J
Hej
Körde in på en parkeringsplats och letade efter ledig ruta. Passerar en ledig plats till vänster. Bachar för att köra in. Samma stund kommer en bil mot mig och ser samma ledig ruta. Den svänger in i mitt körfält föratt köra in i rutan baklänges.
Jag kör bakåt och han svänger in bakom mig. Det blir krock och hans vänstra ytterspegel går av. Han påstår att jag har backat på honom och jag tyckte att han körde in på mig.
Vems fel är det? Vad tycker forumet?
 
Det är väl till stor del hans fel, om han betett sig som du beskriver. Men det låter också som att du backat utan att ha riktigt koll, annars hade du hunnit stanna. Det gör dig ju inte helt oskyldig.

Men det här måste ni väl ha löst på plats? Eller är du bara nyfiken på våra åsikter?
 
Jag skulle tro att försäkringsbolaget hävdar att den som backar bär ansvaret.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
t
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det är väl till stor del hans fel, om han betett sig som du beskriver. Men det låter också som att du backat utan att ha riktigt koll, annars hade du hunnit stanna. Det gör dig ju inte helt oskyldig.

Men det här måste ni väl ha löst på plats? Eller är du bara nyfiken på våra åsikter?
Man löser ingenting på plats utom att byta uppgifter med varandra. Respektive försäkringsbolag kommer överens om skuldfrågan.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Man löser ingenting på plats utom att byta uppgifter med varandra. Respektive försäkringsbolag kommer överens om skuldfrågan.
Det beror på. Är det bara en sidospegel det gäller så hade jag definitivt vilja göra det. Men jag menar att det är ju knappast att inläggen här kommer att väga in.
 
Det är alltid den som backar på någon eller något som har ansvaret, backar båda ihop i varandra är det delat ansvar.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt händelseförloppet , backade ni båda två?
Jag skulle säga att den av er som har skador i fronten (eller bak om du backar) är vållande och den som har skadan i sidan är påkörd. Eller var det frontalkrock, fast med bakpartierna?
 
J
C C.Lundin skrev:
Det är väl till stor del hans fel, om han betett sig som du beskriver. Men det låter också som att du backat utan att ha riktigt koll, annars hade du hunnit stanna. Det gör dig ju inte helt oskyldig.

Men det här måste ni väl ha löst på plats? Eller är du bara nyfiken på våra åsikter?
Det givk inte att lösa det på plats eftersom föraren började skrika och blev våldsam. Jag erbjöd honom att köps en ny spegel till bilen. En bil från 2004 som spegeln kostar ett par hundringar. Men det gick han inte med på !
Jag tyckte det var hans fel men erbjöd ersättning ändå.
 
  • Gilla
22efw och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det beror på. Är det bara en sidospegel det gäller så hade jag definitivt vilja göra det. Men jag menar att det är ju knappast att inläggen här kommer att väga in.
Nej inte vi här på BH som bestämmer vad som gäller.
Ja om det är en spegel på en gammal bil, Är det en spegel med sensorer och motorer kan det kosta en hel del.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J
P Pin skrev:
Jag förstår inte riktigt händelseförloppet , backade ni båda två?
Jag skulle säga att den av er som har skador i fronten (eller bak om du backar) är vållande och den som har skadan i sidan är påkörd. Eller var det frontalkrock, fast med bakpartierna?
Lägger ut en bild snart.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J
P Pin skrev:
Nej inte vi här på BH som bestämmer vad som gäller.
Ja om det är en spegel på en gammal bil, Är det en spegel med sensorer och motorer kan det kosta en hel del.
Här är bilden. Min bil blå och motparten röd. Parkeringsruta är markerad med grå. Båda ska in på samma ruta.

Enkel skiss av en blå bil och en röd bil som försöker parkera i samma parkeringsruta markerad i grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Här är bilden. Min bil blå och motparten röd. Parkeringsruta är markerad med grå. Båda ska in på samma ruta.

[bild]
Ser tyvärr ut som att du backat in i den andra bilen och skulden är din. Min lekmannabedömning .
 
J Jens33 skrev:
Här är bilden. Min bil blå och motparten röd. Parkeringsruta är markerad med grå. Båda ska in på samma ruta.

[bild]
Du är vållande, den andre är oaktsam men hade du haft uppsikt när du backade så hade inget hänt.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
R
Den som backar är den som är vållande, dvs stor fara med att backa ut ur en parkeringsruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.