15 122 läst ·
211 svar
15k läst
211 svar
Vanliga felstavade eller missuppfattade ord.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Det där är rent dialektalt enligt min erfarenhet. Efter flytten till södra Norrland från Skåne har jag tvingats vänja mig, men skulle aldrig använda ordet själv. Det har använts här uppe så länge någon kan minnas.D Dilato skrev:
Någon som nämnt "axelrera"? Ja, ni får gissa själva. Det är så hemskt att jag fortfarande ryser när jag ser stavningen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Japp, samma här. Tack alla högre makter, och Microsoft, för den automatiska språkigenkänningen i Outlook så att sådana saker fångas upp snabbt av avstavningsfunktionen. Lätt att svenska stavningar smyger sig in annars.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 476 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 476 inlägg
Min telefon envisas med att skriva stort i, mitt i en mening.. Nu blev det minsann små i-n!! Kanske den just lärde sig något!! 👍
Hoppas det, hopplöst att behöva gå tillbaka varje gång för jag tycker att det är viktigt att stava rätt!! 😉
Hoppas det, hopplöst att behöva gå tillbaka varje gång för jag tycker att det är viktigt att stava rätt!! 😉
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
SAOL har med både bytte och böt, även om det senare står inom parentes, här: https://svenska.se/saol/?id=0382111&pz=7Keiller skrev:
Så det användes även i skrift.
Att de har med "bytte" är ju självklart, det är ju riktig svenska. Att även "böt" är med på ett hörn tyder på att det är hygglig svenska som talas i min del av världen.BirgitS skrev:
"Bytade" däremot...
Renoverare
· Uppsala
· 2 181 inlägg