Hejsan!

Nu kommer ett gäng riktigt dumma frågor. Om nån bara kunde peka mig i rätt riktning så vore det guld för jag får fan inte till det hur mycket egen "research" jag än gör, dvs var jag ska söka efter material. Jag har ingen bil så kan inte åka runt och kolla själv utan behöver beställa en del eller veta exakt var saker finns innan jag lånar en bil och åker.

Jag vill bygga ett gäng platsbyggda skåp, ett i ett badrum och ett i en hall. De ska gärna ha en gammaldags stil (se bild). Nu till det krångliga: Hur hittar jag material till dessa skåp...?

Jag har aldrig byggt en möbel i hela mitt liv som inte är förfixade delar (ikea etc) så jag är helt borta. Jag vet att man kan köpa lister på varuhus etc men själva dörrar och skivor? Kan man be dom mäta upp det åt en innan så man har ungefär rätt dimensioner?

Första skåpet är ett väggskåp som ska dölja en varmvattenberedare och ska se ut ungefär såhär (se bild). Tänker att jag börjar där innan jag ger mig på hallen...

• Screenshot 2026-04-25 at 2.58.07 PM.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jag tror att det lättaste är att du beställer hem en lämplig färdigbyggd möbel i rätt stil och modifierar den efter dina behov.

Om du verkligen vill bygga själv rekomenderar jag limfog, sånt går att beställa med hemleverans från byggvaruhusen.

F fribygg skrev:
Jag tror att det lättaste är att du beställer hem en lämplig färdigbyggd möbel i rätt stil och modifierar den efter dina behov.

Om du verkligen vill bygga själv rekomenderar jag limfog, sånt går att beställa med hemleverans från byggvaruhusen.
Tack för tips! Jag skulle vilja lära mig dock!

Kika på Svenskt Trä's snickra med limfog

• Gilla
PajasMenGlad
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kika på Svenskt Trä's snickra med limfog
Tack! Mycket nyttigt där. Min dumma fråga nummer 2: vad heter det när man gör mönster och dekorationer i trä? Dvs linjerna på skåpdörren, eller ramen runt som skapar ett litet djup? Försöker ta reda på vilka verktyg som behövs för sånt!

EDIT: har nu förstått att det heter fräsning. https://www.festool.se/kunskapsbank/anvaendningsexempel/fraesa-dekornot#Maskiner/tillbehör

• Gilla
  • Wow
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
För att skapa en "ram" (spegel) på ytan kan man ju limma på tunna lister som geras/vinklas i hörnen.

Likaså kan man skapa en "panel" om man gör dörren som en ram och sätter den panelen man vill ha.
Eller så kan man skapa en illusion av en panel med en redan färdig skiva av MDF med panel-struktur, alternativt fräsa spåren man vill ha med en handöverfräs om man hittar ett lämpligt stål för det.
Man kan också fräsa profiler till botten samt taklist med en sådan.

Alternativet till limträ är t ex MDF, men det blir ju mer "levande" struktur med trä/årsringar och yta.
Och jag antar att du vill måla med lasyr/äggoljetempera/tunn linoljefärg om du ska ha en mer "antik" patinerad look.

Om du inte har jobbat med trä alls tidigare så har du en utmaning framför dig. Modifiera befintligt skåp är enklare om än inte utan svårigheter.
Det går att hitta info om allt, omöjligt är det inte. Men även med tillgänglig info behöver handlag tränas.
Mitt råd är - tänk igenom ordentligt i förväg. Som amatör är det svårare att göra saker på en höft.

• Gilla
PajasMenGlad
  • Laddar…
Minte tips är att köpa en del extra material och öva med. Du behöver kanske inte bygga en hel dörr extra men sikta på att göra ett hörn av dörren så det ser ut som du vill. På en bit skiva har du åtta chanser att få det bra.
Det hela förutsätter också en ritning.

Jag skulle rekommendera att göra en ritning. Jag brukar själv modellera saker i SketchUp när jag är osäker, men det kanske är överkurs.

Ett tips för att slippa fräsa ut mönstret på dörren (och slippa köpa ett dyrt och inte så nybörjarvänligt verktyg) är att göra panelen i dörren av t.ex. pärlspont-panel eller dylikt. Dvs den färdiga 6mm MDF-varienten man kan köpa på de flesta byggvaruhus. Alternativt göra det av pärlspontade plankor.

Sen är det planhyvlat virke du ska ha om du ska snickra fina grejer, om du inte tänkte hyvla det själv.

För att foga samman trästycken utan synliga skruvar/spikar så brukar man använda träplugg och lim.

Själv tycker jag Sunda Byggvaror har bra sortiment på fint virke, lister och sånt för gammal stil. Vet inte vart i landet de skickar, men jag vet av erfarenhet att de kan skicka begränsade mängder i korta längder som postpaket på begäran.

Jag funderar över vilka maskiner du har eller kanske kan låna?
Det påverkar valet av material.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Limträskivor kan man köpa på typ ClasO, titta efter hyllplan av (stavlimmad) furu.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.