Hej,
Har köpt en Ekbacken bänkskiva i laminat från Ikea.
Planen är att fästa den den ovanpå en skänk av massiv björk. Bänkskivan är ca 69 cm bred medan 'toppskivan' på skänken är ca 40, därmed blir det ett överhäng som kan användas som 'bardisk'.
I monteringsanvisningarna står det bara om hur man skruvar fast skivan på skåpsstommar. I det här fallet kommer det inte fungera med skruv, därför undrar jag om man istället skulle kunna limma fast den?
Vh,
L
Planen är att fästa den den ovanpå en skänk av massiv björk. Bänkskivan är ca 69 cm bred medan 'toppskivan' på skänken är ca 40, därmed blir det ett överhäng som kan användas som 'bardisk'.
I monteringsanvisningarna står det bara om hur man skruvar fast skivan på skåpsstommar. I det här fallet kommer det inte fungera med skruv, därför undrar jag om man istället skulle kunna limma fast den?
Vh,
L
Varför funkar inte skruv? En bild vore bra 🙂M MLLA skrev:Hej,
Vh,
L
Rent & sedan "limma" med rikligt med latexfog brukar fungera bra, & det kommer sitta bra.M MLLA skrev:Hej,
Vh,
L
Och om man i framtiden skulle behöva "ta loss" skivan, så går det med våld och ett smalt långt rakblad.
Nog går det att försänka skruvarna. Dessutom räcker det med några få skruvar eftersom skivan ligger och inte kan ramla ner. Anledningen att man behöver fästa de lite är för att man vill hindra skivan att förskjutas i sidled. För att uppnå det räcker 2st skruvar. Det finns en poäng med att använda skruvar eftersom de är lättare att demontera än lim.M MLLA skrev:
Väljer man att limma behövs oxo väldigt få punkter av samma skäl. Lim är svårare att ta bort. Det är oxo en anledning att ha få limpunkter. Kanske en i varje hörn och en i mitten.
Limmet tar man bort genom att skära med en fisklina eller pianotråd.
Du ska förborra.M MLLA skrev:
Litet hål hela skruvens längd (skruvens diameter nere i gängorna -0.5mm)
Större hål i undre skivan (skruvens diameter utanpå gängorna)
Då drar det optimalt och kommer inte spricka.
Klicka här för att svara