Vad alla glömt bort är varför du överhuvudtaget ska valla familjens alpinskidor?
Är du säker på att du inte hellre vill slipa stålkanterna något, att det är lite bättre bett du är ute efter? Glidvalla på alpinskidor för allmän piståkning är ganska onödigt, och vallan kommer nötas bort fort.

Jag har aldrig använt glidvalla på mina alpinskidor och det är inget som begränsar åkningen eller ger en sämre upplevelse. Jag åker skidor bättre än 99% av åkarna på norska och svenska skidorter.

• Haha
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Okej och hur gör man de

R Rolle85 skrev:
Okej och hur gör man de
Det absolut viktigaste för glidet är att rengöra skidan direkt, köp en glide cleaner. Borsta sedan ur. Ev paraffin är ren bonus

K kurlakarl skrev:
Vad alla glömt bort är varför du överhuvudtaget ska valla familjens alpinskidor?
Är du säker på att du inte hellre vill slipa stålkanterna något, att det är lite bättre bett du är ute efter? Glidvalla på alpinskidor för allmän piståkning är ganska onödigt, och vallan kommer nötas bort fort.

Jag har aldrig använt glidvalla på mina alpinskidor och det är inget som begränsar åkningen eller ger en sämre upplevelse. Jag åker skidor bättre än 99% av åkarna på norska och svenska skidorter.
Bra att du är ödmjuk om din åkning, för om du åker så mycket skidor borde du veta att det är inte på något sätt är onödigt, när belagen börjar vitna är det hög tid. Om du tar en kall valla och försöker åka på vårslushsnö så kommer du märka vilket sanslöst dåligt glid du har.

Med det sagt ska man inte glömma bort sina stålkanter.

Men jag är lite besviken på @FredrikR som desarmerade mitt upplägg för köp av en massa prylar… 😂

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Eftersom vi är på ett byggforum.
När det gäller längdskidor fungerar hyvelstål 30x3 mm x typ 10 cm perfekt att stålsickla skidorna med. Man lägger då en "krok" på sickeln med samma diamantbryne som man slipar rullskidspetsarna med.
Rill = gängstång i M3 M5 och M8 som man lägger i en träbit som handtag.
"Skidpropagandas" metod.
Sedan får man då borsta skidorna med fin stål och nylon. Och eventuellt valla om det är tävling.
Vet inte hur det skulle fungera att stålsickla alpinskidor?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bra att du är ödmjuk om din åkning, för om du åker så mycket skidor borde du veta att det är inte på något sätt är onödigt, när belagen börjar vitna är det hög tid. Om du tar en kall valla och försöker åka på vårslushsnö så kommer du märka vilket sanslöst dåligt glid du har.

Med det sagt ska man inte glömma bort sina stålkanter.

Men jag är lite besviken på @FredrikR som desarmerade mitt upplägg för köp av en massa prylar… 😂
bättre slipa skidorna om ytan är så torr som du beskriver.

H hydrolift skrev:
Vet inte hur det skulle fungera att stålsickla alpinskidor?
Hur det skulle fungera? Bra såklart. Det är så man gör. Fast normalt använder man en sickel avsedd för ändamålet till alpinskidor.

Dessutom gäller det att ha ordning på stålkanterna och hänga dem lagom mycket.

är erfaren utförsåkare bland de snabbare, och höll också under hedenhös på med strykjärn, sickel, och borste. det går att absolut att optimera glidet med de attiraljerna, men det är bara under vissa vädertyper det spelar märkbar roll.

sedan typ tre decennier har jag en mer relaxerad inställning.

har med i fickan ett block med riktigt hårt vax, som gnuggas på vid behov sparsamt och tunt där i backen, om det råkar vara trögt på grund av sträng kyla, säg 12 minus och kallare. polerar ut med skidhandsken.

och ett block med mjukt paraffin för blöt sugande nysnö. den vallan skall läggas på tjockare, så det blir lite kakigt och ojämnt. grov gammal blötsnö kräver inte valla på samma sätt. det är ju på våren denna mjuka valla eventuellt åker på, och den måste bort sedan inför kallvädret kommande jullov. annars blir det då tvärstopp. enda underhållsjobbet som har med valla att göra som jag ägnar mig åt.

övrig åkning typ 90 procent går för en turist hur bra som helst utan valla.

är glidet då trots allt dåligt, är en mer trolig orsak än vallabrist, att plasten slitits eller slipats så att undersidan är konkav. eller att skidor med träkärna förvarats torrt och varmt, vilket också kan ge konkav undersida. hursom; utstickande stålkanter som blir resultatet, bromsar ordentligt, och gör också att skidorna tenderar att hugga vid åkning rakt fram.

så slipning och preparering av belag och stålkanter måste göras av någon som fundamentalt förstår detta.

men det är en annan kurs.

när det gäller valla duger två vaxblock i en plastpåse i fickan hur bra som helst.

• Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
Var och en är salig på sin tro :)

Men kul att se att vi i den här tråden har två åkare som är de snabbaste i backarna. Vad är sannolikheten för det liksom :D.

• Haha
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Var och en är salig på sin tro :)

Men kul att se att vi i den här tråden har två åkare som är de snabbaste i backarna. Vad är sannolikheten för det liksom :D.
Vi kan ses i OS-backen i kvitfjell nästa söndag om du vill göra upp :)

Tack för inbjudan men jag har inte utgett mig för att vara snabb, jag trivs bäst i midjedjup pudersnö utanför pisterna.

Tack för inbjudan men jag har inte utgett mig för att vara snabb, jag trivs bäst i midjedjup pudersnö utanför pisterna.
Då kanske du inte borde ge råd till en familjefar om hur han ska underhålla ungarnas pistskidor? 😀

Din slutsats bygger på felaktig logik. Att jag trivs bättre i offpisten än i pisten innebär inte jag inte åker pist. Det innebär inte heller att jag inte har kunskap och erfarenhet av vallning. Du har ingen aning om min alpina erfarenhet, hur många vallakurser jag har gått och hur många timmar jag lagt i vallabodar. Lika lite som som jag vet om dina erfarenheter. Jag har heller aldrig påstått att "mitt sätt" är det enda rätta, däremot har jag åsikter om att vallan påverkar glidet.

Och det spelar ingen roll - för det är ingen tävling där vi mäter längden här. Än mindre att vi förminskar varandras inlägg, utan vi hjälper istället tråden framåt med TS frågeställning utifrån våra olika kunskaps- och erfarenhetshorisonter.

För det är ju så att de som vet att de är bäst också har lite svårt att vara ödmjuka.

Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
oj jisses. Visste inte att skidvalla skulle väcka så mycket känslor. Jag får väl köpa den där flytande vallan och se om de känns bra efter =)

• Älska
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.