41 421 läst ·
1 997 svar
41k läst
2,0k svar
Valet 2026
Ägna dig åt det triviala då om det är för besvärligt med annat.BirgitS skrev:
Jag vet inte, jag läste ett uttalande från någon inom rättsväsendet.
Som vi alla vet är det skillnad på att ha rätt och få rätt.
Det låter inte helt trivialt att bevisa bortom allt tvivel (eller hur nu uttrycket är exakt) att någon har köpt någon annans röst, det räcker inte med att det finns valsedlar och att pengar delas ut. Det går ju alltid att påstå att pengarna är betalning för en gammal skuld t.ex.
Det finns tokar och galningar överallt. Det finns t o m svenskar som vill begränsa rösträtten, abortfriheten och det fria media men som tur är så är de flesta av tillräcklig sans att de inte röstar nej rill sådana förslag.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är en fiffig grej med demokrati, även skurkarna får yttra sig och visa sin rätta sida, sedan kan folk ta ställning själva. Bra idéer belönas, dåliga idéer kastas.
Sedan kommer det ju ibland, med något århundrade emellan, lite tendenser av masspsykos och vi får lära oss och hantera det som samhälle. Ibland misslyckas det och då lär vi oss av misstagen och går vidare.
När någon vill rikta skuld på en ensam grupp skall vi vara väldigt vaksamma, inte på gruppen men på avsändaren som tydligen har anledning att avleda uppmärksamheten.
Just saying...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 147 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 147 inlägg
Det stämmer ju inte riktigt, vara en god vän, vara en god make etc. är väl snarast gamla uttryck. Den typen av uttryck finns med i SAOB från 1929 med hänvisningar bak till 1500-talet (Han vill vara en god Suensk Man oc hielpa till .. beskerma siit Fädernes Rike. GR 1: 3 (1521) ).Claes Sörmland skrev:
Betydelsen av god i det avsnittet förklaras med det här: sådan som han (hon) bör vara, präktig, ”bra”
https://svenska.se/?q=god&exactMatch=true&activeTab=saob&id=9289696
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 606 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 606 inlägg
Bra formulerat!Claes Sörmland skrev:
Det är en omskrivning i betydelsen välja ett agerande som ger cred eller kanske en egen känsla av moralisk upphöjdhet fastän ens agerande offrar andra eller bygger på fördomar. Det är alltså egoistiskt och skenheligt agerande som åsyftas, inte genuint goda handlingar.
Man kan inte vara god, man kan i sitt agerande göra gott. En viktig grundprincip i vår kultur, vi är ju alla födda med synden.
Det är lite så jag ser på djurrättsaktivister och sådana som önskar livet ur någon stackars kattägare som glömt tömma lådan i två dagar. Jag kallar dem *Djurvänner.
Så det är *God man inte skall vara.
/Gaidin. Som är djurvän och försöker göra så gott jag kan. 😁
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 606 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 606 inlägg
Då tycker vi egentligen lika.Alfredo skrev:
Jag är dock mer för att sänka åldersgränsen från 18 år till 12 år än att basera den på yrke eller liknande som ett antal skribenter vill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 147 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 147 inlägg
Verkar hon leva under dödshot pga. det?Claes Sörmland skrev:
Det låter ju så på en del som skriver i tråden.
I den text av henne som jag länkade till tidigare idag skriver hon om att fira Eid etc.
Det var en SD regering med målvakter i rollerna, vi undslapp katastrofen med en hårsmån, fyra år till med SD-styre hade varit enormt skadligt.H hovapettson skrev:
Kostnaderna för de gångna fyra är gigantiska och det kommer ta många val att reparera det lilla roliga men nåja nu fick Ulf lajva statsminister även om priset var orimligt så var det väl målet med övningen.
Jag tror inte vanliga svenskar alls kan ta in detta som sker just nu i vårt land. Det är nog en frysning. Folk tänker att det strax rättar till sig, men det är inte så säkert det. Civilisationer har ett slut. Normaltillståndet är kaos. Egentligen är tillvaron hård, kall och kort som Hobbes talade om...
Man kan ju komma från en muslimsk familj utan att för den skull vara troende och köpa Muhammeds storhet, koranen som Guds direkta ord, sharia o s v. Man har då brutit med islams centrala traditioner och omfattat den sekulära idén. En idé som kom från protestantismen, att man man separera tro och det dagliga livet. Så egentligen är man nog kristen då, muslimskt kristen. Nu är det en oanvändbar term för den är för provocerande. Men ska vi vara ärliga är det nog exakt det vi vill ska hända med våra muslimer, att de de ska gå den vägen så fort som bara möjligt. Ett grundkrav för integration.BirgitS skrev:
Redigerat:
Med vanliga menar du normala?H hovapettson skrev:Jag tror inte vanliga svenskar alls kan ta in detta som sker just nu i vårt land. Det är nog en frysning. Folk tänker att det strax rättar till sig, men det är inte så säkert det. Civilisationer har ett slut. Normaltillståndet är kaos. Egentligen är tillvaron hård, kall och kort som Hobbes talade om...
Det finns en anledning till att de flesta, särskilt de bildade och mänskliga, absolut är vaksamma just nu och att normaltillståndet är hotat.
Det är bara inte samma hot som du tror.
En nysvensk kryssraket från Tjärna Ängar
Hade lite svårt att hantera pengar
"-Jag röster från folk kan klämma,
så där som vi gör hemma
82 000 pruttar i måna'n räcker till mig och nåra drängar"
Hade lite svårt att hantera pengar
"-Jag röster från folk kan klämma,
så där som vi gör hemma
82 000 pruttar i måna'n räcker till mig och nåra drängar"