Intressant fråga. Men också intressant att ritningarna är så pass kostsamma som 300 tkr utan att huset har byggts.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D daviden skrev:
Intressant fråga. Men också intressant att ritningarna är så pass kostsamma som 300 tkr utan att huset har byggts.
Det är inte så ovanligt, speciellt i nybyggeområden och i dessa tider. Här köptes dyra tomter under Coronatiden. När folk återvände till arbetsplatserna och byggtiderna blev tuffa är många tomter fortfarande obebyggda även om ritningar beställts.

M maria01 skrev:
blir nog svårt att sälja om ingen får se den
Såklart får intresserade se ritningar efter att NDA har signerats. 😉

yonna yonna skrev:
Jag har svårt tro att en "relativt känd" arkitekt accepterar vidareförsäljning av ritningar. Men, som min arkitekt sa, när jag frågade, det blir för dyrt att ta sådant ärende till domstol.

I mitt kontrakt står det tydligt att arkitekten äger ritningarna men det är väl standardformulering.
Min arkitekt säger att hen hellre ser huset förverkligat än bara kvar i papperform. Med det sagt kanske jag ändå bygger det en dag. Frågan här var mer ur hänseendet var jag skulle kunna sälja/annonsera. Men ont om svar kring det, så ser inte detta forum som stor hjälp. Min arkitekt håller själv ögonen öppna för att hitta en köpare, och försåg också mäklaren, som sålde tomten vidare, med korrekt information i Hemnetannonsen. Mycket seriös och välrenommerad arkitekt kan tilläggas.

L Lkpg73 skrev:
Min arkitekt säger att hen hellre ser huset förverkligat än bara kvar i papperform. Med det sagt kanske jag ändå bygger det en dag. Frågan här var mer ur hänseendet var jag skulle kunna sälja/annonsera. Men ont om svar kring det, så ser inte detta forum som stor hjälp. Min arkitekt håller själv ögonen öppna för att hitta en köpare, och försåg också mäklaren, som sålde tomten vidare, med korrekt information i Hemnetannonsen. Mycket seriös och välrenommerad arkitekt kan tilläggas.
så vem är det då

M maria01 skrev:
så vem är det då
Det får seriösa köpare veta när NDA signerats och om jag väljer att sälja. Som tidigare nämnts: jag vill endast få hjälp med att veta var jag kan annonsera. När/om det blir aktuellt kommer all information framgå. Jag besvarar därmed inte fler inlägg här, utan följer endast svar om var jag kan annonsera och hoppas på förståelse.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
BH är säkert ingen bra plats att sälja arkitektritningar. Här finns mest DIY:are.
Kolla facktidningar för arkitekter eller magasin för rikare folk med intresse för husbygge, t ex Lant och gårdar eller vad dom nu heter. Kolla i tidningshandel på Arlanda eller Kastrup.
Annonsera själv där.
NDA är en bra ansats men i praktiken mycket svårt att övervaka eller lagföra vid överträdelse.
Kan det vara en idé att lämna ritningarna till några väl utvalda arkitekter och avtala att få en skälig ersättning om de använder ritningarna eller delar av dem?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
BH är säkert ingen bra plats att sälja arkitektritningar. Här finns mest DIY:are.
Kolla facktidningar för arkitekter eller magasin för rikare folk med intresse för husbygge, t ex Lant och gårdar eller vad dom nu heter. Kolla i tidningshandel på Arlanda eller Kastrup.
Annonsera själv där.
NDA är en bra ansats men i praktiken mycket svårt att övervaka eller lagföra vid överträdelse.
Kan det vara en idé att lämna ritningarna till några väl utvalda arkitekter och avtala att få en skälig ersättning om de använder ritningarna eller delar av dem?
90 % är ju inte DIY:are.på BH

T Thomas_Blekinge skrev:
Annonsera själv där.
Tack för konstruktivt svar! Lämnar här och kollar utanför Byggahus. Ha det fint!

• Haha
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
90 % är ju inte DIY:are.på BH
Tack att du vet det så precist!

T Thomas_Blekinge skrev:
Tack att du vet det så precist!
lätt för dig att kolla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.