15 871 läst ·
162 svar
16k läst
162 svar
Var femte hushåll tar blancolån
Blanco är spanska och betyder vit. Vitt vin Vino Blanco!Redaktionen skrev:
Men vad är egentligen blancolån? Vilka villkor gäller? Vad då vit????
Köper inte internet-förklaringen att det är ett lån utan säkerhet. Det verkar inte rimligt. För då skulle de låna ut till tiggaren på gatan. Inte lånas det ut till vem som helst hipp som happ? eller?
Har försökt att söka på det, men finner ingen riktigt enkel förklaring som jag förstår. Intressant att veta!
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag tror att det har att göra med att någonting saknas, i det här fallet en säkerhet för lånet. Jämför dokument "in blanco" som betyder att någonting saknas och kan fyllas i i efterhand, t.ex. en namnteckning eller en summa. Det finns ju också Blanco-checkar, alltså en check som är underskriven men där summan saknas.Magnus Filip skrev:Blanco är spanska och betyder vit. Vitt vin Vino Blanco!
Men vad är egentligen blancolån? Vilka villkor gäller? Vad då vit????
Köper inte internet-förklaringen att det är ett lån utan säkerhet. Det verkar inte rimligt. För då skulle de låna ut till tiggaren på gatan. Inte lånas det ut till vem som helst hipp som happ? eller?
Har försökt att söka på det, men finner ingen riktigt enkel förklaring som jag förstår. Intressant att veta!
Antagligen kommer Blanco just i det här fallet från latinet och inte från spanskan.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Gissar att även "blankning" av värdepapper har samma ursprung. Även där saknas ju någonting, nämligen äganderätten till de värdepapper man spekulerar i.
Vad är konstigt med lån utan säkerhet?Magnus Filip skrev:Blanco är spanska och betyder vit. Vitt vin Vino Blanco!
Men vad är egentligen blancolån? Vilka villkor gäller? Vad då vit????
Köper inte internet-förklaringen att det är ett lån utan säkerhet. Det verkar inte rimligt. För då skulle de låna ut till tiggaren på gatan. Inte lånas det ut till vem som helst hipp som happ? eller?
Har försökt att söka på det, men finner ingen riktigt enkel förklaring som jag förstår. Intressant att veta!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Har du inte Google? Dina frågor verkar..lite..dumma. Du kan gå in på vilken bank som hellst och se deras respektive villkor. Alla långivare har inkomstkrav, men din tiggare i ditt inlägg kanske arbetar?Magnus Filip skrev:Men vad är egentligen blancolån? Vilka villkor gäller? Vad då vit????
Köper inte internet-förklaringen att det är ett lån utan säkerhet. Det verkar inte rimligt. För då skulle de låna ut till tiggaren på gatan. Inte lånas det ut till vem som helst hipp som happ? eller?
Har försökt att söka på det, men finner ingen riktigt enkel förklaring som jag förstår. Intressant att veta!
Icabankens tex. https://www.icabanken.se/lana/blancolan/
Det står på alla bankers hemsida vad det är och vad villkoren är.Magnus Filip skrev:Blanco är spanska och betyder vit. Vitt vin Vino Blanco!
Men vad är egentligen blancolån? Vilka villkor gäller? Vad då vit????
Köper inte internet-förklaringen att det är ett lån utan säkerhet. Det verkar inte rimligt. För då skulle de låna ut till tiggaren på gatan. Inte lånas det ut till vem som helst hipp som happ? eller?
Har försökt att söka på det, men finner ingen riktigt enkel förklaring som jag förstår. Intressant att veta!
Ganska osannolikt att en arbetslös tiggare kan ta de lägsta på vettiga banker, det står om kreditvärdighet med.
Utan säkerhet = utan pant. Dvs du tar inte lånet specifikt till något.
Blanko kommer ursprungligen från tyskan och betyder skinande, men också tom. Även i svenskan finns ordet blank som betyder både skinande och tom – att någonting är utelämnat. Det är säkerheten som saknas därför blancolån
Hade vi haft en lägre grad av socialism skulle en hel del se lite annorlunda ut. Schweiz och Sydkorea kan kan titta på för att få en uppfattning.M Markarbetaren skrev:
I Sydkorea är det långt ifrån alla förunnat att ha råd att bo i Seoul.
Schweiz har större invandring än Sverige så den effekten får man med där.
Brist på bostäder innebär just att en del inte kan bo i bostäder. Så en kommentar om tält är ytterst relevant.M Markarbetaren skrev:
Bostadsbrist kan inte uppstå annat än väldigt tillfälligt. Nyproduktion kommer leverera för att täcka eventuellt efterfrågeöverskott.
Alla arbeten finns för att någon skapar de.M Markarbetaren skrev:Grundförutsättningen för att kunna köpa ett boende, oavsätt om det kostar 90.000 eller 9Msek är ett arbete. Finns det inget arbete att erbjuda i närområdet så blir prisbilden därefter. Aldrig funderat på sammanhanget mellan utbud-efterfrågan av bostäder kontra arbetslöshet?
Basera ditt uttalande på medelprisnivån för boende i Sverige istället så ska du se att din 90Ksek villa knappast är representativ.
Finns inget får man skapa det.
Att det är tunt på sina ställen med anställningar beror på att de driftiga som skapar har flyttat därifrån. Kanske av vantrivsel.
Sedan skapar dom verksamhet som kan anställa där de flyttat till.
Bör gå alldeles utmärkt att starta företag i obygden, som inte är så beroende av transporter. Att det görs i så ringa omfattning bör väl stämma till eftertanke.
Vad är det som hindrar dig från att skapa ett företag, som blir lönsamt och kan anställa?
Du har fördelar i billigt boende och låg lokalhyra. Och låga markpriser.
Att det är bostadskö beror på hyresregleringen. Folk står i kö för att komma över en underprissatt HR.Rkarlsson skrev:Jo de är för få när det är ett par års kö i kommunala bolaget i en sketen kommun som jag bor i och folk "slåss" om lägenheter som är riktigt dålig standard.
Det fanns tex runt 30-50 st i kö på en dag på min lägenhet när jag skulle flytta. Problemet var bara att det då var 100% migrationsverket som stod för 50-60% av dessa. Anledningen till att jag fick veta var för att en snubbe som bodde i en etta i ena huset ville ha min 2a och fick rakt svar av hyresvärden att de gick före.
Och att folk inte tältar är väl för att de får bo kvar ännu längre hos sina föräldrar tex.
Det var så illa ett tag med där runt 2016-17 att man var i budgivning mot kommunen med (sina egna pengar) på bostadsrätter.
Kanske är vi tillbaka till tiden 50-60 talet? Farsan bodde med 6 syskon, föräldrar i en villa på 2 sovrum och kök.![]()
Det har exakt inget med bostadsbrist att göra.
Ungdomar i Sverige hör till de i Europa som flyttar hemifrån tidigast. Det är inte riktigt så att de är väldigt sena med det.
Riktigt så illa var det inte då. Däremot var det inte ovanligt att två syskon fick dela rum. Det som hänt är att praxis nu är ett barn per rum.
I Sverige ligger snittet på ca 43 kvm/skalle.
Stockholm intar lägsta platsen med 34 kvm/skalle. Inte speciellt trångbott.
Om du köper en bil och lånar till köpet så blankar du värdepapperet kronan mot bilen.Henningelvis skrev:
Vet inte riktigt varför det kallas blankning i Sverige. Har inget med blanco att göra iaf. I USA heter det att sälja kort. (Sell short).
Det är lägre milkostnad för en elbil.M Markarbetaren skrev:
Lånar du till köpet så kan du använda den lägre milutgiften till räntor och amortering.
Desto längre du kör per år desto bättre med elbil.
Vet inte riktigt var breakeven ligger. Det ändrar ju på sig hela tiden.
Intressant.M Markarbetaren skrev:SEB har något dom kallar för medlemslån, du kan gå med i Svenska kryssarklubben eller nån annan förening på deras hemsida för nån hundring i månaden så får man låna upp till 350,000:- till 4,9% ränta.
Jag vill inte vara sån men om vi backar bandet lite och frågar hur marknaden såg ut när Bossebyggarn köpte bostad, när vi hade något som hette topplån med betydligt högre ränta än bottenlån. Min snittränta på bottenlån genom åren ligger nog närmare 5-6%, ett topplån skulle nog snitta 6-7% om jag haft ett sånt. Så vad är egentligen skillnaden i risk för köparen om denne tar ett blancolån idag till 4,9% ränta mot ett topplån till 7% för några år sedan? Vad säger Bosse?
350 k räcker till ett inköp för 2.3 MSEK. Men 2.3 MSEK kräver en månadslön på 33 kSEK.
För alla med fast anställning, som man känner sig någorlunda ok med, kan köpa lite vad man vill som lönen räcker till. Utan att ha en krona sparad.
Förutsätter att banken inte sätter en annan gräns också, och att man är komfortabel med att låna så pass.
För den som har under medellön är det en bra ide ekonomiskt att flytta från Stockholm till en ort med mindre attraktiva adresser.A Andy78 skrev:
Tvärtom för den som ligger över medellön. Man får mer över av lönen trots högre bostadspriser. Detta givet att man får en lön som ligger lika mcyket över medellön som man har utanför Stockholm. (Det är ju inte givet).