14 950 läst ·
121 svar
15k läst
121 svar
Vållande till bilolycka
Du måste försöka förstå att man inte kan köra på varken en backande bil eller en bil som kör enligt ditt uttryck i rätt färdriktning. Man får heller inte köra på en bil som gör en höger sväng eller vänster sväng eller en bil som står stilla !Bowser skrev:
Naeeee... känner inte att frågan var felställd uom att TS backar i sitt körfält och då blir det ju "fel" körriktning, en bil kör ju vanligtvis inte baklänges på vägen.men vi lägger ner det då ju mer man skriver desto mer förvirrande kan det bli.
Sen detta med vägkorsningen menade jag att om man ska svänga vänster i en korsning så tittar man ju inte direkt bakåt i körfältet man ska korsa, det ska liksom inte komma någon bil där. och kommer det en bil som backar så blir det ju självfallet den som backar som gör fel.
Edit: sen detta om omkörning vid vänstersväng som du nämnde så står det tydligt i trafikförordningen att omkörning får endast genomföras om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att eller hon har för avsikt att föra sitt fordon åt vänster. 32§
Så där är det den som kör om som blir vållande OM man inte tydligt visat att man ska svänga vänster.
Är man ouppmärksamt och kör på en bil som är i rörelse eller parkerad då är man vållande oavsett om rörelseriktningen är framåt eller bakåt och oavsett om en bil är parkerad i färdriktningen eller emot den.
När det gäller mitt fall då var bilen under färd bakåt medan en annan bil svänger vänster i mitt körfält och kör på min bil så att den vänstra sidospegel träffar den övre baklamporna (bilen är en kombi bil) och går av.
Enligt mitt tycke är solklart vem är vållande men försäkringsbolagen brukar ändå dömma den backande bilen till vållande.
Den här gången kanske ska bli ändring på det.
Vi får väl se.
Redigerat:
Trafikförordningen 3 kap 46 § säger att en förare får backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter. Du får alltså inte börja eller fortsätta att backa ditt fordon om du inte har eller kan förvissa dig om att det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter.
Man kan alltid tycka att din motpart felar... men iom att du backar, alltså gör något som är onormalt för en bil i 99,999% av fallen så ligger största ansvaret på dig.
Man kan alltid tycka att din motpart felar... men iom att du backar, alltså gör något som är onormalt för en bil i 99,999% av fallen så ligger största ansvaret på dig.
Du menar att motparten är vållande då han borde sett dig komma backandes.
Jag menar att du är vållande då du backar.
Jag säger INTE att du gjort fel, jag har själv gjort samma sak. Men du kommer anses vara vållande då du backar.
Jag menar att du är vållande då du backar.
Jag säger INTE att du gjort fel, jag har själv gjort samma sak. Men du kommer anses vara vållande då du backar.
Men om backspegeln har slagit i med bilarna i de positioner som anges så finns bara två alternativ:
1. Den backande bilen har backat i spegeln, samtidigt som mötande bil är i svängning.
2. Den backande bilen backade inte utan stod stilla, och bilen i mötande körfält slår självmant i sin backspegel i en stillastående bil.
Alternativ 3 vore om bilen med skadad backspegel har förflyttats i sidled, vilket är osannolikt.
I fall 1 borde föraren i den backande bilen ha ställt sig på bromsen när den andra bilens lyktor och motorhuv kommit svängt in bakom bilen. I fall 2 får den andre skylla sig själv, och då finns heller ingen backande förare att klandra.
1. Den backande bilen har backat i spegeln, samtidigt som mötande bil är i svängning.
2. Den backande bilen backade inte utan stod stilla, och bilen i mötande körfält slår självmant i sin backspegel i en stillastående bil.
Alternativ 3 vore om bilen med skadad backspegel har förflyttats i sidled, vilket är osannolikt.
I fall 1 borde föraren i den backande bilen ha ställt sig på bromsen när den andra bilens lyktor och motorhuv kommit svängt in bakom bilen. I fall 2 får den andre skylla sig själv, och då finns heller ingen backande förare att klandra.
Lycka till! ( ej drygt menat utan allvarligt).J Jens33 skrev:
Jag har som sagt själv gjort i princip samma sak och blev vållande.
Har hanterat säkert 4-5 ärenden i mitt jobb av denna typen då nån av företagets bilar backat. Spelade ingen roll vad man hade för argument eller till och med en gång en film över händelseförloppet. Den bilen som backande blev alltid vållande.
Så jag hejar på dig.
Problemet med din första fråga var att du utelämnade viktig information, vilket jag redan förklarat. Vet inte om det är så förvirrande...? Nog om det.Bowser skrev:
Naeeee... känner inte att frågan var felställd uom att TS backar i sitt körfält och då blir det ju "fel" körriktning, en bil kör ju vanligtvis inte baklänges på vägen.men vi lägger ner det då ju mer man skriver desto mer förvirrande kan det bli.
Sen detta med vägkorsningen menade jag att om man ska svänga vänster i en korsning så tittar man ju inte direkt bakåt i körfältet man ska korsa, det ska liksom inte komma någon bil där. och kommer det en bil som backar så blir det ju självfallet den som backar som gör fel.
Edit: sen detta om omkörning vid vänstersväng som du nämnde så står det tydligt i trafikförordningen att omkörning får endast genomföras om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att eller hon har för avsikt att föra sitt fordon åt vänster. 32§
Så där är det den som kör om som blir vållande OM man inte tydligt visat att man ska svänga vänster.
Om du inte tittar bakåt när du skall utföra en sväng - oavsett om det sker höger eller vänster - så gör du ett generalfel! Menar du på fullt allvar att du FÖRUTSÄTTER att det INTE kommer en bil bakifrån? Ledsen men det det är ju så dumt så man baxnar! Har du någon aning om hur många motorcyklister, bilister, cyklister som skadas eller dör i just ett sådant scenario? Förutsätt ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG någonting i trafiken! Utom möjligen - som min mc-lärare sade - att alla andra i trafiken är idioter, och agera därefter.
"... ska liksom inte komma någon bil där..." herrejösses...
Läs länken. Snälla lär dig något, för jag vill inte råka ut för en förare som sitter i 1,5 ton bil och förutsätter att han eller hon har fri väg... http://www.trafiksakerhet.se/ansvar-vid-olycka-vid-vanstersvang/
T ToRy skrev:Problemet med din första fråga var att du utelämnade viktig information, vilket jag redan förklarat. Vet inte om det är så förvirrande...? Nog om det.
Om du inte tittar bakåt när du skall utföra en sväng - oavsett om det sker höger eller vänster - så gör du ett generalfel! Menar du på fullt allvar att du FÖRUTSÄTTER att det INTE kommer en bil bakifrån? Ledsen men det det är ju så dumt så man baxnar! Har du någon aning om hur många motorcyklister, bilister, cyklister som skadas eller dör i just ett sådant scenario? Förutsätt ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG någonting i trafiken! Utom möjligen - som min mc-lärare sade - att alla andra i trafiken är idioter, och agera därefter.
"... ska liksom inte komma någon bil där..." herrejösses...
Läs länken. Snälla lär dig något, för jag vill inte råka ut för en förare som sitter i 1,5 ton bil och förutsätter att han eller hon har fri väg... [länk]
För Browser är det liksom att alla andra ska köra percis enligt hans önskemål. Om nån bil dyker upp framför hans bil då är det ändå motpartensfel som har kört i fel riktning!T ToRy skrev:Problemet med din första fråga var att du utelämnade viktig information, vilket jag redan förklarat. Vet inte om det är så förvirrande...? Nog om det.
Om du inte tittar bakåt när du skall utföra en sväng - oavsett om det sker höger eller vänster - så gör du ett generalfel! Menar du på fullt allvar att du FÖRUTSÄTTER att det INTE kommer en bil bakifrån? Ledsen men det det är ju så dumt så man baxnar! Har du någon aning om hur många motorcyklister, bilister, cyklister som skadas eller dör i just ett sådant scenario? Förutsätt ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG någonting i trafiken! Utom möjligen - som min mc-lärare sade - att alla andra i trafiken är idioter, och agera därefter.
"... ska liksom inte komma någon bil där..." herrejösses...
Läs länken. Snälla lär dig något, för jag vill inte råka ut för en förare som sitter i 1,5 ton bil och förutsätter att han eller hon har fri väg... [länk]
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig märker jag, jag vet vad du syftar på när du skriver dina inlägg och jag svarar på dem, du däremot läser in min inlägg som fan läser bibeln.. skulle jag läsa in dina inlägg som du läser mina så skulle jag påstå att du tycker alltså det är ok att backa i full fart på e4 för att dert är alla andras ansvar att ha koll på mig när jag gör fel!!T ToRy skrev:Problemet med din första fråga var att du utelämnade viktig information, vilket jag redan förklarat. Vet inte om det är så förvirrande...? Nog om det.
Om du inte tittar bakåt när du skall utföra en sväng - oavsett om det sker höger eller vänster - så gör du ett generalfel! Menar du på fullt allvar att du FÖRUTSÄTTER att det INTE kommer en bil bakifrån? Ledsen men det det är ju så dumt så man baxnar! Har du någon aning om hur många motorcyklister, bilister, cyklister som skadas eller dör i just ett sådant scenario? Förutsätt ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG någonting i trafiken! Utom möjligen - som min mc-lärare sade - att alla andra i trafiken är idioter, och agera därefter.
"... ska liksom inte komma någon bil där..." herrejösses...
Läs länken. Snälla lär dig något, för jag vill inte råka ut för en förare som sitter i 1,5 ton bil och förutsätter att han eller hon har fri väg... [länk]
Nej, avslutar detta nu.
Ps, lagen säger om just vänstersväng ,som jag skrivit ovan, att om man blinkar och visar TYDLIGT att man ska svänga vänster så är det FÖRBJUDET att köra om.
Sen har jag faktiskt skrivit att jag inte tycker att du gjort "fel" som så, men att det skedde en olycka så kommer du bli vållande då du backade, men du verkar inte acceptera att du gör något fel alls.J Jens33 skrev:
Jag lägger ner diskussionen här nu men lägg gärna upp svar vad försäkringsbolaget säger.
Förvisso är det förbjudet att köra om men man kan ju inte bara förutsätta att alla har koll på det eller att de ens bryr sig om lagen. Att alltid slänga ett öga i backspegeln samt slänga ett öga i döda vinkeln innan man gör en vänstersväng är det minsta man kan begära av en förare. Man kan inte förutsätta att det är tomt till vänster bara för att det står det i lagboken.Bowser skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig märker jag, jag vet vad du syftar på när du skriver dina inlägg och jag svarar på dem, du däremot läser in min inlägg som fan läser bibeln.. skulle jag läsa in dina inlägg som du läser mina så skulle jag påstå att du tycker alltså det är ok att backa i full fart på e4 för att dert är alla andras ansvar att ha koll på mig när jag gör fel!!
Nej, avslutar detta nu.
Ps, lagen säger om just vänstersväng ,som jag skrivit ovan, att om man blinkar och visar TYDLIGT att man ska svänga vänster så är det FÖRBJUDET att köra om.
Detsamma gäller ju alla trafikregler.
(T.ex högerregeln säger ju att man ska lämna företräde men den som kommer från höger måste ju ändå säkerställa att den andre faktiskt HAR lämnat företräde innan man kör ut. Man kan inte bara köra och helt strunta i att kolla till vänster för att man har högerregeln på sin sida. Man kanske får försäkringsbolaget på sin sida men hur stor tröst är det om man har råkat köra ihjäl någon annan trafikant eller kanske sina egna passagerare?)
Njae, jag läser inte dina inlägg som Fan läser bibeln. Det är skillnad i att backa i full fart på E4 jämfört med TS situation. Möjligen skriver du dina som Fan skrev bibeln. Här är ett direkt citat från ditt inlägg #105: "Sen detta med vägkorsningen menade jag att om man ska svänga vänster i en korsning så tittar man ju inte direkt bakåt i körfältet man ska korsa, det ska liksom inte komma någon bil där." Vad har jag misstolkat, vad läser jag in som du inte menar?Bowser skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig märker jag, jag vet vad du syftar på när du skriver dina inlägg och jag svarar på dem, du däremot läser in min inlägg som fan läser bibeln.. skulle jag läsa in dina inlägg som du läser mina så skulle jag påstå att du tycker alltså det är ok att backa i full fart på e4 för att dert är alla andras ansvar att ha koll på mig när jag gör fel!!
Nej, avslutar detta nu.
Ps, lagen säger om just vänstersväng ,som jag skrivit ovan, att om man blinkar och visar TYDLIGT att man ska svänga vänster så är det FÖRBJUDET att köra om.
Sen väljer du att koncentrera dig på EN paragraf i lagen, som om den paragrafen står över alla andra. Ja, det är förbjudet att köra om någon som blinkar för att svänga vänster, du har helt rätt i det. MEN, det är även förbjudet att svänga vänster om man inte kan göra det på ett säkert sätt, OCH man SKA ha koll på bakomvarande trafik (vilket du ovan glatt proklamerar att du inte bryr dig om, vilket skrämmer mig.) :
3 kap 26 § trafikförordningen:
En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma
riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Med andra ord, ALLA ska ha full koll, åt ALLA håll. Man har BARA skyldigheter. INGEN kan förutsätta NÅGOT.
Som TS beskrivit sin situation anser jag att det innebär att förare av röd bil är skyldig, men att det troligen är för svårt att bevisa. Jag hoppas på skuld för röd bil men tror på delad.