Abbonemang = Abonnemang

MultiMan
D Dilato skrev:
Läka ( min vattenkran har börjat läka)
Det där är rent dialektalt enligt min erfarenhet. Efter flytten till södra Norrland från Skåne har jag tvingats vänja mig, men skulle aldrig använda ordet själv. Det har använts här uppe så länge någon kan minnas.

Någon som nämnt "axelrera"? Ja, ni får gissa själva. Det är så hemskt att jag fortfarande ryser när jag ser stavningen.

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bra om läckan läker?

MultiMan
Bart Bart skrev:
Abbonemang = Abonnemang
Jag som skriver betydligt mer på engelska än svenska har märkt att jag får tänka till ibland med den typen av ord, där engelskan ofta använder dubbelkonsonanter. T ex svenska "adress" blir "address".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Japp, samma här. Tack alla högre makter, och Microsoft, för den automatiska språkigenkänningen i Outlook så att sådana saker fångas upp snabbt av avstavningsfunktionen. Lätt att svenska stavningar smyger sig in annars.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Japp, samma här. Tack alla högre makter, och Microsoft, för den automatiska språkigenkänningen i Outlook så att sådana saker fångas upp snabbt av avstavningsfunktionen. Lätt att svenska stavningar smyger sig in annars.
Som att stava "i" med liten bokstav!?!

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
Min telefon envisas med att skriva stort i, mitt i en mening.. Nu blev det minsann små i-n!! Kanske den just lärde sig något!! 👍
Hoppas det, hopplöst att behöva gå tillbaka varje gång för jag tycker att det är viktigt att stava rätt!! 😉

wildeside
Byggahus forum = forum som handlar om att bygga/renovera hus😂
Ta det med en nypa salt, för ni har väl humor hoppas jag.

• Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Här i Bergslagen kan en del säga "böt" och använder det istället för både "bytt" och "bytte". Har dock inte sett nån använda det i skrift.

"Bytade" och "bytat/byttat" låter inte riktigt klokt och ser också egendomligt ut i skrift men en del dialekter har den egenskapen 😀
SAOL har med både bytte och böt, även om det senare står inom parentes, här: https://svenska.se/saol/?id=0382111&pz=7
Så det användes även i skrift.

K
wildeside wildeside skrev:
Byggahus forum = forum som handlar om att bygga/renovera hus😂
Ta det med en nypa salt, för ni har väl humor hoppas jag.
Finns något för alla!! 👍

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
SAOL har med både bytte och böt, även om det senare står inom parentes, här: [länk]
Så det användes även i skrift.
Att de har med "bytte" är ju självklart, det är ju riktig svenska. Att även "böt" är med på ett hörn tyder på att det är hygglig svenska som talas i min del av världen.
"Bytade" däremot...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe
Var är @BirgitS i denna tråd? Hennes paradgren är ju att miss/vantolka allt man skriver om man så lyckas med ett enda syftningsfel.

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Var är @BirgitS i denna tråd? Hennes paradgren är ju att miss/vantolka allt man skriver om man så lyckas med ett enda syftningsfel.
Forumtråd om byggprojekt med inlägg från användare som diskuterar svenska språkliga uttryck som "bött" och "bytte" med citat och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
RoTe
M Myckling skrev:
[bild]
Självklart är hon närvarande

B b8q skrev:
Det här är för övrigt ett exempel där jag tror vi kommer att se en förändring över tid, där allt fler utgår från namnet på språket och lägger till ”-lärare”, för så är det med andra ämnen.
Det är inte så med de andra språkämnena, utan korrekt är även exempelvis tysklärare och fransklärare.
Svenska Akademiens ordlista uppslagsord 'tysklärare', med definition och böjningar, publicerad 2015.
Skapa konto

Definition av ordet "fransklärare" i Svenska Akademiens ordlista, med alternativ stavning och hänvisningar till liknande ord.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.