Hej!
Jag sitter på ett större parti fästelement som blivit över efter en satsning inom solcellsmontage som tyvärr inte blev som planerat.

Det handlar om kvalitetsprodukter från Weland, allt är helt nytt och oanvänt, och har förvarats torrt.
Det jag har är bland annat:
SS6191 – självborrande skruv 6,3x19 mm med tätbricka (används vid montage av solpaneler i plåt/tak)
SS1025 – stockskruv (för infästning i trä + montage av skensystem till solceller)
BU1200 – bult M10x20 mm (för montering av fästen och skenor)
TS1000 – skruv 6x30 mm
Utöver detta finns även en del andra fästelement, brickor m.m.
Det rör sig om större mängder (bulk), så det är kanske mest intressant för:
företag
montörer
återförsäljare
eller någon som jobbar med solceller / bygg

Jag funderar nu på vart det är smartast att sälja detta –
👉 sälja i parti till företag?
👉 auktion?
👉 eller finns det någon aktör som köper upp sådant här?
Tar tacksamt emot alla tips 🙏

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vad jag har sett på auktioner så har denhär typer av prylar ganska lite intressenter.

Om du har 10st lådor skruv så brukar slutpriset motsvara en eller två lådors nypris.

Paletten100
Jag skulle dela upp skruvarna i lämpliga partier och sälja dem på Tradera. Med låga utropspriser blir de sålda.

Paletten100 Paletten100 skrev:
Jag skulle dela upp skruvarna i lämpliga partier och sälja dem på Tradera. Med låga utropspriser blir de sålda.
Vad skulle du säga är lämpliga partier? Pcs alltså

Paletten100
Hej igen!

Jag kan tyvärr ingenting om de grejorna som du har, men jag menar att det lämpligaste vore att dela upp skruvarna i partier som du tror att andra, främst montörer antar jag, vill köpa.

Man kan visserligen sälja rubbet till ett företag, men det kommer att ge relativt lite betalt. Att lämna in på auktion är en möjlighet, men mycket av vinsten kommer att ätas upp av auktionshusets avgifter. Du kommer att få mest pengar genom att sälja själv på Tradera, men detta alternativ kommer att kräva mest tid från dig när det gäller behovet av att fota, beskriva, lägga ut och skicka varorna.

Hej igen!

Jag kan tyvärr ingenting om de grejorna som du har, men jag menar att det lämpligaste vore att dela upp skruvarna i partier som du tror att andra, främst montörer antar jag, vill köpa.

Man kan visserligen sälja rubbet till ett företag, men det kommer att ge relativt lite betalt. Att lämna in på auktion är en möjlighet, men mycket av vinsten kommer att ätas upp av auktionshusets avgifter. Du kommer att få mest pengar genom att sälja själv på Tradera, men detta alternativ kommer att kräva mest tid från dig när det gäller behovet av att fota, beskriva, lägga ut och skicka varorna.
Ifall det rört sig om några tusen skruv, så hade jag kunnat sälja dem i 100,500 pcs men vi pratar om 10 tusen talsskruv och jag tror även den är kvantiteten är svår att sälja till företag också 🤣

Tex säg 6x30, trä/plåt ts1000 skriv. Det är 3000 pcs i en låda, dem säljes för ~ 9000:- + moms

Jag vill iaf försöka få 1000:- för en låda, kanske 1500. Låter det jätte orimligt som oanvänd andrahand eller låter det som något som bör säljas

Paletten100
Som sagt, jag kan ingenting om dina saker. Mitt inlägg gällde mina erfarenheter av att sälja direkt till någon, sälja via en auktionsfirma, eller sälja själv via t.ex. Tradera.

Lycka till med dina många skruvar! 😀

Som sagt, jag kan ingenting om dina saker. Mitt inlägg gällde mina erfarenheter av att sälja direkt till någon, sälja via en auktionsfirma, eller sälja själv via t.ex. Tradera.

Lycka till med dina många skruvar! 😀
Ja förstår det och tackar verkligen för alla åsikter och tips

Sen tycker ju jag, att om jag varit aktiv i branschen och när/om jag köpt in skruv betalt ~ 10.000 för en låda exkl moms och fick ett erbjudande om att köpa samma låda för 1000-1500:- så hade jag ju slagit till direkt.

Jag kan absolut sälja grejer lådsvis för 1000:- / låda

S skruvkakaa skrev:
Jag kan absolut sälja grejer lådsvis för 1000:- / låda
Med momskvitto?

F fribygg skrev:
Med momskvitto?
Som jag skrivit i tidigare inläggen så har min verksamheten, mitt företag gjort sitt och dem inlånade pengarna blev istället en materiell utplockning, självklart skriver jag mer än gärna kvitto på vad ja säljer. Men blir ju svårare att lösa den avdragsgiltigt för din del

Tänk efter vad någon kunde gjort för att du skulle hitta skruvarna när du var sugen på att köpa in. Du säger själv att du då hellre köpt billigt om det var möjligt. I vilka kanaler skulle du upptäckt en sådan affär? Det är kanske där du ska annonsera

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Tänk efter vad någon kunde gjort för att du skulle hitta skruvarna när du var sugen på att köpa in. Du säger själv att du då hellre köpt billigt om det var möjligt. I vilka kanaler skulle du upptäckt en sådan affär? Det är kanske där du ska annonsera
Ja har kikat runt på blinto, klaravik m.m men känns som auktionerna ofta blir obeskrivligt dåliga, jag har kollat vissa forum och grupper men inget som slagit mig rätt ännu

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.