex skall det se ut i princip samma men där kan ångspärr förläggas 45 eller 70mm in i väggen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden