Ok. Betyder det att jag gjort fel?

Jag är ingen expert. Men tror att man hade kunnat göra det tättare...
Eller börjat med just dörröppningen.
Du kan alltid spika på små ek kvartstavar. Mellan fodren och tröskeln.

Paul-Staffanstorp
När karmarna redan är på plats så får man antingen såga av karmarna så att man kan få in golv under dem vid läggningen eller så får man fylla dessa springor med akrylfog i passande färg. (inte silicon kamilenski).

Dock tycker jag det ser ut som du har väldigt små springor mot vägg och karm med tanke på att golven ska kunna röra sig lite också...

Jag skrev att jag är ingen expert på detta.
Men hade ett tag akryl på golvet. Blev nästan omgående smutsig. Nu har jag silicon. I mitt fall mycket bättre. Och kulören är nästan exakt.

Man måste göra på något sätt. Du har valt ett, men det finns flera. Men man kan knappast säga att någon är rätt och någon annan är fel. Jag tycker du kan vara helt nöjd.

Lutar åt att jag sätter kvartsstavar för. Att fylla ut 6 - 15 mm springa med akrylfog känns spontant som att det inte kommer att bli så snyggt.

Ett annat alternativ är att ta bort golvet, såga under dörrkarmen och lägga tillbaks golvet (och då byta ut golvetplankorna vid dörrkarmarna). Skulle behövas fyra nya golvplankor bara. Men jag är inte säker på att det är värt besväret.

Skulle man kunna sätta över en vit kvartsstav endast över glipan, så att den inte går längsmed hela tröskeln?

Jag kan inte bifoga foton från mobilen ( använder den nu). Jag avråder vita lister. Har själv små kvartstavar från Hornbach. På ställen där det inte gick att täcka med listen, körde jag med siliconen. Och vi är nöjda (jag o hustrun).

Jag har behov av en annan typ av tröskel också. Se bild.

Här är det en dörröppning där dörrkarm saknas. Jag tänker att det finns två alternativ, men vill gärna kolla av med er vad som är normalt.

Det här är mina egna påhittade alternativ. Jag är mest intresserad av hur man brukar göra. Men tänker mig att det borde vara någonting i den här stilen:

1) En smal tröskel. Och låta golvlisten gå längs med betongväggen in i dörröppningen fram tills tröskeln börjar. Men hur smal skall då tröskeln vara?

2) En tröskel som täcker hela dörröppningen. Dörröppningen är dock hela 16 cm bred. Så det kanske inte ens finns någon tröskel som är så bred. Och hur snyggt blir det egentligen?

I och med att det inte finns någon dörrkarm så måste man väl hitta på något sätt att få ett snyggt avslut på golvlisten. Hur gör man det?

• bild (53).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Inget illa menat kamilenski... ;)

I det senaste fallet så hade jag satt golvlister runt om hela klacken och sen en smal snygg list över golvspringan.
Antingen en "ful" list i metall eller fejkat trä... alternativt fått specialgjort en bit list hos snickare matchande golvet.

Paul-Staffanstorp skrev:
Inget illa menat kamilenski... ;)

I det senaste fallet så hade jag satt golvlister runt om hela klacken och sen en smal snygg list över golvspringan.
Antingen en "ful" list i metall eller fejkat trä... alternativt fått specialgjort en bit list hos snickare matchande golvet.
Det blir nog snyggast! Tack för tipset!

Från min lilla hall mot min klädkammare har jag en 8 cm bred dörröppning. Golvet är 14 mm högt.

Se bild.

Finns det någon tröskelplatta som samtidigt klarar av nivåskillnader? Eller vad är mest lämpligt?

• bild (55).JPG
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp

Inga problem :-)

Nivåskillnad kan man justera me 2 trösklar. Den ena sågat och låta den sticka ut ett par mm.
Eller att man monterar en toa tröskel. Och det högre golvet kapar med multimaster längst tröskeln.

kamilenski skrev:
Paul-Staffanstorp

Inga problem :-)

Nivåskillnad kan man justera me 2 trösklar. Den ena sågat och låta den sticka ut ett par mm.
Eller att man monterar en toa tröskel. Och det högre golvet kapar med multimaster längst tröskeln.
Toatröskel vet jag inte riktigt hur det ser ut. Men jag har ingen multimaster, så det lutar åt alternativ 1 då :-)

Menar du att jag lägger en tröskelplatta överst. Och så under den del av tröskelplattan där det är tomt så lägger jag en matchande tröskel? Finns den senare färdig att köpa?

Det här är mot en klädkammare. Så det är inte så jätteviktigt att det blir supersnyggt. Bara jag får något som funkar.

kia2 skrev:
Toatröskel vet jag inte riktigt hur det ser ut. Men jag har ingen multimaster, så det lutar åt alternativ 1 då :-)

Menar du att jag lägger en tröskelplatta överst. Och så under den del av tröskelplattan där det är tomt så lägger jag en matchande tröskel? Finns den senare färdig att köpa?

Det här är mot en klädkammare. Så det är inte så jätteviktigt att det blir supersnyggt. Bara jag får något som funkar.
Ja. Det är så jag menar. Men det går ej att köpa.
Alt 3 att lägga en remsa laminatgolv under tröskeln på den ena sidan och avsluta med större kvartstav.

Kvartsstav låter som en bra idé. Mitt golv är som sagt 14 mm högre på ena sidan. Kvartsstav verkar finnas 15 mm. Tror det skulle bli tillräckligt snyggt eftersom då även är en tröskelplatta (9mm) på golvet. Men då uppstod en ny fråga. Vad fäster jag kvartsstaven i? Kvartsstaven kommer att gå 1 mm över golvet upp mot tröskelplattan. Så jag kan väl inte fästa den i tröskelplattan? Om jag lägger laminatgolv under tröskelplattan för att fylla ut så kan jag väl inte fästa i den heller. Den är ju lös...

kia2 skrev:
Kvartsstav låter som en bra idé. Mitt golv är som sagt 14 mm högre på ena sidan. Kvartsstav verkar finnas 15 mm. Tror det skulle bli tillräckligt snyggt eftersom då även är en tröskelplatta (9mm) på golvet. Men då uppstod en ny fråga. Vad fäster jag kvartsstaven i? Kvartsstaven kommer att gå 1 mm över golvet upp mot tröskelplattan. Så jag kan väl inte fästa den i tröskelplattan? Om jag lägger laminatgolv under tröskelplattan för att fylla ut så kan jag väl inte fästa i den heller. Den är ju lös...
Här kan de se en kombinerat tröskel. Med både kvartsstav som förhöjning. Förhöjningen byggdes av en förhöjning från badrumströskel. Det som blev kvar användes som vanlig tröskel till ett rum.

• SDC10215.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.