63 389 läst ·
44 svar
63k läst
44 svar
Var köpa verktygstavla?
Som tack för alla goda råd ni gett mig är det väl dags att jag bjuder tillbaka.
Inredde tidigare ett gäng verktygskontainrar och hittade på en smidig lösning för att enkelt montera diverse annorlunda saker på tavlor med fyrkantiga hål.
Vi tekniker som jobbar inom IT eller PA kommer ofta i kontakt med 19" rack. Till dessa använder man en speciell typ av mutter för att skruva fast utrustningen.
Dessa korgmuttrar passar i många av dessa fyrkantiga hål, vilket gör att du har tillgång till ett M6-gängat hål istället.
Dessa går att hitta t.ex. på classe, art 21-2046
Inredde tidigare ett gäng verktygskontainrar och hittade på en smidig lösning för att enkelt montera diverse annorlunda saker på tavlor med fyrkantiga hål.
Vi tekniker som jobbar inom IT eller PA kommer ofta i kontakt med 19" rack. Till dessa använder man en speciell typ av mutter för att skruva fast utrustningen.
Dessa korgmuttrar passar i många av dessa fyrkantiga hål, vilket gör att du har tillgång till ett M6-gängat hål istället.
Ska man inte ha korgmuttrarna på baksidan? Om man ska ha det kan det väl bli svårt att få dit muttrarna på en fast monterad tavla!?Bjurran skrev:Som tack för alla goda råd ni gett mig är det väl dags att jag bjuder tillbaka.
Detta är givetvis sant. (det ska tydligen finnas någon form av expander historia med, men har inte testat dem själv)Springare skrev:
Antingen får man försöka planera i förväg, eller se till att enkelt kunna plocka ner/luta fram tavlan om man vill ändra. Har varit med om att hänga upp tavlor med vingmuttrar när man vill kunna byta lätt och ofta, men det ser inte så snyggt ut...
Gammal tråd det här såg jag, men jag kör ändåBjurran skrev:Detta är givetvis sant. (det ska tydligen finnas någon form av expander historia med, men har inte testat dem själv)
Antingen får man försöka planera i förväg, eller se till att enkelt kunna plocka ner/luta fram tavlan om man vill ändra. Har varit med om att hänga upp tavlor med vingmuttrar när man vill kunna byta lätt och ofta, men det ser inte så snyggt ut...
Gångjärn på ena sidan och vingmuttrar på den andra borde väl bli alldeles utmärkt
Själv är jag på jakt efter någon tavla typ biltema, men med höjd (eller bredd) på 600mm. Några tips på sådan?
?Förutsatt att man hänger tavlorna på väggen tar de ju ingen plats alls, i alla fall inte från golvytan som man värderar väldigt högt om man har verkstad med begränsad area. Lätt överskådligt är det också och man slipper leta i lådorna. Enda nackdelen med tavlor är väl att verktygen blir dammiga.Tokslut skrev:
om vi ser till vagnbilden jag la upp så innehåller den största 1001 verktyg/delar. hur många krokar skulle det behövas för att få upp alla dessa på en vägg? till samma pris som en trevligt verktygsvagn nästan
. + det får plats med flera hundra fler verktyg i vagnen innan den blir full (1001 delars för fyllda från Teng tools).
Och har man därtill en extra vagn med endast nederdelen med de vanligaste (eller dubbletter) verktygen som används är den lätt att ta med sig runt i garaget/verkstaden
Och har man därtill en extra vagn med endast nederdelen med de vanligaste (eller dubbletter) verktygen som används är den lätt att ta med sig runt i garaget/verkstaden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får ursäkta, Tokslut, men det blir faktiskt ganska löjligt när du argumenterar som om man måste ha antingen tavla eller vagn. Ingen har påstått att man ska hänga 1001 prylar på en tavla. Med din retorik kan man lika gärna vända på det och säga att det absolut inte går att använda vagnar eftersom lådorna är alldeles för små för fogsvansar, stålskalor, rätstegar m.m. och att vagnar därför är helt meningslösa.Tokslut skrev:om vi ser till vagnbilden jag la upp så innehåller den största 1001 verktyg/delar. hur många krokar skulle det behövas för att få upp alla dessa på en vägg? till samma pris som en trevligt verktygsvagn nästan. + det får plats med flera hundra fler verktyg i vagnen innan den blir full (1001 delars för fyllda från Teng tools).
Och har man därtill en extra vagn med endast nederdelen med de vanligaste (eller dubbletter) verktygen som används är den lätt att ta med sig runt i garaget/verkstaden![]()
Det är ju skillnad på vad man mekar. För bilmek i stort garage med obegränsad golvyta fyller vagnarna en funktion. Eller i alla fall någon/några vagnar, resten hade jag nog hellre haft i stationära hurtsar/bänk så man får bänkyta ovanpå. Att bara ha en massa frirullande vagnar känns o-optimalt, de tar upp golvyta utan att ge bänkyta.
För snickeri där mycket av arbetet utförs vid en och samma bänk tycker jag det är betydligt mer snabbarbetat att ha verktygen på en tavla framför näsan än att ha dom nerstoppade i lådor.
För snickeri där mycket av arbetet utförs vid en och samma bänk tycker jag det är betydligt mer snabbarbetat att ha verktygen på en tavla framför näsan än att ha dom nerstoppade i lådor.
Håller helt med Ola C. Om jag snickrar vill jag ha verktyg på en vägg eller på annat sätt lättillgängligt. Mekar jag bil föredrar jag verktygsvagnar. Utrymmena man utför dessa aktiviteter i är ganska olika och det är inte alltid helt enkelt att rulla runt saker i snickarboden.
Det är väl inte så konstigt att alla snackar om verktygstavlor i en tråd med detta namn ... :xTokslut skrev:
Det finns väldigt lämpliga trådar att ventilera sina åsikter om verktygsvagnar i, t.ex.
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19262-verktygsvagn.html
Sen finns det några trådar där det diskuteras om vagn eller tavla är bäst. t.ex.
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19126-ideala-verktygsforvaringen.html
Där är ett väldigt lämpligt ställe att diskutera skillnaderna, som man själv ser det.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden