Hej. Jag försöker lösa ett problem i ett hus jag nyss fått tillträde till. Jag behöver en taklampa med brytare i köksutrymme där det inte finns takuttag. Det handlar om okonventionell markering av tändtråd.

Jag vill att installationen blir så diskret som möjligt och överväger att använda L (svart) som vanligt till brytaren och N (blå) från brytaren på vanlig lampsladd som tändkabel.

Finns det något jag missar om jag i dosan då kopplar ihop N (tänd, inkommande från brytaren) med L (utgånde till lampan, tillsammans med 'vanlig' N, från centralen)?

Klart lösbart med fler kablar, eller flerkardelig kabel, men det bygger utrymme där det inte är önskvärt.

Borde jag undvika eller märka upp detta på något sätt?

Tack!

Mvh,
/ Fredrik

det bör ju inte ske förväxlingsrisk så tejpa den med en färg eller nåt

• Gilla
Hajjy
  • Laddar…
Det finns även krympslang i lämplig kulör.

Det är inte tillåtet med lampsladd i fast installation om du ska använda det.

• Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
Bilder?

B bargl skrev:
Hej. Jag försöker lösa ett problem i ett hus jag nyss fått tillträde till. Jag behöver en taklampa med brytare i köksutrymme där det inte finns takuttag. Det handlar om okonventionell markering av tändtråd.

Jag vill att installationen blir så diskret som möjligt och överväger att använda L (svart) som vanligt till brytaren och N (blå) från brytaren på vanlig lampsladd som tändkabel.

Finns det något jag missar om jag i dosan då kopplar ihop N (tänd, inkommande från brytaren) med L (utgånde till lampan, tillsammans med 'vanlig' N, från centralen)?

Klart lösbart med fler kablar, eller flerkardelig kabel, men det bygger utrymme där det inte är önskvärt.

Borde jag undvika eller märka upp detta på något sätt?

Tack!

Mvh,
/ Fredrik
Låter som en tattarlösning, och ring in en elfirma till jobbet eftersom du inte får göra detta själv.

• Gilla
Dr.Mugg och 2 till
  • Laddar…
Tack.

Allting är utanpåliggande. Inget kommer gå i någon vägg. Det är så här jag tänker. Extremt fult men det bästa jag kom åt på telefonen. 1 är brytaren, 2 är någon sorts dosa/låda. Pilen är lampsladd, blå/svart. Allt annat är också lampsladd, men där känns det inte kontroversiellt.

Skiss av elektrisk installation med handritade linjer och pilar, visar en strömbrytare (1) och en kopplingsdosa (2) med ansluten lampsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I princip så är det en lampsladd med brytare, fast brytaren sitter inte monterad rakt på sladden utan vid sidan av. Fasen kommer ta en omväg i detta fallet. Jag kan dra sladden så att brytaren hamnar 'på' den, men då blir det dubbel kabel fram till brytaren.

Det klart det går. Strömmen till lampan bryr sig inte om hur sladden ser ut.
Gissar att forumets "Deltastyrka" alltid är i tjänst, så du får säkert smäll på fingrarna då det nog anses vara en fast installation.
Så. Vill du ändå göra så, finns det ingen större mening med att färgmarkera trådarna då det blir uppenbart att de inte stämmer.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag hade fårgmarkerat. Åtminstone för min egen del då jag troligen kommer att öppna det där senare...

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Purre
Ja man får använda blå som tändtråd om förväxlingsrisk inte finns. Detta är från Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utgåva 3.
Däremot fast installation ska vara minst 1,5mm² så det faller på det.

Bilden visar en paragraf från Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som beskriver villkor för användning av blå ledare som tändtråd där förväxling inte är möjlig.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Ja man får använda blå som tändtråd om förväxlingsrisk inte finns. Detta är från Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utgåva 3.
Däremot fast installation ska vara minst 1,5mm² så det faller på det.

[bild]
Det faller på en hel del andra saker också. "Någon sorts dosa/låda" låter inte som en godkänd lösning för kopplingar. Anslutningskabel/lampsladd är inte godkänd oavsett storlek på arean. I slutändan gör man förstås som man vill i sitt eget hem, jag vill bara tala om vad som är godkänt.

Tack! Det betyder att om jag uppgraderar tjockleken så är det exakt den situationen som beskrivs. När går det från att vara fastklämda sladdar till att vara fast installation?

Detta är exempel på 'någon form av dosa' som jag tänker på. Något som gör splitten mindre pillbar.

• Förgreningsbox HE254 i vit plast, avsedd för koppling av sladdar. Boxen är isärplockad och visar insidan med skruvanslutningar.
    Skapa konto
  • Bild på Schneider Electric Eljo Exxact kopplingsdosa U56 IP55 i vit färg. Visar en sluten kapsling för kabelinstallationer.
    Skapa konto
Varifrån kommer matningen?

Du kommer att upptäcka att den där HE254 inte räcker till då den bara är tvåpolig. Du behöver en installationskabel t.ex EXQ och en kulodosa, och eventuellt ett lamputtag vid lampan.
Vit fyrkantig kopplingsdosa med en synlig skruv i mitten, används för installation av elektriska kablar.
Skapa konto

Detta arbete är behörighetskrävande.

Om du matar allt detta med en lampsladd med stickpropp i matande ände, då ska du ha en strömbrytare på sladden, ingen fast monterad strömbrytare och ingen "kopplingsbox" på mitten.

• Gilla
byabin och 2 till
  • Laddar…
Tack.

Enligt det resonemanget så blir det 8m klammad sladd med en brytare på mitten då. Matande ände är stickpropp.

Tack för hjälpen!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Gör det enkelt för dig. Sätt upp lamphållaren köp en en smart lampa på Ikea. Klistra upp deras strömbrytare på väggen.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.