Hej
Körde in på en parkeringsplats och letade efter ledig ruta. Passerar en ledig plats till vänster. Bachar för att köra in. Samma stund kommer en bil mot mig och ser samma ledig ruta. Den svänger in i mitt körfält föratt köra in i rutan baklänges.
Jag kör bakåt och han svänger in bakom mig. Det blir krock och hans vänstra ytterspegel går av. Han påstår att jag har backat på honom och jag tyckte att han körde in på mig.
Vems fel är det? Vad tycker forumet?
Körde in på en parkeringsplats och letade efter ledig ruta. Passerar en ledig plats till vänster. Bachar för att köra in. Samma stund kommer en bil mot mig och ser samma ledig ruta. Den svänger in i mitt körfält föratt köra in i rutan baklänges.
Jag kör bakåt och han svänger in bakom mig. Det blir krock och hans vänstra ytterspegel går av. Han påstår att jag har backat på honom och jag tyckte att han körde in på mig.
Vems fel är det? Vad tycker forumet?
Det är väl till stor del hans fel, om han betett sig som du beskriver. Men det låter också som att du backat utan att ha riktigt koll, annars hade du hunnit stanna. Det gör dig ju inte helt oskyldig.
Men det här måste ni väl ha löst på plats? Eller är du bara nyfiken på våra åsikter?
Men det här måste ni väl ha löst på plats? Eller är du bara nyfiken på våra åsikter?
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag skulle tro att försäkringsbolaget hävdar att den som backar bär ansvaret.
Man löser ingenting på plats utom att byta uppgifter med varandra. Respektive försäkringsbolag kommer överens om skuldfrågan.C C.Lundin skrev:
Det beror på. Är det bara en sidospegel det gäller så hade jag definitivt vilja göra det. Men jag menar att det är ju knappast att inläggen här kommer att väga in.P Pin skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det är alltid den som backar på någon eller något som har ansvaret, backar båda ihop i varandra är det delat ansvar.
Jag förstår inte riktigt händelseförloppet , backade ni båda två?
Jag skulle säga att den av er som har skador i fronten (eller bak om du backar) är vållande och den som har skadan i sidan är påkörd. Eller var det frontalkrock, fast med bakpartierna?
Jag skulle säga att den av er som har skador i fronten (eller bak om du backar) är vållande och den som har skadan i sidan är påkörd. Eller var det frontalkrock, fast med bakpartierna?
Det givk inte att lösa det på plats eftersom föraren började skrika och blev våldsam. Jag erbjöd honom att köps en ny spegel till bilen. En bil från 2004 som spegeln kostar ett par hundringar. Men det gick han inte med på !C C.Lundin skrev:
Jag tyckte det var hans fel men erbjöd ersättning ändå.
Nej inte vi här på BH som bestämmer vad som gäller.C C.Lundin skrev:
Ja om det är en spegel på en gammal bil, Är det en spegel med sensorer och motorer kan det kosta en hel del.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
