T
fia_mstd fia_mstd skrev:
Vi hoppar det helt. Måste gå på magkänslan. Det är ett br-radhus och det kommer fler. Ingen unik kpk liksom. Ska säga precis som det är till mäklaren. Eller ja vi kan ta det till de priset som vi la som ligger under det den andra budgivare la, då vi fortfarande var fler som budade. Men inte annat.

Låter bra! Tänk på att det är köparens marknad nu! Avvakta och leta efter annat, det kommer fler. Folk börjar få svårt att sälja nu.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
T
fia_mstd fia_mstd skrev:
Nästa gång ska vi ta upp sådant med mäklaren i förväg. Vill säljaren sälja till oss istället för den med högst bud och vi bara varit två budgivare gäller det bud vi la då tredje gav upp. Inte det högsta vi la. Vi vill flytta, men är inte desperata liksom :thinking:
Man har ALL rätt att krångla och ändra sig, det är ditt livs största affär! Man ska inte tvinga/skynda igenom dessa beslut!

Jag ser det som att dom vill sälja till er för andra budgivaren drog sig ur, då skall man använda det mot säljaren, säg till mäklaren som andra sagt, vi lägger det bud vi la innan den andra hoppade av. Eller till och med under det! Sätt press på säljaren, som sagt, köparnas marknad nu!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
H
Köpte i januari hus. Vi hade lagt oss, en köpare var på väg till mäklaren för att skriva på, då vi ändå la ett bud till som accepterades. Den andra köparen blev arg och drog tillbaka alla sina bud. Det blev vi som åkte till mäklaren för att skriva på kontraktet istället, samtidigt som vi funderade på om vi verkligen skulle köpa för det pris vi hade sagt, om den andra nu drog tillbaka sina bud. Det var ca 700 000 ner till tredje budgivares bud. Men när vi fick se namnet på den tidigare köparen var jag inte ett dugg osäker på att han var seriös, och villig att betala. Det var en fastighetsutvecklare som ville köpa, kanske riva, stycka av och exploatera så mycket som möjligt. Så kan det också gå.

Fairlane
Det är väl ingen som sagt att budgivare med högsta budet hoppat av?

Vi la högsta bud på ett hus för några år sen och säljaren sålde till tvåan som inte krävde en egen besiktning. Vi ville ha en egen besiktning. Det kanske gjorde oss till en krånglande köpare, men jag tror inte säljaren hade sålt till tvåan i budgivningen om de sagt att de ville lägga bud strax över trean i budgivningen. Då hade de skilt 500'. Nu sålde de 25' under vårt bud.

Det kan vara något skumt, men det kan vara helt vettigt att mäklaren hör av sig och ställer frågan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Nygamla hus skrev:
Tro mig
Att VARA seriös mäklare är ännu svårare. Dagens -sjukt uppskruvade- krav på de mäklarna som är anställda på de stora byråerna leder ofelbart till dålig service. Därför lämnade jag "Storbyrån" efter fyra år och körde egen låda. Vilken underbar tid. Gott om tid för kunderna, mer i plånboken och många fina referensaffärer. Alla bar nöjda, Det lönar sig, men i det kortsiktiga klimatet som råder nu, så klarar de inte av att leverera till kunderna. Allt ska pressas fram.
Just därför jag och mitt ex valde en mindre firma, dock mer och mer populär. Mäklaren kommer i kofta på värderingen och otroligt serviceminded samt, det viktigast av allt, TROVÄRDIG och genuin. Till skillnad från de mäklare vi hade hem som kommer i snoffsiga kostymer, slickat hår och fake-leende :P

• Gilla
Nygamla hus och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Låter bra! Tänk på att det är köparens marknad nu! Avvakta och leta efter annat, det kommer fler. Folk börjar få svårt att sälja nu.
Tyvärr många köpare som fegar ur i alla fall. Mäklarna gör allt dom kan för att "lura" köparna att lägenheterna är värda MINST XX kr och såldes för bra mycket mer än så strax innan jul.

Köpare som inte vågar stå på sig, absolut måste köpa så snabbt som möjligt eller blir tokkära i ett objekt lägger ju då drömbud ändå, trots seg marknad. Misstänker att dom kommer få rejält jobbigt när räntan går upp till 4-5% om några år med dels ökade utgifter samt förlorat värde på lägenheten. Snacka om förlust!

Det går säkert som köpare att pruta på många objekt. Men oftast blir resultatet bara att affären inte blir av eller blir försenad. Det är oftast omöjligt för dig som köpare att veta hur ivrig säljaren är på att sälja. Har du en säljare som faktiskt måste sälja just nu, och så kan det finnas en viss prutmån, marknaden ÄR seg. Men de som absolut måste sälja, har ofta dessutom en budget ram, de måste sälja för minst XX kronor, annars får de problem med att tillträda en ny bostad som är köpt, eller håller på att byggas.

Andra säljare kan sitta lugnt i båten, och vänta på en köpare som absolut vill ha just DET huset.

Marknaden består av en samlig spekulanter som är mer eller mindre desperata att få ett nytt boende. Och det består av en samling säljare som i olika grad är intrsserade av att sälja sina bostäder.

I nuläget finns det en ovanligt stor skara som vill sälja, det beror dels på att vi har haft en ökad nyproduktion, ett nettotillskott av bostäder till marknaden. De som köpt nyproduktion säljer sin gamla bostad. Dels att vi har haft en ökande mängd spekulativa ägare, som köpt på sig 2 - 5 extra bostäder som de hyr ut, och räknar med att göra reavinst på. Många av dessa vill nu ta hem sina vinster inför en vikande marknad, vilket ökar utbudet.

Jag tror att den här ökade tillgången pga. nyproduktion kommer att bestå i minst 2 - 3 år. Åtskilliga projekt är sålda, med inflyttning om 2 år eller mer. Nu minskar troligen nyproduktionen, det går inte längre att tjäna enorma summor på att bygga bostäder. Men jag är övertygad om att vi istället kommer att fä en nyproduktion med mera rimliga ekonomiska kalkyler.

Produktionskapaciteten finns, efterfrågan finns. Och om "lyxexploatörerna" försvinner så öppnar det för en mer normal exploatering. Byggföretagen kommer att vilja fortsätta bygga, och kommer att hitta vägar att bygga till en prisnivå som gör det intressant för köpare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
T Tanax skrev:
Just därför jag och mitt ex valde en mindre firma, dock mer och mer populär. Mäklaren kommer i kofta på värderingen och otroligt serviceminded samt, det viktigast av allt, TROVÄRDIG och genuin. Till skillnad från de mäklare vi hade hem som kommer i snoffsiga kostymer, slickat hår och fake-leende :p
Jag hade aldrig köpt hus med mitt ex, oberoende av hur trevlig mäklaren är. :D

• Gilla
  • Haha
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag hade aldrig köpt hus med mitt ex, oberoende av hur trevlig mäklaren är. :D
Givetvis så sålde vi, inte köpte. Du drev säkert :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Det går säkert som köpare att pruta på många objekt. Men oftast blir resultatet bara att affären inte blir av eller blir försenad. Det är oftast omöjligt för dig som köpare att veta hur ivrig säljaren är på att sälja. Har du en säljare som faktiskt måste sälja just nu, och så kan det finnas en viss prutmån, marknaden ÄR seg. Men de som absolut måste sälja, har ofta dessutom en budget ram, de måste sälja för minst XX kronor, annars får de problem med att tillträda en ny bostad som är köpt, eller håller på att byggas.

Andra säljare kan sitta lugnt i båten, och vänta på en köpare som absolut vill ha just DET huset.

Marknaden består av en samlig spekulanter som är mer eller mindre desperata att få ett nytt boende. Och det består av en samling säljare som i olika grad är intrsserade av att sälja sina bostäder.

I nuläget finns det en ovanligt stor skara som vill sälja, det beror dels på att vi har haft en ökad nyproduktion, ett nettotillskott av bostäder till marknaden. De som köpt nyproduktion säljer sin gamla bostad. Dels att vi har haft en ökande mängd spekulativa ägare, som köpt på sig 2 - 5 extra bostäder som de hyr ut, och räknar med att göra reavinst på. Många av dessa vill nu ta hem sina vinster inför en vikande marknad, vilket ökar utbudet.

Jag tror att den här ökade tillgången pga. nyproduktion kommer att bestå i minst 2 - 3 år. Åtskilliga projekt är sålda, med inflyttning om 2 år eller mer. Nu minskar troligen nyproduktionen, det går inte längre att tjäna enorma summor på att bygga bostäder. Men jag är övertygad om att vi istället kommer att fä en nyproduktion med mera rimliga ekonomiska kalkyler.

Produktionskapaciteten finns, efterfrågan finns. Och om "lyxexploatörerna" försvinner så öppnar det för en mer normal exploatering. Byggföretagen kommer att vilja fortsätta bygga, och kommer att hitta vägar att bygga till en prisnivå som gör det intressant för köpare.

OCH köparen kan lika gärna sitta lungt i båten!

Det som många verkar tro, ha en uppfattning om är att det är säljaren som bestämmer.

Det är just det som håller på att ändras, nu är det köparen som kan sitta lungt i båten och säljarna börjar svettas!

P
T Thomas' skrev:
Man har ALL rätt att krångla och ändra sig, det är ditt livs största affär! Man ska inte tvinga/skynda igenom dessa beslut!

Jag ser det som att dom vill sälja till er för andra budgivaren drog sig ur, då skall man använda det mot säljaren, säg till mäklaren som andra sagt, vi lägger det bud vi la innan den andra hoppade av. Eller till och med under det! Sätt press på säljaren, som sagt, köparnas marknad nu!
T Tanax skrev:
Just därför jag och mitt ex valde en mindre firma, dock mer och mer populär. Mäklaren kommer i kofta på värderingen och otroligt serviceminded samt, det viktigast av allt, TROVÄRDIG och genuin. Till skillnad från de mäklare vi hade hem som kommer i snoffsiga kostymer, slickat hår och fake-leende :p
Därför sålde vi förra huset mha Hemverket, ingen snobbig mäklare i en svindyr bil.

Fast efterfrågesidan (köparna) är en relativt oförändrad grupp. Vi såg tidigare en på många sätt orimlig prisuppgång, baserad på att en relativt stor grupp köpare helt enkelt MÅSTE ha någonstans att bo, de betalade upp till den förmåga banken ansåg att de hade, för de var tvungna att köpa.

Den kategorin drev priserna på en marknad där efterfrågan var mycket större än tillgången.

Efterfrågegruppen finns fortfarande och är ungefär lika stor, de är ungefär lika desperata att få en bostad. Skillnaden ligger i att utbudet har ökat något, och samtidigt så har politiska beslut minskat ramen för vad många köpare har råd med. Amorteringskrav osv.

Men om du BEHÖVER en bostad NU, då har du begränsad möjlighet att sitta still i båten. Enligt mäklarna så görs ungefär lika många affärer nu som när priserna rusade. Men den ökade tillgången gör att för många objekt ökar tiden innan de blir sålda.

Min personliga gissning är att detta kommer att ge en lite större prisspridning mellan toppobjekt, och lite sämre objekt. Har du en liten lägenhet med fantastisk utsikt över vattnet, 2 minuter från tunnelbanan, så kommer det fortfarande att finnas många som vill betala bra NU. Medan däremot samma storlek på nedre botten mot en trafikerad gata, 3 kvarter längre bort kan bli mer svårsåld. Under prisrusningen var skillnaden i pris mellan toppläget och ett sämre läge i samma område relativt liten.

Jag tror också att när det går upp för fler att det går att köpa vissa objekt "billigare", så kommer fler som ansåg sig chanslösa på den rusande marknaden att ansluta sig och bli spekulanter, den ökade efterfrågan, kommer att balansera marknaden.

harry73
Väldigt långt inlägg och ändå skriver du bara om stockholm

harry73 harry73 skrev:
Väldigt långt inlägg och ändå skriver du bara om stockholm
Det är samma på Gotland, populära objekt vid havet, äldre hus eller hus med allmänt bra läge säljs fortfarande här med bra budgivning, ingen skillnad där mot förra sommaren.

H hempularen skrev:
Fast efterfrågesidan (köparna) är en relativt oförändrad grupp. Vi såg tidigare en på många sätt orimlig prisuppgång, baserad på att en relativt stor grupp köpare helt enkelt MÅSTE ha någonstans att bo, de betalade upp till den förmåga banken ansåg att de hade, för de var tvungna att köpa.

Den kategorin drev priserna på en marknad där efterfrågan var mycket större än tillgången.

Efterfrågegruppen finns fortfarande och är ungefär lika stor, de är ungefär lika desperata att få en bostad. Skillnaden ligger i att utbudet har ökat något, och samtidigt så har politiska beslut minskat ramen för vad många köpare har råd med. Amorteringskrav osv.
Fast ibland pratas det om att gruppen köpare som har råd med en nyproducerad bostadsrätt börjar ta slut. Här i Uppsala finns det gott om nya bostadsrätter till salu och vissa nya projekt har stoppats pga för litet intresse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.