Hej!
Jag sitter på ett större parti fästelement som blivit över efter en satsning inom solcellsmontage som tyvärr inte blev som planerat.

Det handlar om kvalitetsprodukter från Weland, allt är helt nytt och oanvänt, och har förvarats torrt.
Det jag har är bland annat:
SS6191 – självborrande skruv 6,3x19 mm med tätbricka (används vid montage av solpaneler i plåt/tak)
SS1025 – stockskruv (för infästning i trä + montage av skensystem till solceller)
BU1200 – bult M10x20 mm (för montering av fästen och skenor)
TS1000 – skruv 6x30 mm
Utöver detta finns även en del andra fästelement, brickor m.m.
Det rör sig om större mängder (bulk), så det är kanske mest intressant för:
företag
montörer
återförsäljare
eller någon som jobbar med solceller / bygg

Jag funderar nu på vart det är smartast att sälja detta –
👉 sälja i parti till företag?
👉 auktion?
👉 eller finns det någon aktör som köper upp sådant här?
Tar tacksamt emot alla tips 🙏

Det är rostfria skruv skall tilläggas

S skruvkakaa skrev:
S skruvkakaa skrev:
Hej!
Jag sitter på ett större parti fästelement som blivit över efter en satsning inom solcellsmontage som tyvärr inte blev som planerat.

Det handlar om kvalitetsprodukter från Weland, allt är helt nytt och oanvänt, och har förvarats torrt.
Det jag har är bland annat:
SS6191 – självborrande skruv 6,3x19 mm med tätbricka (används vid montage av solpaneler i plåt/tak)
SS1025 – stockskruv (för infästning i trä + montage av skensystem till solceller)
BU1200 – bult M10x20 mm (för montering av fästen och skenor)
TS1000 – skruv 6x30 mm
Utöver detta finns även en del andra fästelement, brickor m.m.
Det rör sig om större mängder (bulk), så det är kanske mest intressant för:
företag
montörer
återförsäljare
eller någon som jobbar med solceller / bygg

Jag funderar nu på vart det är smartast att sälja detta –
👉 sälja i parti till företag?
👉 auktion?
👉 eller finns det någon aktör som köper upp sådant här?
Tar tacksamt emot alla tips 🙏
PS auktioner och de där som säljer traktorer och byggmaterial osv kanske?
Det är rostfria skruv skall tilläggas
De

H Hispaniola skrev:
De
PS auktioner och de som säljer traktorer, byggmaterial osv kanske? Lättast att en tar allt kanske eller så får du sälja av vad du kan i omgångar om någon inte vill ha allt...vanliga nätauktioner, Sikö, Haraldssons osv kan ibland ta in ganska ovanliga grejor!

C
Känns som den överlägset största marknaden för sådana överskottspartier är auktion, typ Blinto.
Troligen når du de flesta uppköpare/brokers (i den mån de existerar på den marknaden) den vägen också, även om det är lite lotteri med hur bra betalt du får.

Frågan är hur du prioriterar mellan bäst betalt, minst jobb, snabb affär?

H Hispaniola skrev:
PS auktioner och de som säljer traktorer, byggmaterial osv kanske? Lättast att en tar allt kanske eller så får du sälja av vad du kan i omgångar om någon inte vill ha allt...vanliga nätauktioner, Sikö, Haraldssons osv kan ibland ta in ganska ovanliga grejor!
Okey!

Tack så hemskt mycket för tipset.
Jag gick i tankarna först att sälja till konsument, installatör eller plåtslageri/solcellsfirma direkt men insåg att dem flesta kanske köper 1-3000 skruv för att sedan bli nöjda och jag hade väll hellre sålt av för platsen till betydligt mkt lägre pengar än vad jag betalt.

Tex säg 3000 pcs kostade mig av SS6191 7800+m, ifall man annonserat en sådan bulk för 2000, så borde de va "intressant?"

Likaså gäller ju TS1000 som kostade 9000+m, borde gå sälja för 2000:- också?

C cpalm skrev:
Känns som den överlägset största marknaden för sådana överskottspartier är auktion, typ Blinto.
Troligen når du de flesta uppköpare/brokers (i den mån de existerar på den marknaden) den vägen också, även om det är lite lotteri med hur bra betalt du får.

Frågan är hur du prioriterar mellan bäst betalt, minst jobb, snabb affär?
Jag prioriterar minst jobb/snabb affär och betalningen mer "symbolisk" även om man såklart vill ha tillbaka så mycket som möjligt då det varit mitt egna kapital som ja fick ta ut i skruv, och har varken intresse att skruva längre eller platsen att förvara dem i väntan på bättre tider.

Blinto, går det annonsera som privatperson på den sidan?

C
S skruvkakaa skrev:
Blinto, går det annonsera som privatperson på den sidan?
Nja, inte som privatperson, men som enskild näringsidkare lär det gå bra.
Om du tänkte sälja det under skattverkets radar är det nog tyvärr typ Blocket som gäller.

C cpalm skrev:
Nja, inte som privatperson, men som enskild näringsidkare lär det gå bra.
Om du tänkte sälja det under skattverkets radar är det nog tyvärr typ Blocket som gäller.
Nej nu misstolka du mig nog 🤣 Jag har inget emot att varken göra det offentligt eller med plikt till skatt. Jag känner att det inte har ett värde hos mig som infästning längre utan att alla pengar som produkterna omvandlar efter avgifter och annat absolut är av större intresse hehe

• Gilla
Hep
  • Laddar…
C
S skruvkakaa skrev:
Nej nu misstolka du mig nog 🤣
Jag tänkte eftersom du frågade om man kunde sälja som privatperson?

Skulle kanske hjälpa. Vad har du betalat för skruven och fästelementen?

Vad är ditt minsta pris för att sälja?

Går det lätt att dela upp i delposter eller är det allt eller inget?

D Diamant skrev:
Skulle kanske hjälpa. Vad har du betalat för skruven och fästelementen?

Vad är ditt minsta pris för att sälja?

Går det lätt att dela upp i delposter eller är det allt eller inget?
Jag har betalt inköpspris hos Ahlsells, så jag har väll betalt så högt man kan betala 🤣 jag har väll förhoppning om att kunna få tillbaka 20-30%

Det går att dela upp ifall köparen skulle vilja köpa mindre partier.

C cpalm skrev:
Jag tänkte eftersom du frågade om man kunde sälja som privatperson?
Jo, jag har ju tagit ut de som eget kapital för att få tillbaka mina inlånade pengar. Men det omöjliggör inget vad kommer till näringsskridare såklart

Unikt namn
Kan inte lämna tbx hos Ahlsell?

C
S skruvkakaa skrev:
Jo, jag har ju tagit ut de som eget kapital för att få tillbaka mina inlånade pengar.
Det som händer är att Blinto lämnar kontrolluppgift till skatteverket, och beroende på vilka summor det handlar om kan SKV se det som en näringsmässig transaktion och börja nysta i det, helt oberoende av vad du och Blinto avtalat eller hur du själv resonerar kring om det är en privat försäljning eller inte, osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.