87 044 läst ·
18 svar
87k läst
18 svar
Vända på fas och nolla
Sida 1 av 2
Hejsan
Här kommer en nybörjar fråga.
Installerade nya lamputtag (kronkontakt-typ)
Till min fråga vad händer om man vänder på fas och nolla. Alla uttag är ojordade. Jag kollade på en kontakt som en elektriker har satt dit dock med nya kablar direkt från centralen. Svart=nolla vit=fas. Har även hittat svart/gula kablar på vissa ställen?.
Men jag funderade om på om han har dragit efter den nya färgstandarden. Huset är från 70-talet likaså elen. Och då antar jag att de är gamla färgstandarden.
Som sagt vad händer om man ändrar på plats på dessa? Kan det bli farligt?
Mvh
Här kommer en nybörjar fråga.
Installerade nya lamputtag (kronkontakt-typ)
Till min fråga vad händer om man vänder på fas och nolla. Alla uttag är ojordade. Jag kollade på en kontakt som en elektriker har satt dit dock med nya kablar direkt från centralen. Svart=nolla vit=fas. Har även hittat svart/gula kablar på vissa ställen?.
Men jag funderade om på om han har dragit efter den nya färgstandarden. Huset är från 70-talet likaså elen. Och då antar jag att de är gamla färgstandarden.
Som sagt vad händer om man ändrar på plats på dessa? Kan det bli farligt?
Mvh
Det fungerar lika bra med omvända poler, och det kan inte bli farligt, allt förutsatt att uttagen är ojordade så inga andra farliga förväxlingar kan ske. Du verkar ha en enhetlig färgkodning med svart nolla och så långt du sett vit och gul fas/tändtråd.
Det spelar roll om brytaren hamnar i nollan, då kan man slå av brytaren och tro att det är spänningslöst fast man har full spänning på hela anläggningen. Funktionen verkar vara den samma men riskerna ökar dramatiskt.
Ok, men det är bara så länge man pillar med det isf,
Men rätt ska ju vara rätt i alla fall.
Dock brukar jag koppla ur i proppskåpet och mäta försäkerhetskull. Men det kanske inte
är alla som tänker så...
Tack för svaren
Men rätt ska ju vara rätt i alla fall.
Dock brukar jag koppla ur i proppskåpet och mäta försäkerhetskull. Men det kanske inte
är alla som tänker så...
Tack för svaren
I fallet med dina lamputtag och tillhörande stickproppar spelar det ingen roll, det elmont nämner gäller var man sätter en strömbrytare i den fasta installationen före tex ditt uttag. Även vid ett jordat lamputtag spelar det ingen roll med fas-noll bara de sitter på rätt och avsedd plats, det som kan vara farligt där är rena felkopplingar, förväxlingar där fas hamnar på jord. Så att växla plats på fas-noll vid en förbrukare är i princip alltid ofarligt och stör inte funktionen.
Det du bör se upp för är alla ställen där du hittar en röd ledare. Den kan i samma hus (byggt före 1972, eller när vi nu fick gulgrön jord, blå nolla o.s.v.) vara tändfas till lampor på ett ställe och skyddsjord på ett annat ställe. Skyddsjord kan finnas draget i rum där alla uttag är ojordade, ifall samma ledningar sedan går vidare till något ställe där skyddsjord används.
Det finns en tråd i arkivet här här om ett sorligt fall där en person dog av att en elektrisk handdukstork blev strömförande. Någon hade först trott att den röda ledaren var jord, och skarvat på med modern gulgrön. Sedan hade någon annan trott att det var rätt kopplat och kopplat in handdukstorkens skyddsjord på den gulgröna ledningen. Det visade sig att den röda var inte alls skyddsjord utan tändfas till en lampa. När man provmätt med spänningsprovare verkade den röda jordad eftersom lampan var släckt och ledde tillräckligt till nollan. Så länge som den lampan var släckt så var handdukstorken alltså inte direkt farlig men inte jordad på ett riktigt sätt. När lampan var tänd så var handdukstorken strömförande.
Det finns en tråd i arkivet här här om ett sorligt fall där en person dog av att en elektrisk handdukstork blev strömförande. Någon hade först trott att den röda ledaren var jord, och skarvat på med modern gulgrön. Sedan hade någon annan trott att det var rätt kopplat och kopplat in handdukstorkens skyddsjord på den gulgröna ledningen. Det visade sig att den röda var inte alls skyddsjord utan tändfas till en lampa. När man provmätt med spänningsprovare verkade den röda jordad eftersom lampan var släckt och ledde tillräckligt till nollan. Så länge som den lampan var släckt så var handdukstorken alltså inte direkt farlig men inte jordad på ett riktigt sätt. När lampan var tänd så var handdukstorken strömförande.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ajdå, väldigt tragiskt och tyvärr säkert inte helt ovanligt, men jag riskerar inget så länge jag är säker på det eller verkligen kollat upp saker och ting.
I mitt fall så var det ojordade uttag samt att det bara gick två kablar till kontakten, alltså inte mycket och ta fel på...Man skulle ju aldrig förlåta sig om man har kopplat något som någon annan få ta konsekvensen av.
I mitt fall så var det ojordade uttag samt att det bara gick två kablar till kontakten, alltså inte mycket och ta fel på...Man skulle ju aldrig förlåta sig om man har kopplat något som någon annan få ta konsekvensen av.
Jag har en anknytande fråga: Med en enpolig brytare bryts ju (om allt är kopplat rätt) bara fasen till lampan, men med en tvåpolig brytare bryter man både fas och nolla. Det borde betyda att en tvåpolig brytare ger en något säkrare installation, OM någon klåpare varit framme och förväxlat fas och nolla någonstans, eller hur?
(Bara undrar om jag kan/bör använda det som ett argument när jag diskuterar brytartyp med "min" elektriker för ett framtida jobb).
(Bara undrar om jag kan/bör använda det som ett argument när jag diskuterar brytartyp med "min" elektriker för ett framtida jobb).
Det kan bli lite knöligt om man ska ha tex trapp eller krontändning,kors för dom funktionerna finns inte som tvåpolig, dessutom blir tråddragningen betydligt knöligare, mer tråd går åt, mer kopplingar, anläggningen blir mer svåröverskådlig. Dessutom är en tvåpolig betydligt dyrare, så lägg dom "pengarna" på att se till att det blir rätt från början det är både billigare och myyyycket bättre. Tvåpolig brytare sätter man enbart där det behövs (och det är inte ofta) .
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Dessutom fyller det ingen funktion eftersom en elinstallatör alltid bryter fasen - även alla andra som följer elinstallationsreglerna.
Fast det torde vara få som bryter fasen när det är dags att byta glödlampa, och om fas och nolla är växlat men en lekman som installerat armaturen trott att det var rätt, eller inte förstått att nollan ska kopplas på ringen och fasen på mittpunkten på gängad lampsockel, så finns det en åtminstone teoretisk fara.
Å andra sidan är det nog halvvanligt att folk inte ens är säkra på vilket som är av/på på lampknappen och byter lampa när lampan är "på" till och med, och folk överlever det också...
Å andra sidan är det nog halvvanligt att folk inte ens är säkra på vilket som är av/på på lampknappen och byter lampa när lampan är "på" till och med, och folk överlever det också...