15 168 läst ·
211 svar
15k läst
211 svar
Vanliga felstavade eller missuppfattade ord.
Bytade, bytta, bytat, byttat är alla vanliga i delar av Skåne. Blev själv förvånad hur det varierade på ganska korta avstånd geografiskt när jag jobbade mycket på olika ställen där. Inget som stör mig det gör knappast något i tal eller skrift bara det är någorlunda begripligt. Snarare intressant med variationer som numera snabbt slätats ut en hel del.Keiller skrev:
Det är precis det jag menar. Alla ämnen UTOM språk lägger bara till ”-lärare”. Kemilärare, Matematiklärare, Hemkunskapslärare osv. Min spaning är att även språkämnena är på väg däråt, så vi kommer se det naturligt att säga ”Svenskalärare”, ”Tyskalärare” mm.Henningelvis skrev:
Men har vi någon gång sagt -Italiensklärare?B b8q skrev:
Nej, det är bland annat för att vi har en morfologisk regel om främmande adjektiv (-isk-former):
Adjektiv på -isk (italiensk, kinesisk etc.) bildar inte lättledade sammansättningar på svenska, eftersom de anses vara morfologiskt komplexa.
Istället konstrueras uttryck med en prepositionsfras: “lärare i italienska” istället för ett sammansatt ord.
Adjektiv på -isk (italiensk, kinesisk etc.) bildar inte lättledade sammansättningar på svenska, eftersom de anses vara morfologiskt komplexa.
Istället konstrueras uttryck med en prepositionsfras: “lärare i italienska” istället för ett sammansatt ord.
Italienskalärare, tänkte jag.mexitegel skrev:
Nej, det är bland annat för att vi har en morfologisk regel om främmande adjektiv (-isk-former):
Av samma anledning som det heter svensklärare och inte svenskalärare.
Svensklärare följer svenskans normala sammansättningsmönster: det är adjektivet svensk + huvudordet lärare.
Det beskriver alltså en lärare i svenska.
Svensklärare följer svenskans normala sammansättningsmönster: det är adjektivet svensk + huvudordet lärare.
Det beskriver alltså en lärare i svenska.
Renoverare
· Uppsala
· 2 218 inlägg
Då förstår jag dig bättre. Även historielärare är en del av samma process och får allt oftare heta historialärare.B b8q skrev:
De som säge ”Sveitch” om Schweiz, totalt oacceptabelt! 😀
Böt är nog ganska vedertaget som tal, men vet inte om jag läst det i text.Keiller skrev:
Även dialektala ord måste ju kunna användas i skrift? Om man pratar om tremänningar så avslöjar man ju ganska snabbt sitt ursprung oavsett om man kallar dom småkusiner, nästkusiner eller sysslingar.D Dilato skrev: