1 181 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Var på tomten hade ni byggt huset?
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Det är väldigt bra att placera vardagsrum med utgång till uteplats i västerläge så att man kan njuta av kvällssolen, tycker jag.
Jag gillar hus med två våningar, så att man kan dra sig undan, att högljudda barn etc inte stör etc.
Angående växthuset så gjorde vi ett misstag och placerade det i söderläge. Allt bränns sönder där nu och omöjligt att odla i på sommaren. Så placera det helst i norrläge eller skugga.
Jag gillar hus med två våningar, så att man kan dra sig undan, att högljudda barn etc inte stör etc.
Angående växthuset så gjorde vi ett misstag och placerade det i söderläge. Allt bränns sönder där nu och omöjligt att odla i på sommaren. Så placera det helst i norrläge eller skugga.
Om du haft tid och möjlighet, hade du kunnat ritJ J00 skrev:
J J00 skrev:Beror på väderstrecken. Jag har utgått ifrån att de är som bilden dvs neråt är söder. Då hade jag tänkt mig för att bygga nåt som täcker lågt stående kvällssol (till vänster). Är det lite insyn från väster så hade jag föredragit att plantera nått vid tomtgränsen längre bort…
Men mycket handlar om hur omgivningen ser ut och eventuellt planeras för i framtiden. Om tomten sluttar åt nåt håll och om det tex är mycket vind från nåt särskilt hål mm så egentligt omöjligt att bedöma utifrån en satellitbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Vad har du för väderstreck på planen?
Om "stort fönsterparti" är mot söder, så får du ta till dig det Marlen skrev om växthus längre upp.
Jag känner ingen med "stort fönsterparti" i söderläge som inte behövt investera i diverse lösningar för solskydd.
Jag känner ingen med "stort fönsterparti" i söderläge som inte behövt investera i diverse lösningar för solskydd.
Det bästa och snyggaste är att ha ett rejält takutsprång i söder men ja ytterligare nån form av justerbart solskydd att komplettera med vissa dagar är inte fel beroende på storlek på takutsprånget.tensiden skrev:
Själv tycker jag det kan vara mer störigt med stora fönster mot väster och när stark eftermiddagssol slår rakt in…
Mot vägen till höger = morgonsolMarlen Eskilsson skrev:
Mot skogen längst ner = mycket sol mitt på dagen
Mot vänster sida = kvällssol
Tror det är så... 🤔
Marlen Eskilsson skrev:
Det är väldigt bra att placera vardagsrum med utgång till uteplats i västerläge så att man kan njuta av kvällssolen, tycker jag.
Har du tid och möjlighet, får du gärna hjälpa oss med planlösningen 😊 Blir det bra son jag tänkt nu? Vinkelhus, med vinkeln ner mot höger, och har groventre på höger sida till tvöttstuga, och vardagsrummet mot skogen? 🤔Marlen Eskilsson skrev:
Njae tyvärr 😉K kattal89 skrev:
Men din planlösning är väl en bra början 👍
Själv hade jag nog gjort det lite avlångare (ev ett större L) och fått mer utsikt mot baksidan men mycket handlar ju om ens behov och i slutänden kommer troligtvis kostnaden även bli en faktor samt energieffektivitet mm...
Bortsett från att jag först läste 15 plans hus, så tänker jag mig att det beror mycket på hur styckningen faktiskt kommer ske, vart vägar skall gå, och hur det ser ut när man står där.K kattal89 skrev:Hej!
Vi är en familj från Skpne(2 vuxna och 5 barn) som tittar på en mark där ägaren funderar på att stycka av till 3–4 tomter.
Vi försöker fundera på vilken del av marken som egentligen är bäst att bygga på, både när det gäller läge och känsla.
Personligen tycker jag att det känns trevligare att ligga lite längre från vägen, så man får mer lugn och en mer lantlig känsla. Samtidigt kanske det är enklare och billigare att ligga närmare vägen med infart, vatten/avlopp osv.
Vi är också osäkra på vilken husmodell som skulle passa bäst på en sådan tomt.
Vi är en stor familj och behöver 6 sovrum, så vi funderar på:
1,5-planshus
L-format hus
eller tvåplanshus
*Vad tycker ni som har mer erfarenhet?
*Vilken del av tomten brukar vara mest attraktiv att bygga på om marken styckas i flera tomter?
*Är det bättre att ligga närmare vägen eller längre in?
*Vilken husmodell passar bäst på en mer lantlig tomt?
* placering för garaget
Alla tankar och tips tas gärna emot!
Rödmarkerade området är hans mark han funderar på att sälja..
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Är det bara ett sovrum och bara 2 m2 förvaring?
Klicka här för att svara