Hej,

Jag har ett komplett arkitektritat modernt hus-/fritidshusprojekt som jag funderar på att sälja vidare, men bara till rätt pris. Arkitekten är relativt ”känd”.

Ritningarna togs fram för ett eget byggprojekt och uppgår till cirka 300 000 kr. Det ritades för en specifik tomt som jag sålt vidare separat (de nya ägarna ville rita sitt eget hus). Jag har fått arkitektens godkännande att överlåta ritningarna. Jag kommer inte bygga huset då jag redan förra året köpt ett färdigt fritidhus.

Jag kommer inte lägga ut ritningar eller renderingar öppet på nätet eftersom materialet är lätt att kopiera.

Finns det någon marknadsplats, forum eller annan kanal där jag kan sälja ritningarna? Har någon här erfarenhet av att sälja eller köpa arkitektritade husritningar?
Alla tips tas tacksamt emot.

Tackar!

Redigerat:
Eftersom huset är ritat för en specifik tomt och för dina behov är det tveksamt att någon har samma förutsättningar som gör att ritningarna går att använda rakt av.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Eftersom huset är ritat för en specifik tomt och för dina behov är det tveksamt att någon har samma förutsättningar som gör att ritningarna går att använda
Centano Centano skrev:
Eftersom huset är ritat för en specifik tomt och för dina behov är det tveksamt att någon har samma förutsättningar som gör att ritningarna går att använda rakt av.
Det är jag välmedveten om. Ritningarna är framtagna för en specifik tomt men kan naturligtvis justeras av köparen efter behov. Har såklart diskuterats med arkitekten.

Frågeställningen är dock inte vilka problem som kan finnas - jag är endast intresserad av tips på var sådana här ritningar kan annonseras eller säljas, om någon har erfarenhet av det. :-)

Centano Centano skrev:
Det är jag välmedveten om. Ritningarna är framtagna för en specifik tomt men kan naturligtvis justeras av köparen efter behov. Har såklart diskuterats med arkitekten.

Frågeställningen är dock inte vilka problem som kan finnas - jag är endast intresserad av tips på var sådana här ritningar kan annonseras eller säljas, om någon har erfarenhet av det. :-)

Det är tveksamt om du har rätt att sälja ritningarna. Arkitekten har upphovsrätt till ritningarna (även om du har betalat). Du har rätt att använda ritningarna för ett specifikt projekt.

Du bör nog diskutera med arkitekten om du vill sälja ritningarna.

• Gilla
  • Haha
whak och 2 till
  • Laddar…
Prova radannonserna i detta forum.

• Gilla
Lkpg73
  • Laddar…
K
H hempularen skrev:
Det är tveksamt om du har rätt att sälja ritningarna. Arkitekten har upphovsrätt till ritningarna (även om du har betalat). Du har rätt att använda ritningarna för ett specifikt projekt.

Du bör nog diskutera med arkitekten om du
H hempularen skrev:

Du bör nog diskutera med arkitekten om du vill
L Lkpg73 skrev:

H hempularen skrev:

Du bör nog diskutera med arkitekten om du vill sälja ritningarna.
Läste du ts inlägg? Tveksamt.
”Jag har fått arkitektens godkännande att överlåta ritningarna”

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
K Kapabel skrev:
”Jag har fått arkitektens godkännande att överlåta ritningarna”
Och det är samma sak som att sälja dem?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Purre
K Kane skrev:
Överlåta innebär byta ägare iaf. Sen om det är godkänt att sälja eller bara ge bort står inte uttryckligen.

K
K Kane skrev:
Japp! Sälja är en typ av överlåtelse.

Jag har skriftligt ok från arkitekten att sälja ritningarna och projektet. Hade inte frågat här annars. Ibland undrar jag varför en del inte bara svarar på frågeställningen.

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Prova radannonserna i detta forum.
Tack för svar! 😊

Sorry, jag missade den delen. Det är ganska vanligt att man som kund till arkitekt inte har full koll på villkoren.

Jag har svårt tro att en "relativt känd" arkitekt accepterar vidareförsäljning av ritningar. Men, som min arkitekt sa, när jag frågade, det blir för dyrt att ta sådant ärende till domstol.

I mitt kontrakt står det tydligt att arkitekten äger ritningarna men det är väl standardformulering.

L Lkpg73 skrev:
Hej,

Jag har ett komplett arkitektritat modernt hus-/fritidshusprojekt som jag funderar på att sälja vidare, men bara till rätt pris. Arkitekten är relativt ”känd”.

Ritningarna togs fram för ett eget byggprojekt och uppgår till cirka 300 000 kr. Det ritades för en specifik tomt som jag sålt vidare separat (de nya ägarna ville rita sitt eget hus). Jag har fått arkitektens godkännande att överlåta ritningarna. Jag kommer inte bygga huset då jag redan förra året köpt ett färdigt fritidhus.

Jag kommer inte lägga ut ritningar eller renderingar öppet på nätet eftersom materialet är lätt att kopiera.

Finns det någon marknadsplats, forum eller annan kanal där jag kan sälja ritningarna? Har någon här erfarenhet av att sälja eller köpa arkitektritade husritningar?
Alla tips tas tacksamt emot.

Tackar!
blir nog svårt att sälja om ingen får se den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.