1 249 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Var kan jag sälja arkitektritningar?
Det är inte så ovanligt, speciellt i nybyggeområden och i dessa tider. Här köptes dyra tomter under Coronatiden. När folk återvände till arbetsplatserna och byggtiderna blev tuffa är många tomter fortfarande obebyggda även om ritningar beställts.D daviden skrev:
Min arkitekt säger att hen hellre ser huset förverkligat än bara kvar i papperform. Med det sagt kanske jag ändå bygger det en dag. Frågan här var mer ur hänseendet var jag skulle kunna sälja/annonsera. Men ont om svar kring det, så ser inte detta forum som stor hjälp. Min arkitekt håller själv ögonen öppna för att hitta en köpare, och försåg också mäklaren, som sålde tomten vidare, med korrekt information i Hemnetannonsen. Mycket seriös och välrenommerad arkitekt kan tilläggas.yonna skrev:
så vem är det dåL Lkpg73 skrev:Min arkitekt säger att hen hellre ser huset förverkligat än bara kvar i papperform. Med det sagt kanske jag ändå bygger det en dag. Frågan här var mer ur hänseendet var jag skulle kunna sälja/annonsera. Men ont om svar kring det, så ser inte detta forum som stor hjälp. Min arkitekt håller själv ögonen öppna för att hitta en köpare, och försåg också mäklaren, som sålde tomten vidare, med korrekt information i Hemnetannonsen. Mycket seriös och välrenommerad arkitekt kan tilläggas.
Det får seriösa köpare veta när NDA signerats och om jag väljer att sälja. Som tidigare nämnts: jag vill endast få hjälp med att veta var jag kan annonsera. När/om det blir aktuellt kommer all information framgå. Jag besvarar därmed inte fler inlägg här, utan följer endast svar om var jag kan annonsera och hoppas på förståelse.M maria01 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
BH är säkert ingen bra plats att sälja arkitektritningar. Här finns mest DIY:are.
Kolla facktidningar för arkitekter eller magasin för rikare folk med intresse för husbygge, t ex Lant och gårdar eller vad dom nu heter. Kolla i tidningshandel på Arlanda eller Kastrup.
Annonsera själv där.
NDA är en bra ansats men i praktiken mycket svårt att övervaka eller lagföra vid överträdelse.
Kan det vara en idé att lämna ritningarna till några väl utvalda arkitekter och avtala att få en skälig ersättning om de använder ritningarna eller delar av dem?
Kolla facktidningar för arkitekter eller magasin för rikare folk med intresse för husbygge, t ex Lant och gårdar eller vad dom nu heter. Kolla i tidningshandel på Arlanda eller Kastrup.
Annonsera själv där.
NDA är en bra ansats men i praktiken mycket svårt att övervaka eller lagföra vid överträdelse.
Kan det vara en idé att lämna ritningarna till några väl utvalda arkitekter och avtala att få en skälig ersättning om de använder ritningarna eller delar av dem?
90 % är ju inte DIY:are.på BHT Thomas_Blekinge skrev:BH är säkert ingen bra plats att sälja arkitektritningar. Här finns mest DIY:are.
Annonsera själv där.
Tack för konstruktivt svar! Lämnar här och kollar utanför Byggahus. Ha det fint!T Thomas_Blekinge skrev:BH är säkert ingen bra plats att sälja arkitektritningar. Här finns mest DIY:are.
Annonsera själv där.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Klicka här för att svara