Fairlane Fairlane skrev:
Märkligare än att en dement person fick rösta?
Ja definitivt. Att ha en schablonmässig åldersgräns är måhända inte perfekt men ett allmänt beprövat och hyfsat accepterat sätt att stänga ute (för) unga.

Att börja ha någon slags prövning av mental förmåga vore rent ut sagt obehagligt!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja definitivt. Att ha en schablonmässig åldersgräns är måhända inte perfekt men ett allmänt beprövat och hyfsat accepterat sätt att stänga ute (för) unga.

Att börja ha någon slags prövning av mental förmåga vore rent ut sagt obehagligt!
Mitt förslag är dock att barn har en halv röst, som föräldrarna avlägger. Barnfamiljernas representation kan gott ökas.

D djac skrev:
Det är väl ändå tvärtom, de har stöttat Jimmy.
Det var en SD-villkorad MLKD-regering. Man varnade för diktatur, men det blev inget med det. 30-talet är dock på ingång. Om blott fyra år. Kom ihåg att jag varnade er!

D Dilato skrev:
Men man får ställa sig frågan...varför kommer dom i mängder till länder där kultur och normer är främmande,långt hemifrån men ändå vill dom införa sharialagar och springa omkring i burqua,,/niqab...
[bild]
de flesta muslimer vill nog inte ha sharialagar, inte ens i de länder där det råder sharialagar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Från undersökningar i islamiska länder.
Intressant. Jag visste inte att det var så.
Räknar du antal muslimer eller antal länder?

Har du någon länk till undersökningarna?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vet att jag läst siffrorna någonstans men hittar inte det korrekta citatet just nu, annars finns en hel del intressant på Wikipedia: "Apostasy in Islam" om hur avfällingar ska hanteras enligt de olika muslimska skolorna.
Jo, att det i koranen står en massa sådant har jag läst själv men jag har svårt att tro att gemene muslim håller med om det och anser att det är så det skall gå till.

De flesta muslimer lever nog inte i länder med sharialagar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
de flesta muslimer vill nog inte ha sharialagar, inte ens i de länder där det råder sharialagar.
Ändå finns ett antal imamer som predikar att muslimerna ska ta över Sverige och införa sharia som den fanatiske imamen i Gävle som genom hot försökte ta över andra mer moderata moskeer. Då är det de mer liberala muslimernas plikt att göra motstånd och högljutt ta avstånd från sådan extremism.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Allahvarligt talat, har det hänt något? Har ni sett Noshi å dom?

Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Det är en märklig tendens jag uppmärksammat de senaste åren, att "Vara god" används som en förolämpning.
Det är en omskrivning i betydelsen välja ett agerande som ger cred eller kanske en egen känsla av moralisk upphöjdhet fastän ens agerande offrar andra eller bygger på fördomar. Det är alltså egoistiskt och skenheligt agerande som åsyftas, inte genuint goda handlingar.

Man kan inte vara god, man kan i sitt agerande göra gott. En viktig grundprincip i vår kultur, vi är ju alla födda med synden.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Koranen, boken som styr fredens religion?

[bild]

[bild]

[länk]
Så de andra 44 är en minoritet?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en omskrivning i betydelsen välja ett agerande som ger cred eller kanske en egen känsla av moralisk upphöjdhet fastän ens agerande offrar andra eller bygger på fördomar. Det är alltså egoistiskt och skenheligt agerande som åsyftas, inte genuint goda handlingar.

Man kan inte vara god, man kan i sitt agerande göra gott. En viktig grundprincip i vår kultur, vi är ju alla födda med synden.
Som i Heberleins "Den banala godheten". Att hjälpa andra med andras pengar är inte godhet - det är plundring (Nollvolt är ett exempel).

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Bevis har poliserna. Verklig påverkan på resultatet behövs väl inte? Då skulle det vara ok för ett litet parti att fuska upp sig från noll till strax under fyra procent. De kom inte in och ingen påverkan på valet.
Jag vet inte, jag läste ett uttalande från någon inom rättsväsendet.
Som vi alla vet är det skillnad på att ha rätt och få rätt.

Det låter inte helt trivialt att bevisa bortom allt tvivel (eller hur nu uttrycket är exakt) att någon har köpt någon annans röst, det räcker inte med att det finns valsedlar och att pengar delas ut. Det går ju alltid att påstå att pengarna är betalning för en gammal skuld t.ex.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Mitt förslag är dock att barn har en halv röst, som föräldrarna avlägger. Barnfamiljernas representation kan gott ökas.
Jag tror att du gravt missförstått hur demokrati och röstning fungerar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jo, att det i koranen står en massa sådant har jag läst själv men jag har svårt att tro att gemene muslim håller med om det och anser att det är så det skall gå till.

De flesta muslimer lever nog inte i länder med sharialagar.
Jo:

Ca 2 miljarder muslimer

Länderna med sharialagar har 1,2 miljarder invånare och i de flesta av dessa länder är runt 99 % av befolkningen muslimer. Undantaget Nigerias 50%

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte, jag läste ett uttalande från någon inom rättsväsendet.
Som vi alla vet är det skillnad på att ha rätt och få rätt.

Det låter inte helt trivialt att bevisa bortom allt tvivel (eller hur nu uttrycket är exakt) att någon har köpt någon annans röst, det räcker inte med att det finns valsedlar och att pengar delas ut. Det går ju alltid att påstå att pengarna är betalning för en gammal skuld t.ex.
Sanna dilemma som med prostitution, ändå fälls torskar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.