15 873 läst ·
162 svar
16k läst
162 svar
Var femte hushåll tar blancolån
Det där var intressant.S Svante Svenson skrev:
Bryter Sverige mot det med hyresregleringen då. Den bokstavligen hindrar ju folk från att få sig ett hyreskontrakt.
Med marknadshyra så skulle folk kunna få sig en hyreslägenhet omgående.
D daVinci skrev:
SAOB skrev:e) (uttr. är kanske föranledt däraf, att säljarens böcker icke uppvisa motsv. valutor) handel. i uttr. sälja blankt, sälja utan att själf (ännu) hafva hvad man säljer. Kursen (på aktierna) flög upp till 3450, till 3550, 3650. .. Då började jag sälja. Sålde undan allt hvad jag köpt. .. Jag sålde blankt. .. Ja, jag sålde 200 aktier mer än jag ägde. Grebst Grängesberg 83 (1908).
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja du, det verkar ju inte ha fungerat med leveransen av nyproduktion dom senaste 20 åren iaf.D daVinci skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Finns det ingen efterfrågan finns det inga incitament för att driva företag. Jag arbetar dagligen med människor som bor 5-10 mil utan för Göteborg. Varför dom sitter i bilen 2-3 timmar per dag? För att det finns inga arbeten närmare. Vill du prompt ta ett arbete närmare hemmet så får du lön därefter. Tillgång-efterfrågan, inte svårare än så!D daVinci skrev:Alla arbeten finns för att någon skapar de.
Finns inget får man skapa det.
Att det är tunt på sina ställen med anställningar beror på att de driftiga som skapar har flyttat därifrån. Kanske av vantrivsel.
Sedan skapar dom verksamhet som kan anställa där de flyttat till.
Bör gå alldeles utmärkt att starta företag i obygden, som inte är så beroende av transporter. Att det görs i så ringa omfattning bör väl stämma till eftertanke.
Vad är det som hindrar dig från att skapa ett företag, som blir lönsamt och kan anställa?
Du har fördelar i billigt boende och låg lokalhyra. Och låga markpriser.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vet inte vad din kalkyl baseras på. Ska du ladda hos tex. Ionity för 8,95kr/kwh så ligger ”drivmedelskostnaden” per mil på nästan 20kr. Min dieselbil ligger på 8kr/mil och den kostar inga 4-500,000kr ny, snarare halva detta.D daVinci skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Krediter vägs alltid mot varandra när man tar lån. Annars kan du liksom låna hos 200 olika banker och åka på ”långledigt” till maldiverna några år.D daVinci skrev:Intressant.
350 k räcker till ett inköp för 2.3 MSEK. Men 2.3 MSEK kräver en månadslön på 33 kSEK.
För alla med fast anställning, som man känner sig någorlunda ok med, kan köpa lite vad man vill som lönen räcker till. Utan att ha en krona sparad.
Förutsätter att banken inte sätter en annan gräns också, och att man är komfortabel med att låna så pass.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Beror på vem du frågar och vad tillgången är. Om man säljer en bostad med förlust och köper en annan så flyttar man ofta med sig marknadsvärdet och du köper den nya bostaden till samma underpris som du sålt för, för att generalisera. Men visst flyttar man till HR med förlust på BR/villa så har man tråkigt läge.F fribygg skrev:
Fast ta dig utanför städerna.D daVinci skrev:Att det är bostadskö beror på hyresregleringen. Folk står i kö för att komma över en underprissatt HR.
Det har exakt inget med bostadsbrist att göra.
Ungdomar i Sverige hör till de i Europa som flyttar hemifrån tidigast. Det är inte riktigt så att de är väldigt sena med det.
Riktigt så illa var det inte då. Däremot var det inte ovanligt att två syskon fick dela rum. Det som hänt är att praxis nu är ett barn per rum.
I Sverige ligger snittet på ca 43 kvm/skalle.
Stockholm intar lägsta platsen med 34 kvm/skalle. Inte speciellt trångbott.
Jag pratar om en kommun med 50 000 invånare där folk flyttar till hg för att leva och bo. Inte för att bara komma över en lägenhet.
Jag flyttade hemifrån typ 2005-06 eller något, då var det bara att ringa och säga att jag vill ha en lägenhet, och då fick man nästa som skulle vara ledig.
Idag är där om man har tur något år.
Ja idag gäller att man gärna flyttar ut och skaffar sig ett fristående liv från sina föräldrar. Förr var det inte helt ovanligt heller att folk i glesbygd bodde kvar i samma hus och tog över när föräldrarna gick bort.
Idag gäller det att skaffa ett boende som man äger. Idag går inte skiljelinjen mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare, idag går skillnaden mellan eget ägande och hyresrättRkarlsson skrev:Fast ta dig utanför städerna.
Jag pratar om en kommun med 50 000 invånare där folk flyttar till hg för att leva och bo. Inte för att bara komma över en lägenhet.
Jag flyttade hemifrån typ 2005-06 eller något, då var det bara att ringa och säga att jag vill ha en lägenhet, och då fick man nästa som skulle vara ledig.
Idag är där om man har tur något år.
Ja idag gäller att man gärna flyttar ut och skaffar sig ett fristående liv från sina föräldrar. Förr var det inte helt ovanligt heller att folk i glesbygd bodde kvar i samma hus och tog över när föräldrarna gick bort.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Majoriteten gör det nog för karriären. Uppskattningsvis 60-70% av alla jag umgicks med under min uppväxt lämnade Göteborg för Stockholm, eller nån annan större stad utomlands som London, Paris, Köpenhamn, New York osv. Några enstaka har flyttat tillbaka till Göteborg men dom flesta bor i Stockholm. I princip alla har 3-5 års eftergymnasiala studier.B b8q skrev:
På jobbet är nog minst 75% av våra chefer från mindre städer, typ Växjö, Falköping, Alingsås, Karlstad osv. Karriärmöjligheterna på mindre orter är ganska små verkar det som.