Halloj, är det någon som vet vad man behöver åtgärda om Cindi Basic efter varje "spolning" har felkoden "hot1" (=för varmt i brännkammaren) eller F1 (=Avvikelse på temperaturmätningen i förbränningskammaren)? Är det tempgivaren som strular?

Vad är förutsättningarna? En ny installation? Något som ändrats nyligen? Eller har felet bara uppkommit spontant?

Nu vet jag inget om denna apparat, men med ett sådant fel skulle jag i första hand misstänka att flödet för luft/avgaser fungerar dåligt. Något som är igensatt? Kanske en fläkt som inte fungerar? Men tempgivaren kan säkert också ge det felet.

Men jag tänker som så att syftet med larmet är ju att apparaten larmar att förbränningsprocessen inte fungerar korrekt. Och då skulle min första ansats vara att processen faktiskt inte fungerar korrekt. Och i andra hand att larmet är felaktigt, ex. pga fel i en givare.

Redigerat:
G
Om fläkten snurrar så lossa tempsensorn och mät på den

0 mV vid 0*C

~0.4 mV vid 100 *C

Så var det på cinderella iallafall type k sensor.

Fläkten går nog, den surrar hela tiden och mycket mer när man har "spolat", och aromen av kremerat bajs sprider sig över nejderna (men inte i dasset). Men det kanske är mer än en fläkt inblandad? Ska kolla närmare på det nästa gång jag är i stugan.

Kan man anta att det är samma värden som gäller för sensorn till cindi basic, som ju är gjord av ett annat företag?

G
Enligt google sitter det även en type k sensor i din.

Fanns ett till referensvärde också 20 °C 0,798 mV

• Gilla
maratonic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.