Hej! Jag undrar om man kan valla familjens utförsskidor hemma i garaget. Kan man polera med något för att göra en "primitiv" vallning hemma?

mvh

Ossian K Olsson
R Rolle85 skrev:
Hej! Jag undrar om man kan valla familjens utförsskidor hemma i garaget. Kan man polera med något för att göra en "primitiv" vallning hemma?

mvh
https://www.instagram.com/reel/DSUAun9De7Q/

Gammalt hederligt recept!

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:

mvh
Det går absolut. Med ett strykjärn som aldrig mer ska användas till kläder. Förresten, googla så hittar du hur man gör på Youtube.

Beroende på amibitionsnivå:

1. Stövla iväg till XXL eller team sportia och köp glidvalla. Vilken du ska ha beror på vilken temperatur du förväntar dig att snön har när du ska åka. Blå är hyfsat universalval om man inte vill lämna butiken med 400 olika varianter för olika temperaturer, dock inte optimalt om det är svinkallt eller slush-snö: https://www.xxl.se/swix-glider-hs6-...6c-12c-180g-25-26-glidvalla/p/1177890_1_Style
2. Vallan ska värmas på med rätt temperatur som står på förpackningen. Har du ett gammalt strykjärn som du kan offra så mät med IR-termometer om det funkar, annars skaffar du dig ett valla-järn. Ett swix T77 fungerar utmärkt.
3. Värm vallan på järnet så det droppar ner på skidan. "Lagom mycket". Värm sedan in vallan i belaget på skidan ungefär som du stryker en skjorta. Se till att vallan smälter ordentligt och täcker hela belaget
4. Låt svalna
5. Sickla av skidan med en sickel, en vass isskrapa går bra
6. Borsta belaget med nylonborste, tex Swix T161B

Har man bråttom, är lat eller helt enkelt bryr sig mer om att pjäxorna matchar de nya skidbyxorna så kan man skippa punkt 5 och 6. Första åket är lite trögt, men sen har man åkt bort överflödig valla :).

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
aha, jag trodde de skulle gå att typ polera med maskin eller liknande =/

Finns flytande alternativ som läggs på med svamp på flaskan, och funkar helt ok.

Låt torka den tid som rekommenderas och sedan borsta.

FredrikR FredrikR skrev:
Finns flytande alternativ som läggs på med svamp på flaskan, och funkar helt ok.

Låt torka den tid som rekommenderas och sedan borsta.
Ok vad finns dessa medel

Eller vilka flytande medel finns de

R Rolle85 skrev:
Ok vad finns dessa medel
Sportaffärer.

Många olika tillverkare där ute, men Swix, Skigo, Toko, Start mfl.

Ok thx

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok thx

R Rolle85 skrev:
Ok thx
Var inte rädd att testa, det är inget som förstör skidorna. 👍
Borsta i åkriktningen med nylonborste.

Vilken nylonborste kör ni

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.