30 133 läst ·
1 394 svar
30k läst
1,4k svar
Valet 2026
Jo men det är roligare att driva om sossarna då jag inte röstar då dom 😉.BirgitS skrev:
Skulle sekularitet plötsligt bli kristet bara för att en kristen person har skrivit om det?Claes Sörmland skrev:
Man kan ju komma från en muslimsk familj utan att för den skull vara troende och köpa Muhammeds storhet, koranen som Guds direkta ord, sharia o s v. Man har då brutit med islams centrala traditioner och omfattat den sekulära idén. En idé som kom från protestantismen, att man man separera tro och det dagliga livet. Så egentligen är man nog kristen då, muslimskt kristen. Nu är det en oanvändbart term för den är för provocerande. Men ska vi vara ärliga är det nog exakt det vi vill ska hända med våra muslimer, att de de ska gå den vägen så fort som bara möjligt. Ett grundkrav för integration.
Jag tycker du är för dyster. Jag tror vi kan läka ihop som samhälle med tiden. Jag ser på de yngre i samhället att det fungerar. Det är de unga som löser förändring, äldre har inget att bidra med.H hovapettson skrev:Jag tror inte vanliga svenskar alls kan ta in detta som sker just nu i vårt land. Det är nog en frysning. Folk tänker att det strax rättar till sig, men det är inte så säkert det. Civilisationer har ett slut. Normaltillståndet är kaos. Egentligen är tillvaron hård, kall och kort som Hobbes talade om...
Redigerat:
Det ansåg även Spengler för ett århundrade sedan, i Västerlandets undergång hävdade han att vi sedan länge nått toppen och att utförslöpan börjat.H hovapettson skrev:Jag tror inte vanliga svenskar alls kan ta in detta som sker just nu i vårt land. Det är nog en frysning. Folk tänker att det strax rättar till sig, men det är inte så säkert det. Civilisationer har ett slut. Normaltillståndet är kaos. Egentligen är tillvaron hård, kall och kort som Hobbes talade om...
Inte som organisationsprincip för samhället, i alla fall inte i historisk tid. Men det du tänker på är kanske att enskilda inte har varit så särskilt troende. Det stämmer säkert.G gaidin skrev:
Det är effekten av att vi liksom har fått det för bra. Vi har gemensamt skapat ett paradis på jorden. (Jävlar! - vad jag avskyr att jag skrev det där klyschiga, men vad ska man säga?)B Bitterhetsakademin skrev:
Jag kan förstå argument med en lägre ålder för rösträtt men tycket nog ändå det är rimligt med en och endast en myndighetsålder där man väldigt abrupt "förvandlas" från barn till vuxen. Den åldern borde enligt mig även duga för exempelvis Systembolaget. Märkligt att man är gammal nog vid 18 för att dö söndertrasad och blodig i ett försök att försvara sitt land, men inte gammal nog att handla en vinflaska...Fairlane skrev:
Sen inser jag att det inte alltid är så enkelt om man exempelvis tänker på "straffmyndighetsålder", men det hör nog inte hemma i denna tråd.
Att basera rösträtt på yrke känns för mig mest som rent trams och helt ogenomtänkt.
Sedan när blev man rasist för att man har svårt att förstås sig på vänsterblivna människor dom är ju 99.9% vita svenssons..G gaidin skrev:Motsvarigheten till gul eller brun i vänstersammanhang är röd.
Motsvarigheten till rasist är inkluderande.
Om du inte vill bli kallad brun rasist så kanske det är läge att sluta argumentera som en brun rasist? Är man en brun rasist så borde man ju vara stolt över det , jag förstår inte att folk som är rasister, uttalar sig rasistiskt och sedan blir gubbsura när de blir kallade rasister...
Det är faktiskt du som är enormt okunnig om Islam. Bara för att Mohamsson lever som icke strikt praktiserande . Betyder inte det att andra kan ha det likadant.BirgitS skrev:
Är det en känslobaserad åsikt eller grundas den på någon kalkyl?Fairlane skrev:
I ena vågskålen risk för otillbörligt gynnande av främmande makt och missgynnande av allianser. I andra vågskålen, vad ser du där? Vad är den tyngre uppsidan?
Har du invändningar även mot att försvarsmakten ser en risk med dubbla medborgarskap som behöver utredas innan anställning?
Ja tack.Fairlane skrev:
/Höghus