Jag gillar idéen att man "skaffar sig en släkting". Gifter man in sig i lämplig släkt eller ser man bara till att det är ens barn som tröttnar på hobbyn? =)

RoTe
När jag för några år sedan valde verktygstavla var det biltemas som vann. Deras system med runda hål samt formatet på tavla och dessutom det oslagbara priset gjorde de till en oslagbar vinnare.

rote, är du nöjd med kroksortimentet? tycker det verkar lite tunnt men som tidigare sagt så kan man ju använda sig av co också.

Man gifter sig helt enkelt in i rätt släkt:D funkar varje gång, skämtåsido, sambons morfar orkar inte pga av skador fortsätta med snickerit.

Efter vad jag har sett så är det ungefär samma krokar i Biltemas och COs sortiment. De ser dessutom ganska likadana ut med skillnaden att COs är lite gulfärgade. Antagligen utstämplade på samma kina-fabrik.

morty81 skrev:
Man gifter sig helt enkelt in i rätt släkt:D funkar varje gång, skämtåsido, sambons morfar orkar inte pga av skador fortsätta med snickerit.
...i det avseendet så har min sambos släkt gjort ett bättre val än jag själv!!! :(

Mikael_L skrev:
Jula har 96x96 cm verktygstavla inkl kroksats för 795:-, hyfsat OK tycker jag.
[bild]
[länk]

Annars kan man ju spika upp en Plywood-skiva. Sätta spik eller skruv där det behövs och rita en snygg kontur av det verktyg som ska hänga där.
Så där som det såg ut förr i tiden ... ;)
Jula har eller har haft rea på tavlan 500-nånting, hållarna man får med är ju värt en del också.

RoTe
morty81 skrev:
rote, är du nöjd med kroksortimentet? tycker det verkar lite tunnt men som tidigare sagt så kan man ju använda sig av co också.
Jag tyckte det var fullt tillräckligt. Annars kan man ju sätta upp vad man vill för något bara det går att dra en skruv genom det. Jag fyllde i alla fall upp två av biltemas tavlor med mina verktyg som jag använder mest.

En viktig aspekt ju att man ska nå allt på tavlan. Min arbetsbänk var så djup att jag bara kunde ha biltemas höjd på tavla.

Var på Bauhaus tidigare idag och de hade en Verktygstavla 120x60 cm för 399 kr, inklusive en del fästen. Den var av märket Wisent, (Bauhaus egna märke). Tavlan är av grålackerad plåt och har små cirkulära hål som Biltema, men har också ovala nyckelhål avsedda för deras egna fästen som liknar Raacos tavla, fast det är inte rektangulära hål. De säljer även färdiga verktygsskåp 120x60x20 cm som har dessa tavlor på insidan.
Verkar vara rätt vettigt och prisvärt i sammanhanget.

Se även sidan 132-133 i Bauhaus katalog som länkas nedan.
http://www.bauhaus.info/fileadmin/documents/de/flyers/2008/hk0208/Seite_032-143_werkzeug.pdf

• Wisent_tavla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
Ett problem är att man med denna tavla antagligen alltid måste köpa sina verktygshållare på Bauhaus då andras krokar kanske inte passar. Det kan vara värt att kontrollera ifall man inte vill låsa sig till Bauhaus grejor.

Det är fördelen med fyrkantshålen att det finns många olika tillverkare av krokar. Iofs passar inte alla fabrikat v krokar på alla sådana tavlor heller då vissa har något annorlunda hålavstånd, men det finns i alla fall flera att välja på som har samma hålavstånd.

Vad jag kunde se så verkade Classes, Biltema och Julas hållare passa i de runda hålen med skruv. Sedan så är det Bauhaus hållare mellan vartannat av de runda hålen.

Dock får man kolla upp hålavstånden exakt om det är kritiskt.

shit, måste tacka för gediget diskuterande här:)

Var till en av mina lokala järnhandlare idag och försökte få tag i perforead plåt av större modell man tyvärr visste dom inte utan hör "eventuellt" av sig.
Men jakten går vidare, men biltema har ju öppnat bara nån mil härifrån så ska dit och "reka" lite:cool:

Själv funderar jag på rostfri plåt. Har snöat in på rostfritt i garaget nu...

Fyrkantsperforerad heter Qg på plåtspråk, men jag har inte riktigt koll på c-c mått ocj hålstorlek på verktygstavlorna, men c-c på 15 mm och 10 mm stora hål heter alltså:

Qg 10-15.

Finns t.ex i 1000x2000x1,5 mm :)

jisses, undra vad en som skiva landar på:eek:

Räkan ut det genom formeln 1000 x 2000 x 1,5 där x är lika med gånger och summan är lika med kronor.
Det vill säga 3.000.000 kronor ;)

Ungefär... :D

Mikael_L
CCPusher skrev:
Räkan ut det genom formeln 1000 x 2000 x 1,5 där x är lika med gånger och summan är lika med kronor.
Det vill säga 3.000.000 kronor ;)

Ungefär... :D
Aha, så rostfritt kostar 1 kr / mm3 ???

Det förklarar infällnadsdiskhoar istället för hela diskbänkar, man sparar en kvart mille direkt då! :cool: ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.