Man ska alltid vara misstänksam när man budat mot någon förlorat och mäklaren ringer tillbaka.
Var den ens tal om snabb inflyttning på visningen?

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Det är inte så ovanligt

Vi köpte en lägenhet med lägre bud, för vinnaren var "strulig"
Vi köpte ett hus på lägre bud för vi kunde skriva direkt
Frugans mor fick ett hus rejält lägre bud för säljarna ville helst ha en barnfamilj som flyttade in

Alla fall är vi säkra på att det inte varit någon bulvan.

Det är ju inte svårt att förstå att en säljare vill kolla på de med lägre bud. Finns massor med anledningar.

Men jag förstår att man som budgivare blir misstänksam. Tyvärr gör detta att säljare bara vågar sälja till högstbjudande ...

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sedan skulle jag inte gilla att buda mot en strulig spekulant som säljaren inte vill sälja till.
Det blir nästan samma sak som att buda mot en bulvan.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Nästa gång ska vi ta upp sådant med mäklaren i förväg. Vill säljaren sälja till oss istället för den med högst bud och vi bara varit två budgivare gäller det bud vi la då tredje gav upp. Inte det högsta vi la. Vi vill flytta, men är inte desperata liksom :thinking:

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Många säger att det blir mer och mer köparens marknad, men det kräver också att man som köpare ska visa initiativ och ändra affären till din fördel.
T ex är man enda budgivare, lägg ett lågt bud och kräv ett motbud av säljaren. Då kan ni börja förhandla på riktigt.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det är säkert ganska vanligt att vinnande bud kan ha någon tveksamhet, att vinnaren vill ha sent tillträde, eller villkora med att lyckas sälja det boende de har osv.

Då kanske säljaren inte nödvändigtvis dissar högsta budet, men vill kanske kolla lite djupare på näst högsta budgivare. Säg att ditt bud ligger 20 000 under vinnaren, men det finns någon tveksamhet med vinnaren. Då kanske säljaren hellre säljer till dig för 20 000 mindre och slipper oroa sig. Men vill du plötsligt backa ner, kanske 100 000, så tar säljare hellre risken med den tveksamme vinnaren.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
harry73
Och säljaren har all rätt att göra så. Men risken finns att köparen börjar pruta under perioden för besiktningsklausul, och då förlorar säljaren mer.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Nästa gång ska vi ta upp sådant med mäklaren i förväg. Vill säljaren sälja till oss istället för den med högst bud och vi bara varit två budgivare gäller det bud vi la då tredje gav upp. Inte det högsta vi la. Vi vill flytta, men är inte desperata liksom :thinking:
Men vad ska mäklaren göra åt det??

Mäklaren kan inte vet vad säljaren kommer fram till efter att sista budet är lagt. Verkligheten är kausal trots allt.

Låter som du inte bara har bivillkor med bostaden, utan även mäklarens ålder, mäklarens kön, mäklarens beteende och övriga köpares agerande.
Kommer att bli svårt för er.

Det finns dock en metod för er att köpa utan budgivning. (Det förutsätter dock att du kan tolerera mäklaren). Det är att ni lägger ett villkorat bud omedelbart efter visning. Dvs budet gäller endast om inte budgivning startar. För att säljaren skall acceptera det bör det ligga en bra bit över utgångsbud. Dvs det måste vara troligt för säljaren att en budgivning inte når högre.

När jag sålde senast så gjorde köparen så. Och jag accepterade budet. Det är lite orättvist mot övriga köpare. Men det får man ta.

• Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Deltagit i budgivning. Sista typ tio buden stod mellan oss och en annan budgivare. Vi valde till slut att stanna och se oss besegrade.

Mäklaren ringer nu att det är upp till säljaren och undrar om vi ha något annat att komma med tex snabb inflyttning. Vilket vi absolut kan. Men får lite onda aningar, någon driver upp budet och sen får vi det till de vet är vad vi max vill betala OCH snabb överlåtelse?

Vårt sista bud låg ungefär 20% över utgångspris, inte jättehögt men ändå. Är jag överdrivet misstänksam? Jag vet med mig att jag har förutfattade meningar gentemot mäklare. Jag betalar gärna för huset, inte det, då hade vi inte lagt budet. Men just nu har jag mest lust att släppa det för att det känns märkligt.
Det jag känner till om budgivningar är att om den som bjuder mest försvinner så är det en öppen fråga mellan säljare och köpare var priset skall landa. Det behöver absolut inte bli det som 2:an bjöd som högst. 2:an kan justera ned sitt bud på lämpligt sätt. Säljaren har alltid möjlighet att köra om budgivningar från start. Båda varianterna förekommer. Jag har en kollega som åkte på det senare som säljare. Kvinnan som bjöd högst vill plötsligt inte köpa lägenheten. Då fick dom göra om budgivningen. (Varvid kvinnan dök upp och la bud, men accepterades inte som högsta budgivare).

Att köpare försvinner är inget konstigt då folk gärna bjuder på flera bostäder samtidigt. En kollega som flyttade nyligt gjorde det. Han kom 1:a på lägenhet A och 2:a på lägenhet B. Vinnaren på B bjöd också på flera och valde en annan som han också blev 1:a på. Kollegan fick då möjlighet att köpa B vilket han föredrog. (Varvid han försvann som 1:a på A). Här känner jag inte till att det gjordes om någon budgivning utan köpare och säljare kom överens.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Inte så ovanligt att en budgivare inte får lån eller ställer andra krav
Fråga vem budgivaren är.

Jag har 4 hus, jag har aldrig budat över någon.
Jag har lagt vad jag tycker huset/ lägenheten varit värd och med en tidsfrist....
De flesta gångerna har det varit till vår fördel, eller också har vi släppt det.

Våra hus är i dagsläget värderade till runt 9 mille. (Lägenheten sålde vi efter renovering med vinst).

Mitt tips är hitta något ni vill ha, men bjud aldrig över någon annan, jag har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det.... ändå har jag hus i attraktiva lägen.

• Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:
Jag har 4 hus, jag har aldrig budat över någon.
Jag har lagt vad jag tycker huset/ lägenheten varit värd och med en tidsfrist....
De flesta gångerna har det varit till vår fördel, eller också har vi släppt det.

Våra hus är i dagsläget värderade till runt 9 mille. (Lägenheten sålde vi efter renovering med vinst).

Mitt tips är hitta något ni vill ha, men bjud aldrig över någon annan, jag har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det.... ändå har jag hus i attraktiva lägen.
Uppenbarligen för att du är den som lagt högsta budet :D

T Thide87 skrev:
Uppenbarligen för att du är den som lagt högsta budet :D
Ja, jag/vi har lagt det högsta budet, men vid rätt tidpunkt, för det har sällan funnits fler bud, men aldrig det som var utgångspriset....
Och aldrig så snålt så de tagit illa vid sig med våra bud.
Och det har gett oss vad vi har idag efter mycket jobb och hårt slit med att renovera...

1. Köpte ett fallfärdigt fritidshus för några år sedan. Utgångspris var 595.000. Vi landade på högsta bud 575.000. Två timmar före vi skulle skriva papper ringde mäklaren och sa att han fått ett nytt bud, 595.000. Den budgivaren var dock tvungen att sälja sin lägenhet innan hen kunde ta över huset (vars tak gått sönder då en stor gran föll över huset 10 år tidigare). Fatta ju direkt att det var bluff och sa att vårt bud ligger. Han ringde tillbaka en stund senare och sa att budgivaren nu lagt 615.000, men om vi bara la 595.000 så skulle vi få det... Han påpekade flera gånger att vi var riktigt nära på att få det nu... Vi stod på oss, egentligen skulle vi bara tackat för oss, men ville ha tomten som huset stod på. Helt otroligt fick vi huset och skrev papper, trots vårt lägre bud. Testade att ringa numret som mäklaren redovisade på budlistan, men fick aldrig något svar.

Min bror och sambo budade på radhus med samma mäklarföretag, men på annan ort. Efter en trög budgivning, där mäklaren deklarerat att säljaren inte har särskilt bråttom med att sälja, drog budgivningen igång efter att en tredje budgivare gett sig in i leken. Jag tyckte det verkade lite märkligt när brorsan stannade på sitt bud efter att budgivare 3 lagt ett högre bud, där mäklaren menade att säljarna tar brorsans bud eftersom budgivare 3 inte kunde skriva papper förrän på måndag, nu var det tydligen väldigt bråttom och inte värt 100.000 att vänta några dagar... . Jag rådde dem att gå tillbaka till det bud de hade som högst när det bara var två budgivare, vilket fick mäklaren att gå i taket fullständigt, det var nästan en halv miljon lägre. Brorsan undrade vad problemet var, budgivare 3 hade ju lagt ett bra bud, de fick bara vänta några dagar på att skriva papper... Mäklaren utbrast då att i krig och budgivning är allt tillåtet och la sedan på luren. Huset gick till budgivare 1 (bror med familj har vänner i området, som blivit vänner med de som köpte huset).

• Som beskrivet i detaljerna om din begäran, det verkar som om bilden saknas i ditt meddelande. För att jag ska kunna skapa en alt-text, behöver jag en bild att referera till. Vänligen tillhandahåll en bild så att jag kan hjälpa dig med att skapa en passande alt-text.
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild bifogad i din begäran. För att skapa en alt-text behöver jag se bilden som ska beskrivas. Kan du snälla tillhandahålla en bild?
  • Alt-texten kan inte skapas eftersom det inte finns någon bild att beskriva.
  • Jag kan inte tillhandahålla en alt-text eftersom det inte finns någon bild att beskriva.
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
F
Abuquir Abuquir skrev:
Ja, jag/vi har lagt det högsta budet, men vid rätt tidpunkt, för det har sällan funnits fler bud, men aldrig det som var utgångspriset....
Och aldrig så snålt så de tagit illa vid sig med våra bud.
Och det har gett oss vad vi har idag efter mycket jobb och hårt slit med att renovera...
Du har med andra ord bjudit under utgångspris? När jag tänker på det så är det samma sak för mig. Inget hus men två lägenheter och en attraktiv tomt under utgångsbud.

Lägenheterna av lite olika anledningar men tomten hanterade vi ganska listigt efter att ha torskat i budgivning på 6 hus och 4 eller 5 tomter. Nästan allt bygger på att det inte blir budgivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.