G
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte följt med i nyheterna det här året?
Det har ju kommit väldigt mycket valfläsk från Tidö-regeringen, sänkta drivmedelspriser, sänkt matmoms etc. Det är just att lova pengar men "glömma" att tala om att pengarna ska betalas tillbaka sen.
Jo men det är roligare att driva om sossarna då jag inte röstar då dom 😉.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan ju komma från en muslimsk familj utan att för den skull vara troende och köpa Muhammeds storhet, koranen som Guds direkta ord, sharia o s v. Man har då brutit med islams centrala traditioner och omfattat den sekulära idén. En idé som kom från protestantismen, att man man separera tro och det dagliga livet. Så egentligen är man nog kristen då, muslimskt kristen. Nu är det en oanvändbart term för den är för provocerande. Men ska vi vara ärliga är det nog exakt det vi vill ska hända med våra muslimer, att de de ska gå den vägen så fort som bara möjligt. Ett grundkrav för integration.
Skulle sekularitet plötsligt bli kristet bara för att en kristen person har skrivit om det?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hovapettson skrev:
Jag tror inte vanliga svenskar alls kan ta in detta som sker just nu i vårt land. Det är nog en frysning. Folk tänker att det strax rättar till sig, men det är inte så säkert det. Civilisationer har ett slut. Normaltillståndet är kaos. Egentligen är tillvaron hård, kall och kort som Hobbes talade om...
Jag tycker du är för dyster. Jag tror vi kan läka ihop som samhälle med tiden. Jag ser på de yngre i samhället att det fungerar. Det är de unga som löser förändring, äldre har inget att bidra med.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Skulle sekularitet plötsligt bli kristet bara för att en kristen person har skrivit om det?
Nej, för att det är en kristen idé. Alltså en idé som kommer ur kristen kultur.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, för att det är en kristen idé. Alltså en idé som kommer ur kristen kultur.
Det är en idé från en kristen människa, inte en kristen ide.

Men jag är nog ganska övertygad om att den idén har funnits längre än kristendomen.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Jag tror inte vanliga svenskar alls kan ta in detta som sker just nu i vårt land. Det är nog en frysning. Folk tänker att det strax rättar till sig, men det är inte så säkert det. Civilisationer har ett slut. Normaltillståndet är kaos. Egentligen är tillvaron hård, kall och kort som Hobbes talade om...
Det ansåg även Spengler för ett århundrade sedan, i Västerlandets undergång hävdade han att vi sedan länge nått toppen och att utförslöpan börjat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Det är en idé från en kristen människa, inte en kristen ide.

Men jag är nog ganska övertygad om att den idén har funnits längre än kristendomen.
Inte som organisationsprincip för samhället, i alla fall inte i historisk tid. Men det du tänker på är kanske att enskilda inte har varit så särskilt troende. Det stämmer säkert.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det ansåg även Spengler för ett århundrade sedan, i Västerlandets undergång hävdade han att vi sedan länge nått toppen och att utförslöpan börjat.
Det är effekten av att vi liksom har fått det för bra. Vi har gemensamt skapat ett paradis på jorden. (Jävlar! - vad jag avskyr att jag skrev det där klyschiga, men vad ska man säga?)

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är dock mer för att sänka åldersgränsen från 18 år till 12 år än att basera den på yrke eller liknande som ett antal skribenter vill.
Jag kan förstå argument med en lägre ålder för rösträtt men tycket nog ändå det är rimligt med en och endast en myndighetsålder där man väldigt abrupt "förvandlas" från barn till vuxen. Den åldern borde enligt mig även duga för exempelvis Systembolaget. Märkligt att man är gammal nog vid 18 för att dö söndertrasad och blodig i ett försök att försvara sitt land, men inte gammal nog att handla en vinflaska...

Sen inser jag att det inte alltid är så enkelt om man exempelvis tänker på "straffmyndighetsålder", men det hör nog inte hemma i denna tråd.

Att basera rösträtt på yrke känns för mig mest som rent trams och helt ogenomtänkt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Islam är ingen sekt. Alltså har du fel om det.

När det gäller hur muslimer i Sverige ser på islam är det just de själva som vet bäst.
Har du fortfarande inte läst Mohamsson text?
Helt rätt Islam är ingen sekt. Det är en totalitär ideologi.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Men att ge förkryssade valsedlar, lite kontanter och skjutsa dem till en vallokal, är väll än typ av kampanjande?
Naturligtvis, både kampanjande och direkt olagligt. Men han hävdar att han inte gjort det. Så det är inte relevant i just det fallet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Skogochmark Skogochmark skrev:
Helt rätt Islam är ingen sekt. Det är en totalitär ideologi.
Ja, jo, det är ju en religion och det är liksom själva grundtanken med såna

G
G gaidin skrev:
Motsvarigheten till gul eller brun i vänstersammanhang är röd.
Motsvarigheten till rasist är inkluderande.

Om du inte vill bli kallad brun rasist så kanske det är läge att sluta argumentera som en brun rasist? Är man en brun rasist så borde man ju vara stolt över det , jag förstår inte att folk som är rasister, uttalar sig rasistiskt och sedan blir gubbsura när de blir kallade rasister...
Sedan när blev man rasist för att man har svårt att förstås sig på vänsterblivna människor dom är ju 99.9% vita svenssons..

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du är verkligen okunnig om islam.
Vad får dig att tro att högutbildade och högbetalda muslimska kvinnor i Sverige skulle ha sådana åsikter, eller ens att de skulle låta sig hunsas av en man?
Tror du att det är Mohamssons pappa som leder L egentligen?
Det är faktiskt du som är enormt okunnig om Islam. Bara för att Mohamsson lever som icke strikt praktiserande . Betyder inte det att andra kan ha det likadant.

Fairlane Fairlane skrev:
En svensk medborgare...
Lojaliteten med Sverige är inte direkt kopplad till om man utöver ett svenskt medborgarskap också har något annat eller inte. Det finns många invandrare som skulle kämpa mer för Sverige än vissa Sverige vänner.
Är det en känslobaserad åsikt eller grundas den på någon kalkyl?
I ena vågskålen risk för otillbörligt gynnande av främmande makt och missgynnande av allianser. I andra vågskålen, vad ser du där? Vad är den tyngre uppsidan?
Har du invändningar även mot att försvarsmakten ser en risk med dubbla medborgarskap som behöver utredas innan anställning?
Fairlane Fairlane skrev:
Rimligtvis bör man väl snarare göra det för alla riksdagsledamöter isåfall?
Ja tack.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.