I
Hej,

Jag fick hem en avfuktare levererad på halvpall. PostNord tog med sig halvpallen vid leveransen. Nu behöver vi göra ett återköp på avfuktaren och företaget kräver att den skickas tillbaka på halvpall, samt att vi står för frakten. Som privatperson kan man dock inte skicka halvpall, så frakten måste gå via företaget, vilket landar på cirka 700 kr för 20 kg. Problemet är själva halvpallen. Var kan jag få tag på en sådan? PostNord kunde inte hjälpa till.

Träpall liggande på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
I Ironside skrev:
Hej,

Jag fick hem en avfuktare levererad på halvpall. PostNord tog med sig halvpallen vid leveransen. Nu behöver vi göra ett återköp på avfuktaren och företaget kräver att den skickas tillbaka på halvpall, samt att vi står för frakten. Som privatperson kan man dock inte skicka halvpall, så frakten måste gå via företaget, vilket landar på cirka 700 kr för 20 kg. Problemet är själva halvpallen. Var kan jag få tag på en sådan? PostNord kunde inte hjälpa till.

[bild]
Närmsta trävaruhandel bör ha..

I
Ja tänkte ju det men de som ligger här i området säljer inte och de får inte häller ge ut dem enligt reglementet.

C
Normalt besöker man någon lokal "palldepå"-firma som köper och säljer pallar.

Eller, normalt och normalt, som privatperson kanske det är vanligare att man tigger sig till/köper en från någon random näringsidkare i närheten.

Kolla med något företag som installerar mycket grejer. Typ elektriker, vvs, värmepumps montör. Blir oftast en stor hög med pallar som är ivägen där man tar emot gods. Är ialla fall så där jag jobbar.
Glömde skriva att sopbilen kommer till oss kanske varannan månad och pressar skräppall.
Och det är halvpall och de tunnare vanliga pallarna.

Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
AXS
Var bor du? I Stockholms så kan jag hjälpa dig.

Hör med närmaste mataffär, åtminstone för ett antal år sedan kom det ett gäng engångs halvpallar i veckan som bara slängdes.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
I Ironside skrev:
Ja tänkte ju det men de som ligger här i området säljer inte och de får inte häller ge ut dem enligt reglementet.
Finns ju engångs som dom slänger. Byggmax kan ha

J
I Ironside skrev:
Då har den personen du mött på vaknat på fel sida förklarar man problemet och ber om att få köpa den så borde dom vara behjälpliga..

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
J Jansson69 skrev:
Då har den personen du mött på vaknat på fel sida förklarar man problemet och ber om att få köpa den så borde dom vara behjälpliga..
Mina närmaste Byggmax har en container för spillvirke. Där har jag flera gånger bett om lov att plocka.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
I
Fick tag på en från en däckfirma faktiskt, helt gratis. Livsmedelsbutikerna och byggvaruhusen var inte alls intresserade av att lämna ut något. Hornbach har en restcontainer, som ni säger, men där får man inte plocka från, strikta regler tydligen, jag har frågat om det tidigare.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.