Har också en Weber Genesis och älskar verkligen den, framförallt när något ska grillas lite snabbt. Det blir mycket mera grillat med gasol än med kolgrill eftersom det är så smidigt. Däremot kör jag med en Weber Master Touch (klotgrill) när jag ska grilla länge. Händer iofs ganska ofta att jag kör båda samtidigt 😃 Upplever inga problem att grilla på vintern och det är ytterst sällan jag kör brännarna på max. Snarare upplever jag ibland motsatt problem. Vår gasolgrill står under vår balkong så den står hyffsat skyddat mot vind. Använder inte överdrag särskilt ofta och den ser kanon ut fortfarande.

Vill man inte köra Weber så tror jag att Broil King är ett jättebra val. Köp inget noname. Jag skulle inte heller rekommendera Landmann. Vi hade en gasolgrill från dem innan nuvarande och den vittrade sönder invändigt eftersom den inte tålde värmen.
 
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
[länk]

Denna har ju rejäl grillyta, kanske inte det mest tilltalande priset, men smakar det, så kostar det!

De säljer ju även billigare grillar :)
Undra om den finns utan kokplatta för att spara några slantar? 😜
 
iSnobben skrev:
Vill man inte köra Weber så tror jag att Broil King är ett jättebra val. Köp inget noname. Jag skulle inte heller rekommendera Landmann. Vi hade en gasolgrill från dem innan nuvarande och den vittrade sönder invändigt eftersom den inte tålde värmen.
Kan bara instämma i omdömet om Landmann. Ett bra test brukar vara att rycka locket lite i sidled när det är halvt uppfällt. Sladdar det (som landmanns gör) så är antagligen resten av plåten i grillen lika klen och dåligt sammanfogad.
 
Beställde en napoleon... men nu har ja inte råd med altan att ställa den på:( får köpa några trädgårdsplattor ist...
 
  • Gilla
znitz och 1 till
  • Laddar…
Får man fråga vilken av deras grillar det blev?
 
Har man råd, köp en Weber Genesis, har man inte råd, köp en Weber Q3200.

Var runt o kände på en massa olika märken och modeller förra året när vi köpte Q3200 och här verkar det som att man får vad man betalar för. De flesta har ganska undermålig metall som dessutom tenderar till att rosta lättare.
 
F
richardtenggren skrev:
[länk]

Denna har ju rejäl grillyta, kanske inte det mest tilltalande priset, men smakar det, så kostar det!

De säljer ju även billigare grillar :)
Napoleon är det inget fel på mer än prislappen då. K-Rauta har en lite mindre modell men den upplevs trots det som ganska vuxen. 22000kr och idag är det -20%. Bara att slå till.

Annars harK-Rauta sitt eget ?? Märke Cello eller nåt sånt som jag inte identifierade som total skit om man letar gasolgrill i andra ändan av prisskalan.
 
snowjim skrev:
Har man råd, köp en Weber Genesis, har man inte råd, köp en Weber Q3200.

Var runt o kände på en massa olika märken och modeller förra året när vi köpte Q3200 och här verkar det som att man får vad man betalar för. De flesta har ganska undermålig metall som dessutom tenderar till att rosta lättare.
Läser man på olika amerikanska grillforum så klagas det rätt mycket på Weber numera då alla delar till deras grillar sedan några år tillverkas i Kina och sedan sätts samman i US och ofta så föreslår de Broil King eller Napoleon istället vid nyköp. De har oxå en hel del andra märken som inte finns här.

Saxat från ett forum från en "gud"
I can say the new stuff coming from Weber IMO is a HUGE (or YUGE) LOL disappointment. Depending on the model either completely made in China or nearly 100%. Heck even the products they claim "Made in USA" are really not (like the VERY expensive Genesis II LX line) are really not. They are only assembled here with parts that were made in China. IMO Weber has fallen from grace in a big way. Even small details like spacing of the grate bars being so far apart that food can simply fall through.

Nu vill jag säga att Kina absolut inte behöver vara dålig kvalitet( är i branch där de största konkurenter är kinesiska) så var det för 20 år sedan, idag är det många gånger tvärtom vilket vi har svårt att inse.
 
Racing skrev:
Läser man på olika amerikanska grillforum så klagas det rätt mycket på Weber numera då alla delar till deras grillar sedan några år tillverkas i Kina och sedan sätts samman i US och ofta så föreslår de Broil King eller Napoleon istället vid nyköp. De har oxå en hel del andra märken som inte finns här....
Jag köpte min första gasolgrill förra sommaren och då gjorde jag någon månads research, både på nätet och i butiker. En del av Webers sortiment tillverkas i China, ex Spirit både tillverkas och sätts ihop där. Det betyder dock inte att allt är skit, visst de billigare spirit är ingen höjdare, extremt tunn plåt men de finare spirit är helt okay, det är iallafall den uppfattningen jag fått. Genisis har varit en serie för sig som tillverkades helt i USA fram till 2016 och jag vill på stå att det även märks på kvalitén, har du känt på en i butik? Nu mera ska de dock tillverkas i china, vad det innebär är jag inte insatt i.

Q3200 producerades helt i USA iallafall förra året när jag köpte den och åter igen så vill jag påstå att man märker det på kvalitén, det känns som en grill som kan hålla hår många år som helst.

Jag var inne på en Boil King Crown 440 som kändes klart bättre än spirit i samma prisklass men läste i flera trådar om exemplar som börjat rosta bara efter något år. Det är dock möjligt att de inte skötte sina grillar som tänkt.

Tillslut föll det på en Q3200 för min del och för de pengarna vill jag påstå att det är svårt att hitta något bättre, iallafall för mitt ändamål. Ett plus är att jag enkelt kan rulla in den i uterummet när jag är färdig med den och den är extremt lätt att rengöra vilket oftast är den tråkiga biten.

Är man dock reod att gå upp i pris så finns det bättre, särskilt om man är ute efter att köra rotis även om det är möjligt på Q3200.

Slutligen är det som med allt annat, det handlar mycket om tycke och smak OCH såklart sina egna krav, vissa köper ju inget annat än kolgrillar. :)
 
Racing skrev:
Får man fråga vilken av deras grillar det blev?
det var bara ett skämt om det inte framgick så tydligt :thumbup:
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Racing skrev:
Läser man på olika amerikanska grillforum så klagas det rätt mycket på Weber numera då alla delar till deras grillar sedan några år tillverkas i Kina och sedan sätts samman i US och ofta så föreslår de Broil King eller Napoleon istället vid nyköp. De har oxå en hel del andra märken som inte finns här.

Saxat från ett forum från en "gud"
I can say the new stuff coming from Weber IMO is a HUGE (or YUGE) LOL disappointment. Depending on the model either completely made in China or nearly 100%. Heck even the products they claim "Made in USA" are really not (like the VERY expensive Genesis II LX line) are really not. They are only assembled here with parts that were made in China. IMO Weber has fallen from grace in a big way. Even small details like spacing of the grate bars being so far apart that food can simply fall through.

Nu vill jag säga att Kina absolut inte behöver vara dålig kvalitet( är i branch där de största konkurenter är kinesiska) så var det för 20 år sedan, idag är det många gånger tvärtom vilket vi har svårt att inse.
Sen när har "Made in the USA" varit en kvalitetsstämpel? Att amerikanerna själva tror det säger nog mer om dem själva som en fullständigt frånsprungen nation.....
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske jag skriver f*n på väggen här och den Weber ägare och förordare som jag ändå är så undrar jag om någon kikat närmare på Rustas grillar? 😳

Tänker då främst på:

https://www.rusta.com/se/gasolgrill-excellence-4-1-burner-p623514410101.aspx

Samt:

https://www.rusta.com/se/gasolgrill-evolution-4-burner-p623514400101.aspx

Tycker dessa ser helt okey ut och ska ju även ha "isolerande dubbelplåt" i huven.

Kan även nämna attt svärfar köpte en "Nexgrill"? på Bauhaus för ganska många år sedan och den är fortfarande fin och har funkat utmärkt alltid.

Sen grillar jag inte på den för när vi är ditbjudna sitter jag i lugn och ro med en öl och tittar på! 😀
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Sen när har "Made in the USA" varit en kvalitetsstämpel? Att amerikanerna själva tror det säger nog mer om dem själva som en fullständigt frånsprungen nation.....
1969 var sista året de gjorde något bra... typ Camaron :thumbup:
 
  • Gilla
Racing och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sen när har "Made in the USA" varit en kvalitetsstämpel? Att amerikanerna själva tror det säger nog mer om dem själva som en fullständigt frånsprungen nation.....
Just när det gäller Weber så sägs det vara ganska stor skillnad och känner man på produkterna i butik så anser även jag att det är en skillnad. Men detta gällde Weber för ett år sen.

Made in the USA och Made in China har annars ingen större generell betydelse idag, det kan komma skit från båda håll :)
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.