72 534 läst ·
205 svar
73k läst
205 svar
välja gasolgrill
Till vår Weber Q3200 kör vi med 1 st P6 tib plus en reserv. Första tuben är inte slut än trotts en hel säsongs användning(ca 1 gång i veckan). Men det beror såklart också på vad man har för grill och hur mycket mat man behöver grilla.
De som sålde tuben till mig sa att P6 var klart bättre än PC 5, ett par olika anledningar men tyvärr inget jag lade på minnet, jag vill ju bara grilla
Tror att priset var runt 1000 kr för båda tuberna och sen blir väl påfyllningen något billigare.
De som sålde tuben till mig sa att P6 var klart bättre än PC 5, ett par olika anledningar men tyvärr inget jag lade på minnet, jag vill ju bara grilla
Tror att priset var runt 1000 kr för båda tuberna och sen blir väl påfyllningen något billigare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
På vintern bättre flöde med Alu/stål tub, men jag har Pc5, har grillat i -15 utan problem, kanske svårare vid än kallare.
Om du ska använda gasolen på vintern så bör du ha en högre propan blandning.
Butan gillar inte kyla speciellt bra och klara (kokpunkt) -0,45 °C utan tryck medans propan klarar -42,09°C utan tryck.
Det är därför "vintergasol" bör ha en högre propan blandning, vilket är känt hos de som bor i husvagn på vintern.
Med rätt gasol borde det flesta gasolgrillar fungera utmärkt på vintern.
Butan gillar inte kyla speciellt bra och klara (kokpunkt) -0,45 °C utan tryck medans propan klarar -42,09°C utan tryck.
Det är därför "vintergasol" bör ha en högre propan blandning, vilket är känt hos de som bor i husvagn på vintern.
Med rätt gasol borde det flesta gasolgrillar fungera utmärkt på vintern.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är väl inte endast gasolen? Har för mig att plast tuberna funkar sämre på vintern än Alu/plåt..
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Ehhh, den svenska Gasolen är ju bara propan
Däremot så ska metallfaskor klara att leverera utallt i kyla men kompositflaskor som inte ledaer värme/kyla lika bra får vissa problem på grund av att kylan från den flytande gasen inte avleds på samma sätt som en metallflaska, aluminium eller stål
När vätskan kondenseras till gas i flaskan så kyls resterande innehåll och kompositflaskan isolerar så att det inte tillförs tillräckligt med värme utifrån
Propan avger gas ner till -42 C
Däremot så ska metallfaskor klara att leverera utallt i kyla men kompositflaskor som inte ledaer värme/kyla lika bra får vissa problem på grund av att kylan från den flytande gasen inte avleds på samma sätt som en metallflaska, aluminium eller stål
När vätskan kondenseras till gas i flaskan så kyls resterande innehåll och kompositflaskan isolerar så att det inte tillförs tillräckligt med värme utifrån
Propan avger gas ner till -42 C
Lånar denna tråd för några funderingar angående gasolgrill! 
Har alltid kört kol.. men börjar snegla åt gasol, hur är säkerhetsaspekten egentligen med gasol, några stora risker?
Kommer självklart ha tuben ståendes utanför grillen, vid grillning! (dock under som förvaring annars)
Vi är väl 2-3 stycken i stugan, max 4st - så jag söker främst en gasolgrill som är anpassar för det.. att skaffa en extremt stor grill känns överflödigt. Ej heller har vi behov av kokplattor/brännare på sidorna.
Det måste vara gjutjärnsgaller, är så less på allt av sämre kvalitet!
Gärna avställningsytor på sidorna, vi vet ju alla hur jobbigt det är att balansera tallrikarna..
Finns det något i prisklassen 2000 - 3000kr så blir jag riktigt nöjd!
Har alltid kört kol.. men börjar snegla åt gasol, hur är säkerhetsaspekten egentligen med gasol, några stora risker?
Kommer självklart ha tuben ståendes utanför grillen, vid grillning! (dock under som förvaring annars)
Vi är väl 2-3 stycken i stugan, max 4st - så jag söker främst en gasolgrill som är anpassar för det.. att skaffa en extremt stor grill känns överflödigt. Ej heller har vi behov av kokplattor/brännare på sidorna.
Det måste vara gjutjärnsgaller, är så less på allt av sämre kvalitet!
Gärna avställningsytor på sidorna, vi vet ju alla hur jobbigt det är att balansera tallrikarna..
Finns det något i prisklassen 2000 - 3000kr så blir jag riktigt nöjd!
I Sverige rekommenderas att tuben inte står i skåpet, precis under brännarna....
najks - det finns det säkert, bara att åka runt och klämma/känna/rycka i utbudet på stormarknader eller byggvaruhus. Har sett flera modeller i den prisklassen, men eftersom vi uteslöt dem i vårt letande kan jag tyvärr inte ge några rekommendationer mer än att skaffa ett bra överdrag - det förlänger livet avsevärt på grillen!
Visst är gasol brännbart, men jag gissar att fler människor skadar sig på tändvätska varje år än på gasoltubsexplosioner
najks - det finns det säkert, bara att åka runt och klämma/känna/rycka i utbudet på stormarknader eller byggvaruhus. Har sett flera modeller i den prisklassen, men eftersom vi uteslöt dem i vårt letande kan jag tyvärr inte ge några rekommendationer mer än att skaffa ett bra överdrag - det förlänger livet avsevärt på grillen!
Visst är gasol brännbart, men jag gissar att fler människor skadar sig på tändvätska varje år än på gasoltubsexplosioner
Jo jag vet, bäst är att åka runt och titta! men rätta mig gärna om jag har fel i mina antaganden..Dizzy84 skrev:
Gjutjärnsgaller är att föredra framför andra billigare galler?
Tjock plåt i lock / sidor är positivt eftersom det håller en bättre jämn temperatur
Kom på ett till måste på min lista.. ett bra handtag som är klätt med tjockt gummi! (på locket)
Grillar jag haft tidigare har oftast bara varit utrustade med ett metallhandtag.. extremt obekvämt..
Vilka märken är bra i dagens läge? Är det bara Landmann, Weber och JamieOliver som gäller?
Min Weber Q3200 manual nämnde något om att den egentligen inte får stå i vagnen även om det finns plats för den. Har även läst det på ett par andra ställen så jag antar att det är en allmän riktlinje att gasoltuben ska stå sidan om.severin skrev:
Jag har dock små tuber så någon värme kommer inte i närheten av min, det är såfall om något skulle gå sönder i grillen så att varm mat eller liknande droppar ner på flaskan.
Redigerat: