27 296 läst ·
25 svar
27k läst
25 svar
Var får man tag i skruv med snygg skalle?
VVS-skruv verkar bara vara vanliga skruv som är rostfria...vectrex skrev:
Det ska inte bara fungera, då skulle jag kunna ta vilka skruvar som helst i min skruvlåda...det ska vara snyggt också...vectrex skrev:
Än så länge är det hattmutter i mässing med rakt spår som leder.
Jag hade ett liknande projekt för många år sedan, en stavlimmad bänkskiva skulle fästas på en lättbetongvägg med synliga snygga skruvar.
Jag tror att det var på Bauhaus jag hittade lösningen som bestod av insexskruv med försänkt skalle och tjocka försänkta brickor. Brickorna var 3-4 mm tjocka med raka kanter och koniskt hål som passade till den försänkta skruvskallen.
Jag borrade eller fräste ur skivan så att brickan blev försänkt i skivan. Det blev ett snyggt montage tycker jag, helt plant och med en tunn synlig kant av brickan runt skruvskallen. Färgen var brun eller bronseloxerad.
Jag tror att det var på Bauhaus jag hittade lösningen som bestod av insexskruv med försänkt skalle och tjocka försänkta brickor. Brickorna var 3-4 mm tjocka med raka kanter och koniskt hål som passade till den försänkta skruvskallen.
Jag borrade eller fräste ur skivan så att brickan blev försänkt i skivan. Det blev ett snyggt montage tycker jag, helt plant och med en tunn synlig kant av brickan runt skruvskallen. Färgen var brun eller bronseloxerad.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Fast du skrev ju IKEA skruv med insex. Kopplingsskruv är ju just en sådan. Med grova trägängor då vilket borde funka i betonghålsten!Paxman skrev:
Jag skrev: "Jag ser framför mig den typen av skruvar som IKEA ofta har på sina möbler, alltså insexskallar med ganska bred krage..."vectrex skrev:
Vi tänker nog inte på samma IKEA-skruvar...kopplingsskruv verkar inte ha speciellt bred skalle. Dessutom tror jag inte att den är speciellt bra att dra i och dra ur, han man väl skruvat i den så får den nog sitta där den sitter. Maskingängat är nog ett måste, att jag får ta gängstång som monteras med montagelim i hålstenen.
Paxman skrev:Jag skrev: "Jag ser framför mig den typen av skruvar som IKEA ofta har på sina möbler, alltså insexskallar med ganska bred krage..."
Vi tänker nog inte på samma IKEA-skruvar...kopplingsskruv verkar inte ha speciellt bred skalle. Dessutom tror jag inte att den är speciellt bra att dra i och dra ur, han man väl skruvat i den så får den nog sitta där den sitter. Maskingängat är nog ett måste, att jag får ta gängstång som monteras med montagelim i hålstenen.
Ska du ta ner bräda så ofta så håller jag med dig att maskingängat är ett måste. Men bara för att undvika missförstånd, det är såhär en kopplingsskruv ser ut!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Varför inte enklast ta nylonplugg (Fabrikat Fischer är bäst men inte billigast) och mässingsskriv med försänkt skalle? Det brukar jag köra med och det håller kanon om borrhålet och plugg är rätt.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Skippa skruven o sätt upp ett rejält gäng magnetlås istället. Snyggt = osynligt!
http://www.clasohlson.com/se/Magnetlås/21-339
http://www.clasohlson.com/se/Magnetlås/21-339
Nja, det tror jag inte funkar så bra...magneterna måste ju vara rejält starka så man inte riskerar att få plankan i huvudet samtidigt som den inte ska sitta så hårt att den inte går att ta ned...och då blir det nog svårt att hitta precis lagom styrka på magneterna.
Jag tycker dessutom att det blir snyggare med tjusiga skruvskallar som är synliga än utan...mer arbetat helt enkelt.
Jag tycker dessutom att det blir snyggare med tjusiga skruvskallar som är synliga än utan...mer arbetat helt enkelt.
Klicka här för att svara