S styren skrev:
Hur lång blir kön då? Den var ju tre timmars väntan (minst) på många ställen, valdagen.
Man kan ha mer än en kö/kassa/bås. Ullared har över 80 kassor
S styren skrev:
Har du inte röstat?
Jo, på valdagen. kl 19 det var tomt. kl 10-14 fvar det tydligen kaos...
S styren skrev:
Jag förtidröstade innan valdagen. Nytt för i år är att man går till ett bås och väljer valsedlar. Sedan går man ut, och på golvet står en representant och delar ut kuvär. Sedan går man in i ett nytt tomt bås och stoppar i valsedlarna, (kryssar och lever j*vel), för att sedan gå och lämna kuvären hos personalen som stoppar det i valboxen ( för förmedling till rätt vallokal). Det är med andra ord väldigt likt din telefonkiosk-ide. Byt ut telefonkiosk mot valbås, så är du hemma
Bättre än där jag röstade. Vi fick kuvert först sedan gick jag till ett bås och lade i valsedlar. Fattade aldrig varför det fanns bås utan valsedlar förrän efter jag lämnat kuverten.
S styren skrev:
I lokalen fanns tre valboxar vill jag minnas så man kunde gå- typ 2,5 personer i rullning vid valboxarna. Det var dock kö i hallen/ingången trots att detta är glesbefolkad bygd, och liten lokal. Jag har intresserat mig för logistiken, och att få snabbare förlopp i lokalen. Ungefär som Saab och Volvo vill ha ut så många bilar per timme. Dom använde ju "just i time" och annat så jämförelse görs ogärna. Men för oss tekniker som sett skådespelet, och vansinnet går det inte att undvika att fundera på effektiviteten.
Ungefär som vissa (i USA) flygbolag. De kör boarding 10 sätesrader i stöten BAKIFRÅN. Jag tror de boardar snabbare än t.o.m Ryanair.
Rekommenderade tider på röstkorten kunde vara något. Det finns redan ett löpnummer...
S styren skrev:
Lägg till detta att säkerheten är noll, och att precis vem som helst från gatan, kan gå förbi och chocka sig in och ta första platsen. ( det verkar just nu som att det ligger till så- vi får se vad utredningen säger)

Kanske dax att byta ut dom ansvariga för röst och valsystemet?
Tja Estland har haft sina val elektroniska i över 20 år. Fast de ligger sedan flera år även långt före Sverige i Pisa-undersökningarna. Estland ligger decennier före Sverige.

Hur svårt är det att bara ta deras valsystem och skolsystem rakt av?
(Estland var oxo mycket snabbare än Sverige på att införa EURO)

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Så var det inte. I valet 1921 så hade min fru fått rösta i egenskap av att hon är kvinna, men jag hade inte fått göra det eftersom jag pga idrottsskada inte fullföljde min värnplikt.
Nu ser du inte hela bilden. Om din fru var omyndig fick hon inte rösträtt förrän 1989

Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle gynna vänsterblocket. Många är dumma och naiva när dom är unga för att sedan bli klipskare med åldern
Kanske det. Ideologiskt tycker jag fortfarande att alla som påverkas av politiken bör få rösta.

Sen inser jag såklart problemen med detta. Det är ungefär samma problem som att jag ideologiskt tycker att skatter och lagar borde avskaffas.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
Skogochmark Skogochmark skrev:
Det är faktiskt du som är enormt okunnig om Islam. Bara för att Mohamsson lever som icke strikt praktiserande . Betyder inte det att andra kan ha det likadant.
Jag känner muslimer, och det är fler som lever ungefär som Mohamsson. Du har alltså fel.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Många är dumma och naiva när dom är unga för att sedan bli klipskare med åldern
Är det en förklaring till att moderaterna var största parti i åtminstone de två senaste skolvalen?

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det var inget man behövde prata om förr det var självklart. Förr fick man inte medborgarskap bara för att man flytt från krig, då var tanken man skulle tillbaka när kriget var över.
En hel del av de finska barnen som kom hit under andra världskriget blev kvar.
En hel del judar flydde hit under andra världskriget, men inte flyttade alla tillbaks efteråt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
H hovapettson skrev:
Hej Birgit om det SVENSKA valet. 😁
Varför tror du att svenska mohammedaner är väsensskilda från utländska mohammedaner? Är skönheten och kylan i vårt land så avgörande för det mentala? Tjaa...
Eftersom ordet mohammedan syftar på att man skulle anse Mohammed vara gudomlig finns det inga mohammedaner någonstans.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en förklaring till att moderaterna var största parti i åtminstone de två senaste skolvalen?
Behöver inte finnas någon motsättning där. 😀

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Skulle gynna vänsterblocket. Många är dumma och naiva när dom är unga för att sedan bli klipskare med åldern
Det kommer nog till dig också!

O O skrev:
Nu ser du inte hela bilden. Om din fru var omyndig fick hon inte rösträtt förrän 1989
Nej, det är inte det vi pratar om när vi jämför rösträtten.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man analyserar saken lite djupare är nog det förklaringen. Inte att just moderaterna fick så många röster, men troligen att NMR fick så många röster på en viss skola i östsverige. Och till att partisympatierna/röstfördelningen bland barnen/ungdomarna är annorlunda än hos vuxna.

Det finns en anledning till att skolbarnen fortfarande går i skolan. Om man säger så...

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är inte det vi pratar om när vi jämför rösträtten.
Det är det som är missen. Att tala om vissa orsaker och missa andra. Man kan naturligtvis klyva hår men faktum kvarstår att före 1989 hade inte alla rösträtt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Düsseldorff
O O skrev:
Det är det som är missen. Att tala om vissa orsaker och missa andra. Man kan naturligtvis klyva hår men faktum kvarstår att före 1989 hade inte alla rösträtt.
Vad är det du tjatar om? 1989 togs begreppet "omyndigförklaring" bort ur svensk lagstiftning. Idag har vi istället personer som har "förvaltare". I allt väsentligt är det exakt samma sak.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O O skrev:
Nej, det är att hårdra definitionen på allmän rösträtt. Med den definitionen så är det många länder som fortfarande inte skulle ha det.

Du är naturligtvis fri att definiera dina termer som du vill. Men du kan inte räkna med att få särskilt stort stöd.

Vidgå istället att du missade att den manliga rösträtten var villkorad med fullgjord värnplikt, samtidigt som den kvinnliga inte var villkorad alls. Och att det som sagt faktiskt hann göra skillnad i ett val.

Vi fick alltså, enligt rimliga och gängse definitioner, kvinnlig rösträtt i Sverige före allmän manlig rösträtt. Något som man mycket sällan hör nämnas när det skall påpekas att vi eventuellt var några år efter resten av den upplysta världen med att införa kvinnlig rösträtt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En hel del av de finska barnen som kom hit under andra världskriget blev kvar.
En hel del judar flydde hit under andra världskriget, men inte flyttade alla tillbaks efteråt.
Såklart kan de få stanna som har arbete och integrerats i samhället. Men bara vara flykting ska inte räcka för att bli medborgare

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.