Ja, fast då är det ju inga 'pissgrejer' som C.Lundin skrev. Polisen måste redovisa mätningen, så dom kan inte dra körkortet när du kör 15 km/h för fort bara för att dom vill.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Man löser ingenting på plats utom att byta uppgifter med varandra. Respektive försäkringsbolag kommer överens om skuldfrågan.
Man kan rita upp händelsen, båda skriver på. Eller så kan det vara uppenbart att den ena är vållande och han bekänner sig skyldig. Skriver på redogörelsen och då är det löst på plats.
 
useless useless skrev:
Ja, fast då är det ju inga 'pissgrejer' som C.Lundin skrev. Polisen måste redovisa mätningen, så dom kan inte dra körkortet när du kör 15 km/h för fort bara för att dom vill.
De två som jag anser är löjligast är ett fall där man körde igenom en korse där det precis slog över till gult och man hade gott om tid innan det blev rött.
Ett annat där man kört försiktigt på vinterväglag och vejat för vilt och hamnat i diket, dock utan skador på både person och bil då hastigheterna var så låga.
Båda fallen var under prövotid och resulterade i indraget körkort.

Sen finns det ju fler gånger där hastighetsbegränsning överskridits och liknande, men det kan jag anse vara befogat.
Jag är absolut ingen expert på trafikregler och backar defitnivt om fallen ovan hade kunnat resulterat i indraget körkort för vem som helst.
 
T
J Jens33 skrev:
Här är bilden. Min bil blå och motparten röd. Parkeringsruta är markerad med grå. Båda ska in på samma ruta.

[bild]
Det kommer falla på dig, i BÄSTA fall anser försäkringsbolagen att det var bådas fel, men det är knappast troligt. Med tanke på att du backar sönder hans bil.
 
J Jens33 skrev:
Nej, vi backade inte båda två. Jag höll på att backa då tar den andra bilen en vänster sväng och svänger in i min fil. Spegeln träffar bakdelen av min bil och går av.
Jag ser ingen skillnad mellan att om jag körde rakt fram och en bil svänger framför mig och det blir krock eller om jag backar och en bil svänger in bakom mig och det blir krock.
Nu blir jag ju lite delad här. I denna mening skriver du ju att det är han som kör in i din bil så att spegeln går av ? Hur ska du ha det ?

Oetiskt men troligen effektivt är då att säga att du såg honom och stannade men han fortsatte köra och slog av sin spegel.
 
T Thomas' skrev:
Man kan rita upp händelsen, båda skriver på. Eller så kan det vara uppenbart att den ena är vållande och han bekänner sig skyldig. Skriver på redogörelsen och då är det löst på plats.
Det kan man göra, men ändå fb som avgör .
Jag gjorde detta en gång där motparten "erkände" skuld på plats och skrev på. Sedan skickade hon inte in sina papper till sitt fb. Fick vänta extra länge och sedan gick mitt fb på min story. Jag frågade dem om processen och de rådde mig att aldrig komma överens på plats, bara ta legitimation och regn nr och sedan låta respektive fb reda ut skulden.
Diskussionen här visar ju tex att vi har många olika bilder av skuldfrågan .
Själv kan man rita en skiss hemma i lugn och ro och skicka in till sitt fb.
 
C C.Lundin skrev:
De två som jag anser är löjligast är ett fall där man körde igenom en korse där det precis slog över till gult och man hade gott om tid innan det blev rött.
Ett annat där man kört försiktigt på vinterväglag och vejat för vilt och hamnat i diket, dock utan skador på både person och bil då hastigheterna var så låga.
Båda fallen var under prövotid och resulterade i indraget körkort.

Sen finns det ju fler gånger där hastighetsbegränsning överskridits och liknande, men det kan jag anse vara befogat.
Jag är absolut ingen expert på trafikregler och backar defitnivt om fallen ovan hade kunnat resulterat i indraget körkort för vem som helst.
Nu blir det ju iofs. Off Topic.

Men enligt reglerna skall du faktiskt stanna på gult. Vi är rätt dåliga på det här i Sverige, men principen är att om det blir gult så skall du stanna om det går. är du så nära korsningen att du inte hinner stanna på gult, eller skulle få panikbromsa, då får du köra.

Men de flesta av oss bedömer om vi kommer att hinna över innan det blir rött, det är fel princip. Blir det gult så skall man bedöma om jag kan stanna. Tycker det är helt rätt att dra körkortet i ett sådant läge.
 
J Jens33 skrev:
Jag kör bakåt och han svänger in bakom mig. Det blir krock och hans vänstra ytterspegel går av.
Det måste väl vara högerspegeln som gick av? Annars får jag inte ihop det...
 
P Pin skrev:
Det kan man göra, men ändå fb som avgör .
Jag gjorde detta en gång där motparten "erkände" skuld på plats och skrev på. Sedan skickade hon inte in sina papper till sitt fb. Fick vänta extra länge och sedan gick mitt fb på min story. Jag frågade dem om processen och de rådde mig att aldrig komma överens på plats, bara ta legitimation och regn nr och sedan låta respektive fb reda ut skulden.
Diskussionen här visar ju tex att vi har många olika bilder av skuldfrågan .
Själv kan man rita en skiss hemma i lugn och ro och skicka in till sitt fb.
Att redogöra för händelsen och rita en skiss på skaderapporten är inte detsamma som att erkänna någonting. Det framgår tydligt i texten.
Det är däremot ett bra sätt att informera sitt respektive FB om hur händelsen gått till, o där man på pappret är överrens om enbart det.
Sedan får FB utreda vem som bär skulden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K knipo skrev:
Att redogöra för händelsen och rita en skiss på skaderapporten är inte detsamma som att erkänna någonting. Det framgår tydligt i texten.
Det är däremot ett bra sätt att informera sitt respektive FB om hur händelsen gått till, o där man på pappret är överrens om enbart det.
Sedan får FB utreda vem som bär skulden.
K knipo skrev:
Att redogöra för händelsen och rita en skiss på skaderapporten är inte detsamma som att erkänna någonting. Det framgår tydligt i texten.
Det är däremot ett bra sätt att informera sitt respektive FB om hur händelsen gått till, o där man på pappret är överrens om enbart det.
Sedan får FB utreda vem som bär skulden.
Japp
Men ser inte vitsen att "båda skriver på" när det är fb som avgör .
 
Man skriver på att det redovisade händelseförloppet stämmer överens med verkligheten.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
P Pin skrev:
Japp
Men ser inte vitsen att "båda skriver på" när det är fb som avgör.
Men varför ska parterna då skriva på?[/QUOT
P Pin skrev:
Japp
Men ser inte vitsen att "båda skriver på" när det är fb som avgör .

Tja. Vad vet jag.
Men jag skulle tro att vitsen är väl att bägge parter är överens om själva sakfrågan, dvs hur det gått till.
Skuldfrågan tar FB.
 
useless useless skrev:
Man skriver på att det redovisade händelseförloppet stämmer överens med verkligheten.
Men inte ens händelseförloppet är tydligt i exemplet i den här tråden. Kanske uppenbart för de två förarna, men jag är inte ens säker på det.
 
Var tog min text vägen?:thinking:
 
Man "skall" redovisa händelseförloppet och komma överens om det. Skadeanmälansblanketterna är bra utformade för det. De är dessutom skrivna så att du kan använda samma blankett i alla länder i Europa, frågorna man kryssar för är standardiserade, så man kan skriva på även om man inte förstår språket.

Däremot så skall man absolut aldrig erkänna sig som vållande, oavsett hur säker man är på sin egen klantighet. Villkoren i din försäkring säger (eller iallafall tidigare, har inte läst villkoren på många år) att din försäkring blir ogiltig om du erkänner dig skyldig. Försäkringsbolaget vill vid en ev. rättsprocess inte behöva kämpa mot försäkringstagarens erkännande.

Dvs. Du kan skriva "jag körde mot rött ljus". men du får inte skriva "det är mitt fel, jag körde mot rött ljus". I praktiken lär det bli samma resultat av båda skrivningarna, men i det andra fallet kan försäkringsbolaget teoretiskt begära skadestånd av dig, för att du erkände dig skyldig. Det kan ju ex. visa sig att den andre föraren också körde mot rött, och dessutom var hög på kokain.
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.