40 308 läst ·
1 935 svar
40k läst
1,9k svar
Valet 2026
Man kan ha mer än en kö/kassa/bås. Ullared har över 80 kassorS styren skrev:
Jo, på valdagen. kl 19 det var tomt. kl 10-14 fvar det tydligen kaos...S styren skrev:
Bättre än där jag röstade. Vi fick kuvert först sedan gick jag till ett bås och lade i valsedlar. Fattade aldrig varför det fanns bås utan valsedlar förrän efter jag lämnat kuverten.S styren skrev:Jag förtidröstade innan valdagen. Nytt för i år är att man går till ett bås och väljer valsedlar. Sedan går man ut, och på golvet står en representant och delar ut kuvär. Sedan går man in i ett nytt tomt bås och stoppar i valsedlarna, (kryssar och lever j*vel), för att sedan gå och lämna kuvären hos personalen som stoppar det i valboxen ( för förmedling till rätt vallokal). Det är med andra ord väldigt likt din telefonkiosk-ide. Byt ut telefonkiosk mot valbås, så är du hemma
Ungefär som vissa (i USA) flygbolag. De kör boarding 10 sätesrader i stöten BAKIFRÅN. Jag tror de boardar snabbare än t.o.m Ryanair.S styren skrev:I lokalen fanns tre valboxar vill jag minnas så man kunde gå- typ 2,5 personer i rullning vid valboxarna. Det var dock kö i hallen/ingången trots att detta är glesbefolkad bygd, och liten lokal. Jag har intresserat mig för logistiken, och att få snabbare förlopp i lokalen. Ungefär som Saab och Volvo vill ha ut så många bilar per timme. Dom använde ju "just i time" och annat så jämförelse görs ogärna. Men för oss tekniker som sett skådespelet, och vansinnet går det inte att undvika att fundera på effektiviteten.
Rekommenderade tider på röstkorten kunde vara något. Det finns redan ett löpnummer...
Tja Estland har haft sina val elektroniska i över 20 år. Fast de ligger sedan flera år även långt före Sverige i Pisa-undersökningarna. Estland ligger decennier före Sverige.S styren skrev:
Hur svårt är det att bara ta deras valsystem och skolsystem rakt av?
(Estland var oxo mycket snabbare än Sverige på att införa EURO)
Nu ser du inte hela bilden. Om din fru var omyndig fick hon inte rösträtt förrän 1989lars_stefan_axelsson skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 311 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 311 inlägg
Kanske det. Ideologiskt tycker jag fortfarande att alla som påverkas av politiken bör få rösta.AndersMalmgren skrev:
Sen inser jag såklart problemen med detta. Det är ungefär samma problem som att jag ideologiskt tycker att skatter och lagar borde avskaffas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 140 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 140 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 140 inlägg
En hel del av de finska barnen som kom hit under andra världskriget blev kvar.AndersMalmgren skrev:
En hel del judar flydde hit under andra världskriget, men inte flyttade alla tillbaks efteråt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 140 inlägg
Eftersom ordet mohammedan syftar på att man skulle anse Mohammed vara gudomlig finns det inga mohammedaner någonstans.H hovapettson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 476 inlägg
Om man analyserar saken lite djupare är nog det förklaringen. Inte att just moderaterna fick så många röster, men troligen att NMR fick så många röster på en viss skola i östsverige. Och till att partisympatierna/röstfördelningen bland barnen/ungdomarna är annorlunda än hos vuxna.BirgitS skrev:
Det finns en anledning till att skolbarnen fortfarande går i skolan. Om man säger så...
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 311 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 311 inlägg
Vad är det du tjatar om? 1989 togs begreppet "omyndigförklaring" bort ur svensk lagstiftning. Idag har vi istället personer som har "förvaltare". I allt väsentligt är det exakt samma sak.O skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 476 inlägg
Nej, det är att hårdra definitionen på allmän rösträtt. Med den definitionen så är det många länder som fortfarande inte skulle ha det.O skrev:
Du är naturligtvis fri att definiera dina termer som du vill. Men du kan inte räkna med att få särskilt stort stöd.
Vidgå istället att du missade att den manliga rösträtten var villkorad med fullgjord värnplikt, samtidigt som den kvinnliga inte var villkorad alls. Och att det som sagt faktiskt hann göra skillnad i ett val.
Vi fick alltså, enligt rimliga och gängse definitioner, kvinnlig rösträtt i Sverige före allmän manlig rösträtt. Något som man mycket sällan hör nämnas när det skall påpekas att vi eventuellt var några år efter resten av den upplysta världen med att införa kvinnlig rösträtt.
Renoverare
· Stockholm
· 21 459 inlägg
Såklart kan de få stanna som har arbete och integrerats i samhället. Men bara vara flykting ska inte räcka för att bli medborgareBirgitS skrev: