Bart Bart skrev:
Nej. Dialektala uttryck är inte acceptabelt i skrift. Skrift är den absolut viktigaste formen av kommunikation vi har. Om vi börjar acceptera dialektala ord och uttryck hamnar vi snabbt i en situation där ord, som @Dilato är inne på, olika betydelse. Då faller skriften som kommunikationsform. Eller så krävs översättningstabeller baserat på författarens ursprung.

Svenskan är ett(1) språk. Inte flera.
Hur hanterar du de ord som har flera betydelser, även i rikssvenska ordböcker? Räknas bara första listade betydelsen och alla andra ska förbjudas? Jag tror de flesta kan förstå utifrån sammanhanget

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Räknas bara första listade betydelsen och alla andra ska förbjudas?
Naturligtvis? får samtliga betydelser användas.

Krikkan Krikkan skrev:
Jag tror de flesta kan förstå utifrån sammanhanget
Ja det är väl sällan något problem i praktiken?

D Dilato skrev:
Har "tremänning" en alternativ betydelse som radikalt ändrar betydelsen likt "läker" eller "läcker"?

Exempel:
Mitt opererade hjärta läker...eller läcker..jättebra eller ett problem?
Det finns många kontronymer i svenskan (ex utgå, delad, damma, grina) även om man bortser från dialektala sådana. Det kan såklart skapa missförstånd men jag tror många använder dessa ord ändå.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig beror det främst på om där finns en (farstu)bro eller inte. 😀
Självklart, nybyggda hus häromkring tycks ha en lastpall som ersättning i flera år.

• Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Men vi kände för att ha en bro(sån som går över vatten) i trädgården så vi gjorde en damm för att ha nåt att bygga den över, så säger jag till nån som ska lämna nåt eller så, ställ den på bron så finns båda alternativen

Krikkan Krikkan skrev:
Det finns många kontronymer i svenskan (ex utgå, delad, damma, grina) även om man bortser från dialektala sådana. Det kan såklart skapa missförstånd men jag tror många använder dessa ord ändå.
Man kan nog ofta ändå förstå vad som avses om man tar kontexten i beaktande och inte enbart fokuserar på det enskilda ordet.
.
"Delad andraplats" kan inte tolkas som att platsen blivit itusågad.
"Delad vårdnad" betyder inte att man kluvit barnet och *vårdar* hälften var.

V Ville_Vessla skrev:
Men vi kände för att ha en bro(sån som går över vatten) i trädgården så vi gjorde en damm för att ha nåt att bygga den över, så säger jag till nån som ska lämna nåt eller så, ställ den på bron så finns båda alternativen
Du får vara tydlig och säga farstu-bron om det är där du vill ha det levererat.

Krikkan Krikkan skrev:
Hur hanterar du de ord som har flera betydelser, även i rikssvenska ordböcker? Räknas bara första listade betydelsen och alla andra ska förbjudas? Jag tror de flesta kan förstå utifrån sammanhanget
Jag har inga problem med att hantera svenska i skrift. Hur hanterar du ord i skrift som inte har en officiell annan betydelse, men för mig betyder något helt annat än för dig. Men i sammanhanget går den betydelsen inte att utläsa om du inte vet ordets tänkta betydelse.

Motherfucker Motherfucker skrev:
Entrepenad😉
Hamnade precis bakom en firmabil som hade tryckt "Vi har resurser för hela entrepernaden" bak på bilen... Att ingen på vägen till beställningen av dekalerna reagerat är beyond me 😂

• Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Expresso

• Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Och innanför dörren där är farstukvisten.
Eller vindfånget?

BengtH BengtH skrev:
Eller vindfånget?
Japp om man är norrman. Vindfang

Intet Intet skrev:
Japp om man är norrman. Vindfang
Eller finlandssvensk 😊

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Följdaktligen i st f följaktligen

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
inte hela Sverige kallar utrymmet utanför ytterdörren för "bron".
Det lärde jag mig i unga år när vi skulle hälsa på en avlägsen släkting, men vi var osäkra på i vilket hus hon bodde. ”Jag går ut på bron och vinkar”, sa hon.
Vi letade förgäves efter en bro…

• Haha
  • Gilla
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.