87 045 läst ·
18 svar
87k läst
18 svar
Vända på fas och nolla
Ja det är väl en bra "skyddsåtgärd" men inte mycket att lita på. Allt stickproppsanslutet (exempelvis) spräcker ju denna regel.yxis skrev:
Kan nog erkänna att jag slarvat med detta. :blushing: Jag ifrågasätter inte att det är smart att koppla så när det går, men är det verkligen en tvingande regel?
Jag är inte säker på om det är en tvingande regel, och orkar inte kolla.
När det gäller stickproppsanslutet så är det iofs rätt lätt att dra ur sladden för att vara helt säker.
I många andra länder så är eluttagen polariserade så att man vet vad som är fas och nolla även på stickproppanslutna saker, gäller t.ex. (jordade) saker i USA, allt i UK, jordade saker i de länder som har de franska kontakterna o.s.v., och en klase fler länder.
När det gäller stickproppsanslutet så är det iofs rätt lätt att dra ur sladden för att vara helt säker.
I många andra länder så är eluttagen polariserade så att man vet vad som är fas och nolla även på stickproppanslutna saker, gäller t.ex. (jordade) saker i USA, allt i UK, jordade saker i de länder som har de franska kontakterna o.s.v., och en klase fler länder.
Hos oss är det ingen tvingande regel, men som skrivits i viss andra länder. Jag har varit med om att besiktningsmannen kollat i alla armaturer att fasen låg i botten, inte i Sverige men utomlands. Faran med fas på ringen torde vara minimal och mest av "akademiskt" intresse.
Även ojordade uttag är polariserade i USA. Nollstiftet är bredare och går därför inte att trycka in i hålet för fasen.yxis skrev:Jag är inte säker på om det är en tvingande regel, och orkar inte kolla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden