72 526 läst ·
205 svar
73k läst
205 svar
välja gasolgrill
Plasttuberna kan såklart smälta, när vi köpte våra så visade säljaren ett exemplar som såg ut som en smält glass. Tror dock inte det är särskilt vanligt.
Sen pratade han något om att allmänna kvalitén på dem var undermåliga, särskilt vid kranen men jag är som sagt inte insatt i det.
För mig känns det optimalt med 2 mindre och om de är metall eller inte spelar mig igen roll då de står långt ner under vagnen ändå.
Sen pratade han något om att allmänna kvalitén på dem var undermåliga, särskilt vid kranen men jag är som sagt inte insatt i det.
För mig känns det optimalt med 2 mindre och om de är metall eller inte spelar mig igen roll då de står långt ner under vagnen ändå.
Jag rullar in min i uterummet när jag inte använder den så självklart är mobilitet viktig för min del. Det gör det också intressantare att köpa mindre tub då viktskillnaden är ganska stor.KristinaRT skrev:
Men jag förstår att det finns en hel del som har sin grill permanent stående ute vilket såklart ökar risken för rost.
Har kollat lite på denna! Någon som har erfarenhet av den? Den röda var häftig 
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2432979
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2432979
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte alla ha gummihandtag - så länge handtaget är isolerat från locket håller det sig svalt utan problem.
En smart funktion är termometer i locket - då har man hyfsad koll på värmen!
Vi har emaljerat galler, vilket är lätt att göra rent m en stålborste.
Tjock metall håller värme, tänk vara på vilken metall det är - vissa metaller rostar och det är mindre kul.
Tyvärr är många billigare grillar "wobbliga" speciellt när man lyfter locket. Tror det beror på klen konstruktion i lock och ben i förhållande till tung kropp. Oavsett vilket känns det ostabilt vilket inte är en fördel när man pratar om varma grillar.....
En smart funktion är termometer i locket - då har man hyfsad koll på värmen!
Vi har emaljerat galler, vilket är lätt att göra rent m en stålborste.
Tjock metall håller värme, tänk vara på vilken metall det är - vissa metaller rostar och det är mindre kul.
Tyvärr är många billigare grillar "wobbliga" speciellt när man lyfter locket. Tror det beror på klen konstruktion i lock och ben i förhållande till tung kropp. Oavsett vilket känns det ostabilt vilket inte är en fördel när man pratar om varma grillar.....
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Sökte efter statistik på gasololyckor men det verkar inte finnas
Dock ser det ut som att husvagnsanvändningen ger fler olyckor
Vet att det har hänt när flaskan har varit för nära grillvärmen
Dock ser det ut som att husvagnsanvändningen ger fler olyckor
Vet att det har hänt när flaskan har varit för nära grillvärmen
Hur är det med gasolflaskans storlek, passar alla storlekar till alla grillar - munstyckebaserat?
Då vi är 2-3pers som grillar 1-3 gånger i veckan under sommaren är detta av betydelse!
Åker hellre in och fyller på en gång per månad, än har en överdrivet stor/klumpig gasolflaska!
Då vi är 2-3pers som grillar 1-3 gånger i veckan under sommaren är detta av betydelse!
Åker hellre in och fyller på en gång per månad, än har en överdrivet stor/klumpig gasolflaska!
Ok, vi har en större grill (TUNG) och även om den har hjul rullas den ingenstans....snowjim skrev:Jag rullar in min i uterummet när jag inte använder den så självklart är mobilitet viktig för min del. Det gör det också intressantare att köpa mindre tub då viktskillnaden är ganska stor.
Men jag förstår att det finns en hel del som har sin grill permanent stående ute vilket såklart ökar risken för rost.
Den står alltid ute, med överdrag och på 3 år finns det inte en rostfläck på den, så rusken för rost hänger nog på material och fabrikat snarare än att den är ute....
det är just riskerna som fått mig att köra med kol hela livethsd skrev:
men troligen så är det jag som överskattat risken med gasol kontra kol!
det verkar ju vara väldigt säkert, och framförallt smidigare än att släpa kolsäckar!
då vi har stugan på en ö, känns det lite drygt att ha en halv kubik kol-lager också!
Hade tidigare en BroilKing (gasol) som vägde ca 80kg - impulsköp och såldes helt oanvänd!KristinaRT skrev:
så jag tror att en grill på halva vikten, ca 40kg, lätt kommer kunna rullas runt på altanen?
Jag var också i valet och kvalet. Kol kan vara en trevlig social grej(om man har tur) medan gasol är en smidig och snabb grej. Med gasol kan man enkelt och snabbt krylla maten efter jobbet utan att behöva lägga nämnvärt mer tid på det än om man gjort det vis spisen.najks skrev:det är just riskerna som fått mig att köra med kol hela livet
men troligen så är det jag som överskattat risken med gasol kontra kol!
det verkar ju vara väldigt säkert, och framförallt smidigare än att släpa kolsäckar!
då vi har stugan på en ö, känns det lite drygt att ha en halv kubik kol-lager också!
Sen finns det alltid de som hävdar att kol grillat smakar bäst men de e inget jag jämfört. Det sägs dock att de där gasolskydden som vissa grillar har ska ge en hel del extra smak.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Jag har 10 kilos komposit, bra att se gasnivån tycker jag, den räcker inte en hel sommar så jag har en extra att byta med när den tar slut
Gaspriset blir högre på de små och det skiljer även på de olika kompositmodellerna
På vissa platser kan man få flaskan fylld när man väntar och där är det billigare (man slipper transportkostnaden)
Gaspriset blir högre på de små och det skiljer även på de olika kompositmodellerna
På vissa platser kan man få flaskan fylld när man väntar och där är det billigare (man slipper transportkostnaden)
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Sannolikt! Då bör du kanske också ha liten tub, för viktens skull.najks skrev:
Finns flera i tråden som har någon av Webers mindre grillar och är nöjda, det kanske kan vara något?
Vi har också komposit och jag gillar vikten och att kunna se vätskenivån.
Men nu blev jag lite paff: Har inte alla grillar v-formade insatser ovanför brännarna? Blir de inte igenkletade annars?
Redigerat:
Jo Triton 3.0 verkar vara ett mellanting.. en stor grill i litet format (40kg ca)KristinaRT skrev:
Framförallt har den galler av gjutjärn, och fällbara sidobord - på bägge sidor, samt termometer i locket, och rejält med förvaring för allehanda redskap i skåpet med dubbla dörrar undertill!
Den har fått relativt bra betyg på prisjakt med..
Tar ju inte så lång tid att byta tuben men visst, är det kritiska saker man tillagar så kan jag förstå önskemålet.KristinaRT skrev:
Nej, Weber Q3200 har inte dem och visst kan brännaren bli igensatt men då kör man bara lite med stålborsten på dem. Vi har än så länge inte haft något problem med det men så har vi bara haft grillen 1 säsong.KristinaRT skrev: