C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det där är en sammanblandning av begåvningsreserv och utbildningsreserv.
Är också inne på @Staffan-N s spår att man vanligtvis använder det som ett ironiskt/skämtsamt motsatsuttryck. Sen är det nog många som inte fattar ironin och faktiskt tror att det betyder en särskilt obegåvad grupp.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
De som säger urtag ist för uttag . .

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Eller "väggkontakt"

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Eller "väggkontakt"
En sån här?

• Vit väggkontakt med sidoingång och jordning från lampsladdar.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
snaggletooth snaggletooth skrev:
Eller "väggkontakt"
Ja när en kund ringer och säger att det är något med "en kontakt", eller att de vill ha "en kontakt" installerad så vet man att det enda man vet är att det i alla är ganska troligt något som har med elen att göra, inte 100% säkert, men för det mesta i alla fall.

Ty "kontakt" betyder strömbrytare, eller uttag, eller stickpropp, eller lamputtag, eller dosa (infälld eller utanpåliggande) eller skymningssensor, eller termostat eller ... ja för det mesta något med el.

Dock rätt sällan en armatur, för det heter för det mesta "lampa", oavsett vad det är som lyser, eller borde lysa.

• Gilla
  • Älska
frause och 5 till
  • Laddar…
Maschas (kroppsknådning i norr, i uttal -men oklart hur de stavar massage)
Pogram (-ledare) i media

Bytat och Byttat har dykt upp på senare år.
"Jag har byttat vattenkran"

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Söderut säger/skriver de "bytade" 🤢

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Straxt

• Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Dubblett tycker jag att jag ser felstavat rätt ofta.
På högstadiet fick jag fel för pastis på ett rättstavningstest där orden gavs muntligt.
Svenskaläraren (skåning) såg oförstående förvånad ut när jag protesterade och sade att det visst stavades pastis och lade till att det är jättegott! Vet inte om det var min för åldern sofistikerade smak eller att ordet han väntat sig var pastisch.
I vilket fall övergick hans förvånade min i en lätt förolämpad dito när jag klämde ur mig "Men säg då det!". Kan inte ha varit lätt att vara svenskalärare och skåning i Dalsland. 😀

Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Kombinationen svensklärare och skåning är ju redan där fel.😀

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
…och här påminns vi om att det i första hand heter ”svensklärare” och inte ”svenskalärare”.
(Av någon anledning är det så, trots att man lär ut svenska.)

Det här är för övrigt ett exempel där jag tror vi kommer att se en förändring över tid, där allt fler utgår från namnet på språket och lägger till ”-lärare”, för så är det med andra ämnen.

N Nyikåk skrev:
Söderut säger/skriver de "bytade" 🤢
Isakare Isakare skrev:
Bytat och Byttat har dykt upp på senare år.
"Jag har byttat vattenkran"
Här i Bergslagen kan en del säga "böt" och använder det istället för både "bytt" och "bytte". Har dock inte sett nån använda det i skrift.

"Bytade" och "bytat/byttat" låter inte riktigt klokt och ser också egendomligt ut i skrift men en del dialekter har den egenskapen 😀

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Här i Bergslagen kan en del säga "böt" och använder det istället för både "bytt" och "bytte". Har dock inte sett nån använda det i skrift.

"Bytade" och "bytat/byttat" låter inte riktigt klokt och ser också egendomligt ut i skrift men en del dialekter har den egenskapen 😀
Skulle precis säga samma sak till @Isakare , kommer från Kumla... 😂

Har du inte sett nån använda det i skrift har du fuskat med att läsa mina trådar... 😉

Edit; fick ju tom. 702 träffar på ordet .. :) https://www.google.com/search?q=site:"www.byggahus.se"+"böt"

Redigerat:
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
En dialektal grej som jag gillar dock: "måsta" som en böjning av "måste".
"Vi kommer måsta åka och handla"

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.