1 052 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Valla en skida lite basic?
Är man bland de snabbare i en grupp/familj/gäng och inte tävlar spelar nog inte valla speciellt stor roll. Man lär vara tillräckligt snabb oavsett.rakt09 skrev:
Faktum är att rätt valla ger högre fart, men oxo att avsaknad ger lite mindre. Så ingen eller fel valla kan vara ett sätt för de snabbaste att anpassa sin fart till de som är ett par snäpp långsammare i backarna. Jag tycker det funkar ganska bra. Så att det är just de snabbaste skickligaste åkarna som klarar sig utan valla är inte speciellt konstigt alls.
Det är väl främst på diverse långa "transportsträckor" eller riktigt flacka partier man märker skillnader i glid, så de lokala förhållandena påverkar såklart behovet av vallning.
håller med om glidet på irriterande transportsträckor. inte minst vill man ha ett fungerande glid med bräda.
men som sagt, taggat ner detta jämfört med långt tillbaka, och tar till valla bara i sträng kyla och fuktad färskare snö.
när vi är inne på underlaget, en bild nedan på vad som räcker för att göra acceptabel service hemma. förstås är inlämnad professionell stenslipning med struktur att föredra glidmässigt, men upprepade sådana tenderar efterhand att ta mycket av stålkanterna. och med fyra ungdomar och ibland deras respektive blir det med brädor och typ två par skidor per person rätt många ekipage att hålla efter.
för slipning av belag och kanter kör jag en enhands bandslip makita 9911 med 60-papper. en riktig pärla, och går köra med så låg fart att det varken kakar sig i pappret eller uppstår trådighet i belaget. slipen är lätt att kanta (vinkla upp) så man kan hänga stålkanten, och ffa undviker eländet med konkavt belag.
för skador på stålkanterna brukar jag slipa endast lokalt. kanten får en lokal insänkning, men det spelar ingen roll för en turiståkare.
för att laga skador i belaget en 500(!) watt limpistol från lidl som bara används till detta ändamål, och som laddas med polyetenstavar. de är förresten lite svåra få tag i. för att lagningen ska få optimalt fäste i botten av skadan går jag strax före med en varmluftspistol så ytan svettas en liten aning. lagningarna blir permanenta, överlägset konsumentprodukter strips och stavar som vanligen är så mjuka att slits bort efter någon veckas åkning.
sickeln alltid värdefull att gå efter med
efter service sätter jag en etikett under skidspetsen med datum. som sagt många par i familjen att hålla reda på.
.
men som sagt, taggat ner detta jämfört med långt tillbaka, och tar till valla bara i sträng kyla och fuktad färskare snö.
när vi är inne på underlaget, en bild nedan på vad som räcker för att göra acceptabel service hemma. förstås är inlämnad professionell stenslipning med struktur att föredra glidmässigt, men upprepade sådana tenderar efterhand att ta mycket av stålkanterna. och med fyra ungdomar och ibland deras respektive blir det med brädor och typ två par skidor per person rätt många ekipage att hålla efter.
för slipning av belag och kanter kör jag en enhands bandslip makita 9911 med 60-papper. en riktig pärla, och går köra med så låg fart att det varken kakar sig i pappret eller uppstår trådighet i belaget. slipen är lätt att kanta (vinkla upp) så man kan hänga stålkanten, och ffa undviker eländet med konkavt belag.
för skador på stålkanterna brukar jag slipa endast lokalt. kanten får en lokal insänkning, men det spelar ingen roll för en turiståkare.
för att laga skador i belaget en 500(!) watt limpistol från lidl som bara används till detta ändamål, och som laddas med polyetenstavar. de är förresten lite svåra få tag i. för att lagningen ska få optimalt fäste i botten av skadan går jag strax före med en varmluftspistol så ytan svettas en liten aning. lagningarna blir permanenta, överlägset konsumentprodukter strips och stavar som vanligen är så mjuka att slits bort efter någon veckas åkning.
sickeln alltid värdefull att gå efter med
efter service sätter jag en etikett under skidspetsen med datum. som sagt många par i familjen att hålla reda på.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Som några varit inne på kvittar det om man vallar eller inte vid vanlig sportlovsåkning med familjen där hundradelar inte är avgörande. Jag är jätteduktig på att åka, tror jag. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden