Hej,
Har köpt en Ekbacken bänkskiva i laminat från Ikea.
Planen är att fästa den den ovanpå en skänk av massiv björk. Bänkskivan är ca 69 cm bred medan 'toppskivan' på skänken är ca 40, därmed blir det ett överhäng som kan användas som 'bardisk'.

I monteringsanvisningarna står det bara om hur man skruvar fast skivan på skåpsstommar. I det här fallet kommer det inte fungera med skruv, därför undrar jag om man istället skulle kunna limma fast den?

Vh,
L

M MLLA skrev:
Hej,
Planen är att fästa den den ovanpå en skänk av massiv björk. Bänkskivan är ca 69 cm bred medan 'toppskivan' på skänken är ca 40, därmed blir det ett överhäng som kan användas som 'bardisk'.

I monteringsanvisningarna står det bara om hur man skruvar fast skivan på skåpsstommar. I det här fallet kommer det inte fungera med skruv, därför undrar jag om man istället skulle kunna limma fast den?

Vh,
L
Varför funkar inte skruv? En bild vore bra 🙂

Hej,
Den massiva skänken som är tänkt som underrede har lådor som nog inte kommer kunna dras ut om vi skruvar genom toppskivan.

Jag har fotat när en av lådorna är utdragen, och så att man ser toppskivan ovanpå.

• En delvis utdragen låda i en träskänk med synlig toppskiva ovanpå, fotograferad inifrån lite från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MLLA skrev:
Hej,

Vh,
L
Rent & sedan "limma" med rikligt med latexfog brukar fungera bra, & det kommer sitta bra.
Och om man i framtiden skulle behöva "ta loss" skivan, så går det med våld och ett smalt långt rakblad.

M MLLA skrev:
Den massiva skänken som är tänkt som underrede har lådor som nog inte kommer kunna dras ut om vi skruvar genom toppskivan.
Nog går det att försänka skruvarna. Dessutom räcker det med några få skruvar eftersom skivan ligger och inte kan ramla ner. Anledningen att man behöver fästa de lite är för att man vill hindra skivan att förskjutas i sidled. För att uppnå det räcker 2st skruvar. Det finns en poäng med att använda skruvar eftersom de är lättare att demontera än lim.

Väljer man att limma behövs oxo väldigt få punkter av samma skäl. Lim är svårare att ta bort. Det är oxo en anledning att ha få limpunkter. Kanske en i varje hörn och en i mitten.

Limmet tar man bort genom att skära med en fisklina eller pianotråd.

J jawen skrev:
Rent & sedan "limma" med rikligt med latexfog brukar fungera bra, & det kommer sitta bra.
Och om man i framtiden skulle behöva "ta loss" skivan, så går det med våld och ett smalt långt rakblad.
A guitar string is better
Närbild av en trälåda under en bänkskiva, pil pekar mot bänkskivan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Can't you screw it through this countertop?

Redigerat:
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Tack för feed-back.
Jag ska nog testa att skruva genom topp-skivan. Är bara lite orolig att bänkskivan spricker (är inte så kunnig på detta 😇).

Om någon 'orkar' tipsa eller förklara vad som behövs (vilken typ av skruv eller annat) för att göra som #Sturnus visar, är jag ännu mer tacksam 😉

M MLLA skrev:
Tack för feed-back.
Jag ska nog testa att skruva genom topp-skivan. Är bara lite orolig att bänkskivan spricker (är inte så kunnig på detta 😇).
Du ska förborra.
Litet hål hela skruvens längd (skruvens diameter nere i gängorna -0.5mm)
Större hål i undre skivan (skruvens diameter utanpå gängorna)
Då drar det optimalt och kommer inte spricka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.