Det ligger massor av mossbitar på altanen och det ökar sig hela tiden. Vet någon av er orsaken? Jag misstänker att fåglarna tappar mossa medan de flyger men är inte säker.

• Två bitar mossa ligger på en träaltan, eventuellt tappade av fåglar under flygning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mossbitar ligger utspridda på en altan, omgiven av snö och möbler. En orange sladd syns på golvet, och en del av ett bord med överdrag är i bakgrunden.
    Skapa konto
Hos mig kommer mossan från taket. Den brukar slitas loss när det är snö och ramla ned när det smälter.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Som @pacman42 skrev så får du titta om du har påväxt av mossa på dina takpannor. Bytte tak i somras och då var även hängrännorna överfulla av mossa som ramlat av pannorna.

• Gilla
Arkiny
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hos mig kommer mossan från taket. Den brukar slitas loss när det är snö och ramla ned när det smälter.
Tack för svaret. Vi har inga mossa på taket. Det är relativt ett nytt tak och jag undersöker det årligen.

A Arkiny skrev:
Vi har inga mossa på taket.
Nä, den ligger ju på altanen.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
yonna och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, den ligger ju på altanen.
😅😅😅 du är helt rätt!

Kolla taket en gång till, jag har likadant & det kommer som Pacman skriver från taket!

• Gilla
Arkiny
  • Laddar…
Mossan ligger i en förvånansvärt ”rak” linje för att inte komma från takfoten.

• Gilla
klosp11 och 3 till
  • Laddar…
A Alfelt skrev:
Som @pacman42 skrev så får du titta om du har påväxt av mossa på dina takpannor. Bytte tak i somras och då var även hängrännorna överfulla av mossa som ramlat av pannorna.
Jag ska kolla på hängrännorna.

• Gilla
Alfelt
  • Laddar…
A Alfelt skrev:
Snön har dragit ner den från taket när den blev tung nog. Nu när den smält ligger de som på en fin rad 😀

• Gilla
Arkiny och 1 till
  • Laddar…
A Alfelt skrev:
Det har du rätt i! Jag ska checka hängrännorna. Tack alla för tipsen.

• Gilla
Alfelt
  • Laddar…
Fy, vad det fanns mossa på taket! Problemet är jag brukade checka taket ovanifrån takpannorna genom taklucka då kunde jag inte se mossan som sitter fast i underkant av takpannorna. Nu klättrade jag upp på stege vid rännorna och kunde se underifrån. En aha upplevelse för mig!😳🫣🤭😄
Tack alla för tipsen! 👍🍻

• Röda takpannor med mossa på undersidan vid takfoten, synlig ovanför en vit hängränna.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
JohnBergq och 8 till
  • Laddar…
Utmärkt att använda till mosstäckt hyasintkruka till jul. Jag får varje jul vacker bytta med mossa och blommor från en kompis. Mossan plockar hon längs/på betongblocken som skiljer cykelväg och bilväg in till stan.

Kanske plockar all mossa och säljer till blomsteraffären! 😀💵💰🤑🤭

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.