26 433 läst ·
1 195 svar
26k läst
1,2k svar
Valet 2026
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 800 inlägg
Är det alltså Tidö-regimens utsagor som bör ifrågasättas av den som vill vara verkligt källkritisk? I brist på ny, röd-grön regim så får det bli så, antar jag.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag tror du minns fel från 90-talet. Det fanns ingen stor nazistisk politisk kraft aktiv då.Fairlane skrev:
Mitt minne från 90-talet var att skinheadsen var just enstaka. Men de enstaka missledda ungdomarna var ju rätt synliga i en högstadieskola med sin speciella stil. Och om man aggregerade dessa misfits från hela Stockholm, ja till del hela landet så kunde de få ihop en marsch i november. Men det var knappast någon politisk rörelse av substans att tala om.
Så här såg t ex det första nationella skolvalet ut som organiserades 1998. Inget stort nazistparti som var en dominerande aktör på något sätt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SD fick t ex 0,37% i riksdagsvalet samma år. Inte ens SD var en politisk kraft att räkna med 1998.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skolvalet_1998
Och då hade det enda spelats nationalistisk vikingarock från Nyköping ur ett antal år i hög- och gymnasieskolorna (jäkla skrän!).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 077 inlägg
Jag har aldrig någonsin använt rasism, rasist och rasistisk som beröm.O skrev:
Jag har heller aldrig ansett att det inte skulle finnas några rimliga motargument att bemöta rasistiska åsikter med.
Ja, Sykes-Picot blev inte i alla delar speciellt lyckat, men jag tvivlar lite på att det hade blivit mycket bättre om ottomanerna hade fortsatt att styra i Levanten.BirgitS skrev:
I det här fallet räcker det med att använda enkel källkritik och fundera på om en tidning som har "kriminalvård" i namnet är en officiell skrift från just kriminalvården.B Bitterhetsakademin skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 457 inlägg
Ja, det har det faktiskt forskats på en hel del. Och svaret är att andelen är betydligt mindre än man kanske tror.BirgitS skrev:
Om man skall hårdra: Om man har 10% hård kader så tar man kontroll över den grupp man har 10% av (oavsett om det är ett land, en religion, ett parti, eller en fackföreningsrörelse). Ja siffran varierar mellan 10%-20% lite beroende på hur ”hård” ens kader är, och hur mycket motstånd som gruppen som påverkas bjuder, men den är som sagt mindre än man kanske tror.
Islamisterna är, i historisk jämförelse, ”hårda” dvs de har en mycket tydlig doktrin och är typiskt mycket övertygade om riktigheten i denna. Så de ligger i den undre delen av spannet. (Beroende på precis vilken del av Islam vi talar om. Den är ju inte enhetlig där på något sätt när vi kommer till ytterligheterna.)
Så i en demokrati så kanske den magiska siffran är 51%, eller realistiskt kanske både lägre eller högre än den, men när vi talar om ideologiskt övertygade operatörer så kan betydligt färre, göra betydligt mer.
Aftonbladet rapporterar idag om en polisutredning angående hur Vänsterpartiets Mohammed Abdukardir Ali kryssades in i riksdagen. Det finns fotografier på hur en person ger pengar och valsedlar till väljare och det ska ha hänt vid upprepade tillfällen.