Byggahus.se

Var femte hushåll tar blancolån

1. A
    Medlem · Stockholm · 7 270 inlägg

Andy78

Medlem
    Många statliga företag eller vad man vill kalla det har ändrat det ska inte ligga innanför tullarna.
    Arbetsförmedlingens huvudkontor tex flyttade från city tror det var sundbyberg dom skulle dock kunna ligga ännu längre ut.

2. Klaugust
    Renoveringsnovis · Österlen · 369 inlägg

Klaugust

Renoveringsnovis
    Intressant! Tycker dock att din jämförelse haltar något. 12000 kr 1995 motsvarar 16000 idag så du har ju fått en rejäl reallöneökning sedan dess. ”Normal” ungdomslön efter skatt idag kanske är 20 000? Enligt dina uppgifter skulle det då motsvara 18,1% av nettolönen för sagda ungdom, nån procentenhet dyrare än för 26 år sedan men försumbart. Då har vi dock fått rätt mycket jobbskatteavdrag för dessa lönenivåer sedan dess. Utan dessa hade bostadens kostnader som andel av nettolönen varit ännu lite högre nu än då.

3. Keiller
    Husägare · T-län · 1 597 inlägg

Keiller

Husägare
    Det jag menade var att om ditt arbete flyttar till annan ort och du också flyttar dit så slipper du pendla samtidigt som du får ett billigare boende.

Folk har ju i alla tider flyttat dit jobben finns så min tanke var att om jobben flyttar från överhettade bostadsmarknader (storstäder) till orter som har billiga bostäder så flyttar folk dit.

4. A

Andy78

Medlem
    Det kommer aldrig ske arbetena har alltid funnits i storstäderna och så kommer det nog förbli.
    Om företagen flyttar till mindre städer och mer folk söker sig dit så går priserna upp även där.
    Men jag förstår vad du menar.
    Se bara på uppsala, västerås som ett exempel stan växer och priserna även så man får lägga sig på mitten å landa i knivsta eller nåt :seenoevil:

5. Keiller

Keiller

Husägare
    Ja, jag är glad att jag bor där jag bor. 10-15 minuter till jobbet och där hela huset kostade hälften av kontantinsatsen för ett likvärdigt hus i någon av Stockholms kranskommuner.

6. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 1 063 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Jaså, jobben finns i storstäderna? Stämmer kanske, men det verkar som att de arbetslösa finns i samma storstäder, åtminstone Stockholm.
    Visserligen länsvis statistik, men ändå:
    Arbetslösa i Stockholms län 2020: 7,7%
    Arbetslösa i Norrbottens län 2020: 5,8%

• Laddar…
  7. A

Andy78

Medlem
    Om vi bortser från statistiken och kärleken, varför flyttar så många till stockholm från mindre städer?

8. R
    Medlem · 3 332 inlägg

Det hade garanterat blivit glest med företag i sverige om en stat reglerar var och hur du ska driva en firma.
    Det är också ganska ologiskt att lägga tex icalagret i valfri svåruttalad miniby i norrland när det ligger strategiskt bredvid E6an som är pulsåder.

9. A

Andy78

Medlem
    Åhlens byggde nytt längst E4 37 000+ kvm stort men frågan är hur många arbetstillfällen det ger när allt är automatiserat?

10. R
    Medlem · 3 332 inlägg
    Ja det blev långt.
    Men för att korta ner det.
    Blancolån för dig är en högre ränta, tror jag hade typ 4.95% på mitt "kontantinsatslån" För banken är det en stor risk om jag nu hade risig ekonomi.

Om jag istället hade fått låna 100% på villan med ett amorteringskrav så har jag mindre risk för kronkalle och banken har mindre risk för att inte få tillbaka pengarna.
    Förhoppningsvis (till större delen av sverige) så får man tillbaka pengarna även om det kan vara tvärtom.

Stora blancolån är inte riktigt bra. Men för att ens kunna köpa en villa för många måste man göra det.

Båtar på 30 mille gör att båten är insatsen, tror inte så värst många i Sverige kan ta ett blanco på ens en miljon.

11. R
    Medlem · 3 332 inlägg
    Det är ett företag.
    Som tur är så har vi företag som inte vill automatisera bort personalen. Men det handlade ju om tvång på var man ska lägga sin verksamhet.
    Och att lägga det i djupaste norrland långt från stora vägar och samhällen lär inte hjälpa till. Bygg en ny motorväg rakt genom norrland så kanske det kan löna sig.

12. Keiller

Keiller

Husägare
    Nej, ett ICA-lager bör ligga lättillgängligt inte på ett fjäll. Så dumt tänker inte ens jag men det finns företag och myndigheter som egentligen inte behöver ligga mitt i Stockholmsområdet i dyra lokaler, då verksamheten kan bedrivas i stort sett var som helst. Det har ju inte minst pandemin visat, där många kunnat jobba hemma utan att behöva vara mitt i smeten.

13. Klaugust
    Renoveringsnovis · Österlen · 369 inlägg

Klaugust

Renoveringsnovis
    Fast det stämmer väl inte egentligen? Det har bara blivit ett axiom?
    https://cornucopia.cornubot.se/2021/06/panik-hos-region-stockholm-vill-ha.html?m=1
    Och diverse myndigheter har väl utlokaliserats historiskt som glesbygdsstöd? Visby är väl en sån stad som har mycket myndigheter. Boverket i Karlskrona, CSN i Sundsvall och Folkhälsomyndigheten Solna/Östersund.

Exempel på att det är medvetet:
    https://www.regeringen.se/pressmedd...195c467036d5ad42b4b6a15610a0fabbd1a31a1a2b752

14. R
    Medlem · 3 332 inlägg
    Ah. Fast jag pratar om Sverige som helhet och tänkte inte överhuvudtaget på Sthlm.
    Det hade ju varit vansinne om storebror säger åt en Skåning att den ska minsann starta i Malung, annars får du ingen f-skatt.

Allt utanför sthlm och Göteborg är lätt att komma ifrån ;) Det finns väl en anledning att inga fabriker ligger mitt i städer och liknande.

15. A

Andy78

Medlem
    Banken har ju säkerhet i form av bostaden oavsett blancolån eller ej.
    Bankerna vill hellre se att man lånar allt och aldrig amorterar, kontantinsats och amorteringskrav är skapat av staten i tron om att det tillför något positivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.