Hej!

Jo, det är så att vi har en snickare här som jobbar åt oss.

Han vägrar förstå att man måste lyfta gipsskivan 10mm ifrån golvet. Vart kan man hitta information kring detta?

Sedan att man måste sätta kopplingar i varje skivskarv för bästa hållbarhet, istället för att lägga en plyfa?

Jag har jobbat med 4 snickeribolag nu vars de flesta inte alls vet vad de håller på med.

Det är fördjävligt att det finns så mycket oseriösa byggbolag.

Tack för tips.

H
swealp swealp skrev:
Hej!

Jo, det är så att vi har en snickare här som jobbar åt oss.

Han vägrar förstå att man måste lyfta gipsskivan 10mm ifrån golvet. Vart kan man hitta information kring detta?

Sedan att man måste sätta kopplingar i varje skivskarv för bästa hållbarhet, istället för att lägga en plyfa?

Jag har jobbat med 4 snickeribolag nu vars de flesta inte alls vet vad de håller på med.

Det är fördjävligt att det finns så mycket oseriösa byggbolag.

Tack för tips.
kan ju snarare vara så att du inte vet vad du håller på med.

lyfta gipsskivan 10mm är ingen byggregel utan något du får beställa till som extra.

sätta kopplingar? va menar du ens?
om du menar kortlingar mellan varje gipsskarv så ska man verkligen inte göra de.

verkar som 4 snickeribolag har rätt och du som glad amatör har helt fel

• Gilla
Hasse302 och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
om du menar kortlingar mellan varje gipsskarv så ska man verkligen inte göra de.
Att det bör finnas någon typ av regel/plyfa/OSB bakom varje gipsskiveskarv får du väl ändå hålla med om?

H
-RB- -RB- skrev:
Att det bör finnas någon typ av regel/plyfa/OSB bakom varje gipsskiveskarv får du väl ändå hålla med om?
Japp självklart. Går att lösa på många sätt.
De du nämt eller t-list går med bra.

Men att man måste sätta kopplingar(kortlingar) i varje skarv är ju fel. Över dörrposter så kan man behöva de men annars inte

Då är vi överens. Det kändes som att det i detta fallet var viktigt att vara övertydlig. :)

• Gilla
swealp
  • Laddar…
H hul skrev:
Japp självklart. Går att lösa på många sätt.
De du nämt eller t-list går med bra.

Men att man måste sätta kopplingar(kortlingar) i varje skarv är ju fel. Över dörrposter så kan man behöva de men annars inte
Oj, jag uppmanar dig att svälja stoltheten och erkänna fel istället för att argumentera emot då du uppenbart byggt fel :)

• Sektionsritning av väggar i våtrum med keramik, anvisningar och markerad konstruktionsmiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska följa tillverkarens anvisningar. Kolla på tillverkarens hemsida vad som står där.

swealp swealp skrev:
Oj, jag uppmanar dig att svälja stoltheten och erkänna fel istället för att argumentera emot då du uppenbart byggt fel :)
Det där är väl Säker vattens konstruktion för våtrum? Är det våtrum du bygger?
Sen står det att plowooden ska lyftas 10mm, inte gipsen och har man plywood bakom så behövs inget annat i gipsskarvarna.

Det känns som att det behövs lite mer info...

Varför ska plywooden lyftas 10 mm?

Immobil Immobil skrev:
Varför ska plywooden lyftas 10 mm?
För att inte kunna suga vatten från betong/flytspackling.

H
swealp swealp skrev:
Du har så uppenbart ingen aning om vad du pratar om.
Allt jag skrev innan stämmer fortfarande.

H
swealp swealp skrev:
Lyfta fram en ritning som handlar om något helt annat än vad du nämt tidigare säger ju ganska mycket om dina kunskaper

useless useless skrev:
Det där är väl Säker vattens konstruktion för våtrum? Är det våtrum du bygger?
Sen står det att plowooden ska lyftas 10mm, inte gipsen och har man plywood bakom så behövs inget annat i gipsskarvarna.

Det känns som att det behövs lite mer info...
Hej bästa useless!

Jag pratade med knaufs svenska byggingenjör som säger att även gipsskivan ska lyftas 10mm för att inte suga åt sig fukt. Även Gyprocs monteringshandbok säger det.

• E-postutdrag från en byggnadsingenjör rekommenderar att lyfta gipsskiva 10 mm från golvet för att förhindra fuktabsorption.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från ett foruminlägg där det rekommenderas att gipsskivor på väggar bör lyftas 5-10 mm från golvet för att förebygga fuktskador.
H
swealp swealp skrev:
Hej bästa useless!

Jag pratade med knaufs svenska byggingenjör som säger att även gipsskivan ska lyftas 10mm för att inte suga åt sig fukt. Även Gyprocs monteringshandbok säger det.
Du bevisar ju bara att du har fel och vi har rätt.

De står ju väldigt tydligt ”BÖR” alltså inget krav.
Lyfta gipsen är inget krav utan vill du så ska de beställas.

Du är mycket som är fördelaktigt på ett bygge man borde ha 300mm isolering istället för 200mm men då får du ju självklart beställa
Och betala för det.

Bibeln när det gäller många frågor om utförande är annars HusAMA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.