Har fått erbjudande att jobba på ett fabriks-stopp som elektriker. Har jobbat där flera år förut och är utbildad elektriker men eftersom det bara blir tillfälligt och jag har ett annat jobb nu hade det var smidigast om jag startar en egen firma.

Behöver jag vara auktoriserad elektriker eller kan jag på något sätt gå under deras auktorisation?

Tyvärr så är handläggnigstiden över 2 månader så har ingen chans att bli auktoriserad själv

Om fabriken är registrerad hos ESV som en elinstallationsfirma, har en elinstallatör knuten till sig och har ett egenkontrollprogram, då kan du enkelt ingå i deras EKP. Beroende på hur EKPn är utformad kanske den behöver uppdateras.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Det skall fungera att du går in under företagets egenkontrollprogram. Men sådant SKALL den ansvarige på fabriken som hyr in dig veta.

Om du kör egen firma så bör du ha en egen firmaförsäkring. Både för att täcka ex. peronskador som kan drabba dig, och ansvarsförsäkring om du skulle råka ställa till något. Jag tror inte att du normalt kan ingå i företagets försäkringspaket där du är inhyrd. Du skall tänka på att dina personliga försäkringar gäller ofta inte när du arbetar i din egna firma.

• Gilla
thomsson126
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skall fungera att du går in under företagets egenkontrollprogram. Men sådant SKALL den ansvarige på fabriken som hyr in dig veta.

Om du kör egen firma så bör du ha en egen firmaförsäkring. Både för att täcka ex. peronskador som kan drabba dig, och ansvarsförsäkring om du skulle råka ställa till något. Jag tror inte att du normalt kan ingå i företagets försäkringspaket där du är inhyrd. Du skall tänka på att dina personliga försäkringar gäller ofta inte när du arbetar i din egna firma.
Tack för infon, chefen på elavdelningen har garanterat koll på det men kände att jag ville ha lite kött på benen innan man ringer och diskuterar. Tänkte starta ett AB och ska självklart ha försäkring

Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ja, hur du får betalt är en helt annan fråga. Där kanske ett AB är bra, eller Frilans Finans.

• Gilla
thomsson126
  • Laddar…
Antingen egen med Enskild firma eller AB och egna försäkringar, eller att vara anställd av företaget ( som nu vill hyra in dig ), det finns inga genvägar. Det brukar kallas av skatteverket, dold anställning och godtas inte om det kommer fram. Då den som hyr in, inte betalar alla avgifter som tillkommer för en anställd.

Skulle det vara något problem att du blir timanställd istället för att krångla med enskild firma eller företag?

S solhej skrev:
Skulle det vara något problem att du blir timanställd istället för att krångla med enskild firma eller företag?
Tanken var att det skulle bli enklare att hoppa in lite spontant då jag ofta blir ledig nån vecka här och där på mitt nuvarande jobb. Innan har jag bara blivit timanställd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.