P
A Andy78 skrev:
Banken har ju säkerhet i form av bostaden oavsett blancolån eller ej.
Bankerna vill hellre se att man lånar allt och aldrig amorterar, kontantinsats och amorteringskrav är skapat av staten i tron om att det tillför något positivt.
Vissa banker vill ju det.
Men faktiskt så bankkontoret jag har uppmanar till amortering. Även en annan bank till här.
Banken tjänar pengar ändå =)

Det enda jag tycker är vettigt är amortering, sen om kravet på insatsen är jag delad, och tycker det beror på ens ekonomi.
 
M
Klaugust Klaugust skrev:
Intressant! Tycker dock att din jämförelse haltar något. 12000 kr 1995 motsvarar 16000 idag så du har ju fått en rejäl reallöneökning sedan dess. ”Normal” ungdomslön efter skatt idag kanske är 20 000? Enligt dina uppgifter skulle det då motsvara 18,1% av nettolönen för sagda ungdom, nån procentenhet dyrare än för 26 år sedan men försumbart. Då har vi dock fått rätt mycket jobbskatteavdrag för dessa lönenivåer sedan dess. Utan dessa hade bostadens kostnader som andel av nettolönen varit ännu lite högre nu än då.
Nja, reallöneutvecklingen i Sverige sedan 1995 ligger på drygt 2%/år. 12,000 netto 1995 motsvarar 20,100kr idag, med dåtidens skattesats.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...utveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

För att förtydliga så hade jag ingen ungdomslön 1995, jag var fullbetald inom mitt yrke, vilket jag är idag också.
Tror dom flestas löner har minst dubblats sedan 1995.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ll-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Om man kan betala lånet för kontantinsatsen varje månad så får se väl anses att man har "råd"? man får inte lånet utan täckning.
På vilket sätt förser någon mig med pengar för att jag lånar till kontantinsatsen?
Visst kan man spara ihop till kontantinsatsen, men var ska man bo under tiden på gatan i tält, husvagn andra hand?
Vilket märkligt resonemang du har, "om man kan betala för lånet varje månad". Har du verkligen förstått vilken typ av lån vi pratar om här och varför vissa tvingas ta just blancolån istället för ett vettigt lån? Grejen här är ju att långivaren, som garanterat har bättre koll på ekonomi och risk än någon som vill flytta hemifrån, har gjort bedömningen att du INTE har en tillräckligt stark betalningsförmåga för att få ett vettigt lån.

Att kunna betala sitt lån varje månad är inte svart eller vitt eller något som är skrivet i sten för all framtid, det handlar om en riskbedömning som långivaren gör. Om du bedöms ha en rimligt säker betalningsframåga framöver så får du ett lån med bra villkor som är relativt tryggt för båda parter. Om du inte lever upp till kraven så kommer någon mindre nogräknad långivare lura på dig ett blancolån. Det är du som får stå för risken i form av dåliga villkor. När det gäller bostadsköp är risken enorm. Svenskar är bortskämda med att tro att bostadsmarknaden alltid går upp men så är det givetvis inte. När som helst kommer det vända. Att sitta där med ett blancolån på flerahundra tusen och kassa villkor och osäker betalningsförmåga, ja då ser det ganska mörkt ut.

Vad man ska göra istället? Till att börja med inse att det inte är någon mänsklig rättighet att ta stora lån eller flytta hemifrån eller skaffa större bostad bara för att man känner för det. Om ekonomin i landet hade varit så fantasisk att man kan erbjuda alla bostadslån på flera miljoner så hade det ju varit bra, men så ser det inte ut.

Var och en får helt enkelt anpassa sina köp efter sin betalningsförmåga. Tänk att människor växer upp nuförtiden och tycker att det är en helt orimlig tanke.
 
M Markarbetaren skrev:
Nja, reallöneutvecklingen i Sverige sedan 1995 ligger på drygt 2%/år. 12,000 netto 1995 motsvarar 20,100kr idag, med dåtidens skattesats.
[länk]

För att förtydliga så hade jag ingen ungdomslön 1995, jag var fullbetald inom mitt yrke, vilket jag är idag också.
Tror dom flestas löner har minst dubblats sedan 1995.
[länk]
Jag kollade på SCBs prisomräknare från 1995 till september 2021 och då blev det de värdena. Jag är inte statistiker så kan inte avgöra om de är relevanta eller inte.
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
 
R bossebyggarn skrev:
Vilket märkligt resonemang du har, "om man kan betala för lånet varje månad". Har du verkligen förstått vilken typ av lån vi pratar om här och varför vissa tvingas ta just blancolån istället för ett vettigt lån? Grejen här är ju att långivaren, som garanterat har bättre koll på ekonomi och risk än någon som vill flytta hemifrån, har gjort bedömningen att du INTE har en tillräckligt stark betalningsförmåga för att få ett vettigt lån.

Att kunna betala sitt lån varje månad är inte svart eller vitt eller något som är skrivet i sten för all framtid, det handlar om en riskbedömning som långivaren gör. Om du bedöms ha en rimligt säker betalningsframåga framöver så får du ett lån med bra villkor som är relativt tryggt för båda parter. Om du inte lever upp till kraven så kommer någon mindre nogräknad långivare lura på dig ett blancolån. Det är du som får stå för risken i form av dåliga villkor. När det gäller bostadsköp är risken enorm. Svenskar är bortskämda med att tro att bostadsmarknaden alltid går upp men så är det givetvis inte. När som helst kommer det vända. Att sitta där med ett blancolån på flerahundra tusen och kassa villkor och osäker betalningsförmåga, ja då ser det ganska mörkt ut.

Vad man ska göra istället? Till att börja med inse att det inte är någon mänsklig rättighet att ta stora lån eller flytta hemifrån eller skaffa större bostad bara för att man känner för det. Om ekonomin i landet hade varit så fantasisk att man kan erbjuda alla bostadslån på flera miljoner så hade det ju varit bra, men så ser det inte ut.

Var och en får helt enkelt anpassa sina köp efter sin betalningsförmåga. Tänk att människor växer upp nuförtiden och tycker att det är en helt orimlig tanke.
Fast det är ju inte banken som avgör utan det är ju staten som har reglerat att man inte får låna mer än 85% av bostadens värdering som ett bostadslån. Blancolån kan man ju ta just om banken bedömer att man har högre kreditvärdighet än så. Det är ju inget man svindlar sig till och har man för låga månadsinkomster och inte bedöms kunna betala tillbaka så får man inget blancolån.

Blancolån är ju inget superdåligt lån heller, typ 4-5 % ränta. Kreditkort ligger väl på 10+% och SMS-lån (som nog mer är i linje med vad du avser) kan ha hur hög ränta som helst.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Vilket märkligt resonemang du har, "om man kan betala för lånet varje månad". Har du verkligen förstått vilken typ av lån vi pratar om här och varför vissa tvingas ta just blancolån istället för ett vettigt lån? Grejen här är ju att långivaren, som garanterat har bättre koll på ekonomi och risk än någon som vill flytta hemifrån, har gjort bedömningen att du INTE har en tillräckligt stark betalningsförmåga för att få ett vettigt lån.

Att kunna betala sitt lån varje månad är inte svart eller vitt eller något som är skrivet i sten för all framtid, det handlar om en riskbedömning som långivaren gör. Om du bedöms ha en rimligt säker betalningsframåga framöver så får du ett lån med bra villkor som är relativt tryggt för båda parter. Om du inte lever upp till kraven så kommer någon mindre nogräknad långivare lura på dig ett blancolån. Det är du som får stå för risken i form av dåliga villkor. När det gäller bostadsköp är risken enorm. Svenskar är bortskämda med att tro att bostadsmarknaden alltid går upp men så är det givetvis inte. När som helst kommer det vända. Att sitta där med ett blancolån på flerahundra tusen och kassa villkor och osäker betalningsförmåga, ja då ser det ganska mörkt ut.

Vad man ska göra istället? Till att börja med inse att det inte är någon mänsklig rättighet att ta stora lån eller flytta hemifrån eller skaffa större bostad bara för att man känner för det. Om ekonomin i landet hade varit så fantasisk att man kan erbjuda alla bostadslån på flera miljoner så hade det ju varit bra, men så ser det inte ut.

Var och en får helt enkelt anpassa sina köp efter sin betalningsförmåga. Tänk att människor växer upp nuförtiden och tycker att det är en helt orimlig tanke.

Är inte riktigt med på vad du menar.
Har banken inte gjort bedömning att man var betalningsförmåga bara för att dom erbjuder blancolån, varför erbjuds det isåfall?
Sen vad är ett riktigt lån?
 
A Andy78 skrev:
Banken har ju säkerhet i form av bostaden oavsett blancolån eller ej.
Bankerna vill hellre se att man lånar allt och aldrig amorterar, kontantinsats och amorteringskrav är skapat av staten i tron om att det tillför något positivt.
Nej. Delen med blancolån har inte säkerhet i huset. Även om de har säkerhet i huset för bottenlånet så finns det max 85% i pantbrev=säkerhet. Och även om ägaren tvingas sälja huset för t.ex. 110% av värdet kan det vara så att banken får dela på den där vinsten med alla andra som lånat ut till ägaren av huset. Det är alltså inte riskfritt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej. Delen med blancolån har inte säkerhet i huset. Även om de har säkerhet i huset för bottenlånet så finns det max 85% i pantbrev=säkerhet. Och även om ägaren tvingas sälja huset för t.ex. 110% av värdet kan det vara så att banken får dela på den där vinsten med alla andra som lånat ut till ägaren av huset. Det är alltså inte riskfritt.
Inte direkt, men om du inte kan betala så går det till fogden, och fogden gör en utmätning på dina tillgångar som även inkluderar hus eller bostadsrätt, som säljs för att täcka skulden.
Ja visst det är inte riskfritt.
 
R bossebyggarn skrev:
Vilket märkligt resonemang du har, "om man kan betala för lånet varje månad". Har du verkligen förstått vilken typ av lån vi pratar om här och varför vissa tvingas ta just blancolån istället för ett vettigt lån? Grejen här är ju att långivaren, som garanterat har bättre koll på ekonomi och risk än någon som vill flytta hemifrån, har gjort bedömningen att du INTE har en tillräckligt stark betalningsförmåga för att få ett vettigt lån.

Att kunna betala sitt lån varje månad är inte svart eller vitt eller något som är skrivet i sten för all framtid, det handlar om en riskbedömning som långivaren gör. Om du bedöms ha en rimligt säker betalningsframåga framöver så får du ett lån med bra villkor som är relativt tryggt för båda parter. Om du inte lever upp till kraven så kommer någon mindre nogräknad långivare lura på dig ett blancolån. Det är du som får stå för risken i form av dåliga villkor. När det gäller bostadsköp är risken enorm. Svenskar är bortskämda med att tro att bostadsmarknaden alltid går upp men så är det givetvis inte. När som helst kommer det vända. Att sitta där med ett blancolån på flerahundra tusen och kassa villkor och osäker betalningsförmåga, ja då ser det ganska mörkt ut.

Vad man ska göra istället? Till att börja med inse att det inte är någon mänsklig rättighet att ta stora lån eller flytta hemifrån eller skaffa större bostad bara för att man känner för det. Om ekonomin i landet hade varit så fantasisk att man kan erbjuda alla bostadslån på flera miljoner så hade det ju varit bra, men så ser det inte ut.

Var och en får helt enkelt anpassa sina köp efter sin betalningsförmåga. Tänk att människor växer upp nuförtiden och tycker att det är en helt orimlig tanke.
Så om jag blir beviljad lånet så ska jag inte ta det för att låna pengar inte är en mänsklig rättighet.
Var ska jag bo under tiden jag väntar på att min rättighet ska falla in?
 
A Andy78 skrev:
Inte direkt, men om du inte kan betala så går det till fogden, och fogden gör en utmätning på dina tillgångar som även inkluderar hus eller bostadsrätt, som säljs för att täcka skulden.
Ja visst det är inte riskfritt.
Precis Om det inte finns tillräckligt med tillgångar så får banken dela med alla andra som kontaktat kronis. De har bara förtur till det som finns i pantbrev.
 
M
A Andy78 skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar.
Har banken inte gjort bedömning att man var betalningsförmåga bara för att dom erbjuder blancolån, varför erbjuds det isåfall?
Sen vad är ett riktigt lån?
Bossebyggarn blandar ihop blancolån med smslån.
Så här skriver tex. Lendo.
citat :
"Det finns ingen skillnad mellan blancolån och privatlån, det är båda ord som beskriver samma sak. Däremot är det skillnad mellan dessa lån och snabba lån som SMS-lån. SMS-lån kommer ofta med högre ränta och dolda kostnader. Lånar du genom Lendo lyfter vi tydligt fram den effektiva räntan så att du kan jämföra. Med det slipper du dolda kostnader och vet vad du tackar ja till."

 
M
SEB har något dom kallar för medlemslån, du kan gå med i Svenska kryssarklubben eller nån annan förening på deras hemsida för nån hundring i månaden så får man låna upp till 350,000:- till 4,9% ränta.
Jag vill inte vara sån men om vi backar bandet lite och frågar hur marknaden såg ut när Bossebyggarn köpte bostad, när vi hade något som hette topplån med betydligt högre ränta än bottenlån. Min snittränta på bottenlån genom åren ligger nog närmare 5-6%, ett topplån skulle nog snitta 6-7% om jag haft ett sånt. Så vad är egentligen skillnaden i risk för köparen om denne tar ett blancolån idag till 4,9% ränta mot ett topplån till 7% för några år sedan? Vad säger Bosse?
 
M
A Andy78 skrev:
Så om jag blir beviljad lånet så ska jag inte ta det för att låna pengar inte är en mänsklig rättighet.
Var ska jag bo under tiden jag väntar på att min rättighet ska falla in?
Det är väl samma sak om du ska fjäska för MP och köpa en batteribil, en hyffsat vettig ligger på runt 500,000. Börjar gemene man spara idag, ta bussen under tiden, så kanske man hinner spara ihop till en sån innan nästa teknikskifte..om 15 år..:oops:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det är skillnad på blancolån och blancolån. Det finns både bra och dåliga.

Är man med i ett fackförbund finns medlemslånen via t.ex Nordea och Swedbank. Upp till 350k, längsta återbetalningstid 12 år, ca 5% ränta och försäkringsskydd som betalar en del av lånets kostnad om man blir sjuk eller arbetslös. Även ett livskydd ingår, som löser lånet om man dör. Lånet går att lösa i förtid utan att det kostar nåt extra, vilket jag gjorde.

Jag tog ett sånt som topplån, i samma bank och samtidigt som bolånet. Samma kreditprövning på båda.
 
Redigerat:
  • Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Som sagt, det är skillnad på blancolån och blancolån. Det finns både bra och dåliga.

Är man med i ett fackförbund finns medlemslånen via t.ex Nordea och Swedbank. Upp till 350k, längsta återbetalningstid 12 år, ca 5% ränta och försäkringsskydd som betalar en del av lånets kostnad om man blir sjuk eller arbetslös. Även ett livskydd ingår, som löser lånet om man dör. Lånet går att lösa i förtid utan att det kostar nåt extra, vilket jag gjorde.

Jag tog ett sånt som topplån, i samma bank och samtidigt som bolånet. Samma kreditprövning på båda.
Den försäkringen kan man även ta utan att vara med i ett fackförbund. Har den i mina försäkringar som löser ut lånen om jag skulle dö.
Tänkte så inte någon som inte är med i ett förbund känner sig tvungen att gå med =)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.