Jag håller på att bygga mig en husbuss och har kollat lite på automatsäkringar för 24v. Tyvärr så ser dessa väldigt plastiga ut och känns också väldigt glappa och veka, när de sedan kostar runt 200:-/st så börjar man ju fundera om inte vanliga (avsedda för 230v ac) automatsäkringar från jula för 49:-/st borde fungera.

Någon som har några åsikter innan jag börjar kortsluta en 10A säkring från jula
på min 300Ah 24v batteribank för att se hur länge den pallar?  :)

Jodå, de såg ju rätt bra ut, men en sån säkring kostar fortfarande mer än 3ggr så mycket som en från jula :)
Känns som att det finns roligare saker att lägga den tusenlappen på.

Såg på bilden på säkringen att det står 250v AC - 28v DC på den.
Kanske man kan tyda lite som att en vanlig 220-380v säkring borde klara 24v dc :)

Troligtvis funkar det alldels utmärkt. Leta rätt på automatsäkringarnas datablad på webben. Om du inte kan besöka Julas butik och kolla in fabrikat kanske det går att ringa och fråga.
Hagers automatsäkringar t.ex klarar DC min 12V och max 60V.
www.hager.se/files_download/automatsakringar.pdf

/m

Gäller nog att studera specen ordentligt.

Det ställer högre krav på kontakterna att bryta DC än AC. Den ljusbåge som alltid uppstår vid brytning är mer svårsläckt om man bryter DC.

Dvs för vissa kontaktetyper (ex. relän) så är ofta brytförmågan betydligt lägre för DC än vad den är för AC.

Har dock ingen aning om hur specen brukar se ut för automatsäkringar.

Sedan kanske det inte är något stort problem. För en automatsäkring för elnätet måste ju kunna bryta den största styröm man kan få igrnom ledningen från elverket. Och det handlar om åtskilliga 1000 A. En 24V anläggning levererar troligen max ett par hundra A vid kortslutning.

hempularen skrev:
En 24V anläggning levererar troligen max ett par hundra A vid kortslutning.
Han har 300Ah batterier.. borde leverera uppåt en 1000A vid kortslutning.. om inte mer

• Gilla
Grottsigge
  • Laddar…
Kollade lite med våran ansvariga för våra 48V system i data/tele hallarna på jobbet. Han har själv ställt denna fråga vidare utan att få ett bra svar. Men han ser ingen skillnad på dessa vi använder och de man har hemma.

Automatsäkringarna i UPSen här ser synnerligen ordinära ut men har märkning för både AC (400V) och DC (inte helt oväntat 440V), båda i 63A. Märket är General Electrics "SERIES Guc".+ "6000 T4" (max kortslutningsström, väl? Jag är inte helt säker på de finare detaljerna i automatsäkringsmärkning...). C-karakteristik för övrigt.
Som antyds av strömmen och spänningen så är det ett ganska maffigt batteripack, oc jag vågar inte ens tänka på hur många kA kortslutningsströmmen är...

dennis_f skrev:
Jodå, de såg ju rätt bra ut, men en sån säkring kostar fortfarande mer än 3ggr så mycket som en från jula :)
skit i de det måste få kosta om man vill ligga på topp ;)

El_-micke skrev:
[quote author=dennis_f link=1147362635/0#2 date=1147374074]Jodå, de såg ju rätt bra ut, men en sån säkring kostar fortfarande mer än 3ggr så mycket som en från jula :)
skit i de det måste få kosta om man vill ligga på topp ;)
[/quote]

håller med el_micke.

Men köp det billiga då, låt det brinna....
Kvalitet kostar....

Folk som köper el prylar på malmbergs eller biltema tänker inte långsiktigt, billigt jo visst, men håler skiten bara 6 månader så var det inte en så bra affär, kvalitet kostar.....

Köp Skoda byt sedan varje år....

/tankad, för mycket öl

el richard skrev:
Köp Skoda byt sedan varje år....
OT-varning! Du har aldrig kört en Skoda va? Skoda = VW = Audi = kvalitet, åtminstone invändigt är de desamma.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2015219.htm
Märkspänning: 12–415 V~, 12–80 V=
Samt brytförmåga på 10kA (finns 6kA också).
Inte speciellt dyra heller (för att vara Elfa, that is...) - 56.40kr/st + moms. Så du sparar 21.50kr/st på att köpa automatsäkringar från Jula som KANSKE inte bränner upp bilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.